Hoog verbruik 1.8i GT 1 op 7,6

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
willymichiels
Advanced
Advanced
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 06 apr, 2008 5:17 pm
Auto: 323F BG GT
SYC/ Wie is wie-topic: 24419
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Hoog verbruik 1.8i GT 1 op 7,6

Bericht door willymichiels »

Zoals de titel. Waar ik 1 op 10 tot 1 op 12 (lange afstanden) haalde met de 1.6 (die verbruikte ook nog wat olie en had al 245k op de teller)

Rij ik nu dus 1 op 7,6 met de GT. Blok heeft in 4000 km nog GEEN olie verbruikt. Staat nog steeds tot op het bovenste streepje en heeft nu ong. 145k op de teller. Benzinefilter, luchtfilter, olie, bougie's, bougiekabels, rotor, verdelerkap en bobine is allemaal vervangen 4000km geleden toen het blok erin kwam. Tevens toen de gasklep schoongemaakt. En tweede dikkere massakabel aangelegd bij de accu.

Ik rij op V-power (is hier bij de onbemande shell 3 ct goedkoper dan de euro 95 bij de bemande pomp dus waarom niet) Loopt er overigens ook beter op. euro 95 van de witte pomp lust hij niet. Dan gaat hij inhouden en stotteren. Op 98 loopt hij het lekkerst maar dat is bijna nergens meer te krijgen. Op 98 heb ik ook een keer een verbruik van 1 op 9 gehaald.

Redenen voor evt. extra verbruik:
grotere velgen 205/40R17
Versterker +sub achterin Samen 25-30 kg.
En stuurbekrachtiging, die had ik nog niet bij de 1.6 maar heb ik tegelijkertijd met het GT blok erin gezet.
Kan dit dan een normaal verbruik zijn? Dit is overigens wel met veel korte stukjes rijden. Op lange afstanden is het ongeveer 1 op 8,5 maar nog erg hoog naar mijn mening.

Overigens is het hoge verbruik niet echt een probleem, zoveel rij ik niet meer aangezien ik bij mijn werk in een kwartier ben met de trein en 30 min. met de auto. en ook veel motor rij (1 op 25 :)

Maar als het zuiniger kan door iets aan het blok te veranderen/ schoon te maken hoor ik het graag
Gebruikersavatar
spawn
Master
Master
Berichten: 2234
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:52 pm
Auto: BA 2.5 V6
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Contacteer:

Re: Hoog verbruik 1.8i GT 1 op 7,6

Bericht door spawn »

Tja verbruik ligt aan meerdere dingen, denk in dit geval voornamelijk de korte afstanden en weinig snelweg ten opzichten van voorheen?

Andere velgen/banden maat kan ook negatief werken je teller gaat vaak afwijken waardoor het misschien lijkt of het verbruik slechter is en hogere weerstand van de banden kan ook gebeuren.

Maar zoals gezegd veel stads verkeer met remmen en optrekken doet veel, merkte ik toen ik van kleine afstanden naar grotere en veel snelweg kilometers ging. (van 1.9 naar 1.11 -1.12)

Verder gebruik je misschien het extra vermogen teveel?

Mijn 2.5 V6 loopt ongeveer 1.10, ten opzichte van 1.12 met een 1.8.
"If it doesn't kill you, it makes you stronger!"
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Re: Hoog verbruik 1.8i GT 1 op 7,6

Bericht door @PM »

Op een lange afstand als in in één keer de tank leegrijden haalde ik laatst 1:11 tot 1:11,5. Daarvan was de eerste 100 km buitenwegen en autowegen (dus 80 en 100 en af en toe een rotonde of een stoplicht), daarna 100 km snelweg (dus 100/120) en de rest van de tank voornamelijk Autobahn (waar ik zo'n beetje 150 aanhield waar het mocht, en dat was bijna op het hele traject). Ook op 205/40/17, met totaal niet gestroomlijnde voorbumper. Het blok heeft 2,5 ton op het klokkie en lust alles, dus gewoon op witte-pomp-95 (verbruikt met 98 net zoveel als met 95). Oja en volgens mij heeft de airco ook nog een tijdje aan gestaan.

Als ik een tank alleen maar de dagelijkse rondjes om de kerk rij (ik woon 9 km van m'n werk) kom ik denk ik op 1:8,5 in de winter en 1:9,5 in de zomer.

Dus 1:7,6 kan wel als je zoals Spawn zegt "het extra vermogen teveel gebruikt"; op de lange afstand 1:8,5 blijft echter toch onzuinig. Ook gezien het feit dat je met een 1.6 wél een redelijk verbruik haalt (en daarmee ben je wellicht meer geneigt om het beschikbare vermogen goed te gebruiken, omdat je minder "over" hebt).

Ik denk dus dat er toch ergens een afstelling o.i.d. niet deugt. Ook al omdat-ie 95 slecht verdraagt, want daar hoort-ie prima op te lopen. Maar wat er niet deugt? Geen idee. Ik kan hier van alles gaan roepen waarvan ik denk dat het mogelijkerwijs misschien eventueel een rol zou kunnen spelen, maar dat laat ik graag over aan mensen die er meer verstand van hebben.
OO≡≡V≡≡OO
willymichiels
Advanced
Advanced
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 06 apr, 2008 5:17 pm
Auto: 323F BG GT
SYC/ Wie is wie-topic: 24419
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Hoog verbruik 1.8i GT 1 op 7,6

Bericht door willymichiels »

Ja vermogen gebruik ik wel trek wel enigszins snel op... Maar ik schakel wel eerder dan met de 1.6. 50 rijd ik zelfs in de 4. En dat gaat prima. Doe ik dat in de golf 3 1.8 van mijn vader is hij niet meer vooruit te branden. Maar ook bij lange afstanden snelheid 130-140 vind ik het een beetje hoog. Bij 310-330 km op de dagteller begint het lampje van de benzine te branden. Misschien inderdaad een afstelling. Of misschien de injectoren een keer laten reinigen?
Ik heb wel een keer een bus injector cleaner bij de benzine gedaan maar dat heeft geen merkbaar effect gehad.
Het blok heeft dik een jaar niet gelopen voordat hij er in kwam. Ik heb toen na de eerste 1000 km de olie weer vervangen zodat het blok een beetje gereinigd was van alle prut die in een jaar vastgekoekt kon zijn.
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Re: Hoog verbruik 1.8i GT 1 op 7,6

Bericht door @PM »

Ja ik trek ook weleens snel op (als-ie warm is, met koude motor rij ik rustig en kom ik niet boven de 3000 tpm, zwaar irritant als dat gelijk de snelweg op is trouwens). 50 in 4 doe ik ook, m'n vorige auto was een automaat, dus ik was al gewend om met 2000 tpm door het dorp te koetelen ;) Alleen in de Galant van m'n ouders moet ik dat niet doen, die begint te bokken. Tanklampje dat gaat branden? Zelfs in de winter met alleen maar korte ritten ben ik dan al voorbij de 400. Bij die expeditie naar Duitsland (en ook bij andere lange ritten) komt er ver voorbij de 500 pas leven in het lampje.
OO≡≡V≡≡OO
willymichiels
Advanced
Advanced
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 06 apr, 2008 5:17 pm
Auto: 323F BG GT
SYC/ Wie is wie-topic: 24419
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Hoog verbruik 1.8i GT 1 op 7,6

Bericht door willymichiels »

Als het lampje gaat branden moet ik ongeveer 42 liter tanken. Dus hij gaat misschien wel vroeg branden. Het meeste wat ik ooit heb moeten tanken was 50,6 liter. Maar toen was de tank ook zo goed als leeg. Dus hij zal nog zo'n 13 liter over hebben als het lampje gaat branden. (Officieel 55L)
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Re: Hoog verbruik 1.8i GT 1 op 7,6

Bericht door @PM »

Bij mij gaat het lampje branden bij 45 of 46 ofzo. Ik heb er weleens 52 liter in gekregen maar toen was-ie schoon leeg. Was wel in heuvelachtig gebied (Zuid-Frankrijk), dus wellicht lag die 3 liter ergens waar de brandstofpomp er niet bij kon op het moment dat de motor ermee kapte.
OO≡≡V≡≡OO
Astination
Expert
Expert
Berichten: 1474
Lid geworden op: wo 01 mar, 2006 7:25 pm
Auto: mazda 323 Coupé
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7

Re: Hoog verbruik 1.8i GT 1 op 7,6

Bericht door Astination »

Het klinkt raar, maar met Esso rij ik veel meer km's op een tank dan met S-hell. En die zooi van de Tango en Tinq lustte mijn 8 klepper BG destijds ook al niet. Die liep nog maar hooguit 70 km/h. BP heb ik ook goede ervaringen mee, maar die pomp zit dus niet bij mij in de buurt. In Duitsland zitten enkele Shell's die octaan 100 verkopen (wel peperduur; €1,90 per liter). Verder zou ik de ontsteking eens nalopen. Denso iridium bougies heb ik goede ervaringen mee!
Coole Coupé
eBoonstra
Advanced
Advanced
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 01 okt, 2010 2:46 pm
Auto: Fiat Grande Punto JT
SYC/ Wie is wie-topic: 32567
Extra parameters: f=7

Re: Hoog verbruik 1.8i GT 1 op 7,6

Bericht door eBoonstra »

Ik heb juist goede ervaringen met Shell. Daar loopt mij Z5je het hardst op. En waneer ik V-power van Shell er in gooi kan ik het het zuinigst mee rijden.
'06 Fiat Grande Punto 1.9 JTD MultiJet & '13 Vespa LX Touring Quattro Tempi 25 Grigio Apuano
History: '96 BA 1.5 GLX, '95 BA 2.0 KF GT, '95 BA 1.8 GLX, '96 BA 1.8 GLX.

Veel onderdelen -> http://www.323fclub.nl/site/viewtopic.php?f=13&t=36549
Astination
Expert
Expert
Berichten: 1474
Lid geworden op: wo 01 mar, 2006 7:25 pm
Auto: mazda 323 Coupé
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7

Re: Hoog verbruik 1.8i GT 1 op 7,6

Bericht door Astination »

eBoonstra schreef:Ik heb juist goede ervaringen met Shell. Daar loopt mij Z5je het hardst op. En waneer ik V-power van Shell er in gooi kan ik het het zuinigst mee rijden.


Jij hebt aandelen in Shell :finga:
Coole Coupé
Plaats reactie