Pagina 1 van 4

GT Onstekingsprobleem

Geplaatst: ma 04 mar, 2013 11:21 pm
door Mr. Ali
Beste Mazdavrienden,

Sinds begin december weinig aanwezig geweest wegens mijn verblijf in Oostenrijk, zoals velen wel weten. Wel gelezen, weinig tijd gehad ook te posten. Maar bij deze nog een beroep op jullie, ik kom er niet meer uit..

In november heb ik een gereviseerde GT motor in mijn BA gehangen en die heeft 5000km probleemloos goed gereden. Enige was dat hij slecht starten wilde..maar eenmaal gestart was het daarna vol gas blazen. Eerst was starten koud slecht, warm goed, maar werd steeds slechter en ook warm wilde hij slecht starten.. totdat hij zei..zoek het maar uit en wilde niet meer starten.

Lucht is geen probleem, dat heeft ie, benzine is ook geen probleem want dat heeft ie ook. Compressie is ook geen probleem, want toen ie reed, reed ie met goed vermogen en er is geen tot amper olieverbruik. Accu is nieuw, maar paar keer leeg geweest. Maar ook dat kan het niet zijn, startkabels ook geprobeerd..

Vonk van de bobinekabel naar de verdelerkap was zwak, dus toen heb ik geprobeerd.. (helaas zonder resultaat):
- Nieuwe bobine
- Nieuwe ontstekings module (ignitor)

Daarna alles wat met de ontsteking te maken heeft los gehad, schoongemaakt, gepoetst, etc, en weer terug gemonteerd. Helaas niet het resultaat dat de motor aan sloeg, wel was de vonk naar de verdelerkap veel beter en zou voldoende moeten zijn. Maar toen deed ie nog niets..

In de tussentijd heb ik er 3 monteurs bij gehad, waarvan een voormalig Mazdamonteur, alle 3 snapte ze er niets meer van. En ik helaas ook niet.

Toen heb ik vervangen, ondanks dat het slechts 5000km oud was:
- Rotor
- Verdelerkap
- Bougies
- Bougiekabels

Daarna starten, en aanspringen (wel nog steeds zoals eerder, met enige moeite). Ik juichen en blij natuurlijk. Ik een week lang rond gereden..

Maar toen sloeg het noodlot weer toe, bij het parkeren begon de motor te stotteren en sloeg ie af. Gelukkig stond ik al op de goede plek, maar daarna wilde ie weer niet starten.

Eigenlijk de gehele onstekingstrein is geheel nieuw, alleen een condensatortje niet. Maar nog steeds geeft ie geen vonk vanaf de bobine die voldoende is, vonk is er wel, maar te zwak. Contact maakt de bobine, alles is op het chassis kaal geschuurd en stevig gemonteerd. En na de bobine is alles mechanisch..er zitten geen sensoren o.i.d. meer tussen.. toch??

Waar ik wel mijn vraagtekens bij heb is het feit dat ik op de witte stekker op de bobine ongeveer 9V meet, en niet de 12V accuspanning die logisch zou lijken. Op die stekker zit een + draad (die heb ik zelf getrokken vanaf het dashbord, want die zit niet standaard in de BA, maar die komt origineel bij een relais vandaan en wordt verder niet onderbroken). De - op die stekker komt bij de onstekingsmodule vandaan. Meet ik die beide draden krijg ik 9V, meet ik echter de + van die stekker op de accu minpool heb ik wel accuspanning. Kortom, de + draad is in orde maar wellicht de - draad van de onstekings module niet. Ik heb Chris gevraagd, en hij heeft dezelfde resultaten..maar dat is ook zelfbouw van ons..

Weet iemand hier meer over?

Daarnaast vraag ik me af wat de onstekings module zelf precies doet, die heeft een draad van / naar de ECU, een massa en een draad richting diagnose, toerenteller en bobine..

Weet iemand hier meer over?

De laatste onderdelen die ik kan verzinnen die er wellicht iets mee te maken hebben zijn de ECU en de verdelerunit (op het blok, waar de verdelerkap op zit).

De ECU werkt want hij spuit benzine in, en de ontsteking regelt ie niet. Alleen blijft mysterieus wat de draad van de ECU naar de ontstekings module doet..

Weet iemand hier meer over?

Daarna de verdelerunit, die geeft het toerental aan de ECU door, maar verder doet het ook iets met de ontsteking..toch?

Weet iemand hier meer over?

Van de laatste twee zou het onlogisch zijn als daar het probleem ligt, want die hebben er (A) volgens mij weinig mee te maken, en (B) daar heb ik niets mee gedaan toen hij het een kleine week wel weer deed..

Als laatste vraag ik me nog af, of er nog vergeten massa's zijn die ik kan nakijken behalve de fysieke ontstekingsonderdelen zelf?

Weet iemand hier meer over?

Ik hoop dat iemand het verhaal wil lezen en er iets zinnigs over kan zeggen..

Alwin

Re: GT Onstekingsprobleem

Geplaatst: ma 04 mar, 2013 11:27 pm
door Jaggo
Je mag wel even langskomen en dan kunnen we er met zn 2en er es even naar kijken, je ziet niet zo gek ver bij me vandaan ...............
Kunnen we hem wel even aan de testkast hangen en eventueel aan de scoop.

Re: GT Onstekingsprobleem

Geplaatst: ma 04 mar, 2013 11:39 pm
door Mr. Ali
Jaggo schreef:Je mag wel even langskomen en dan kunnen we er met zn 2en er es even naar kijken, je ziet niet zo gek ver bij me vandaan ...............
Kunnen we hem wel even aan de testkast hangen en eventueel aan de scoop.


Hee dat is tof van je, maar probleem (A) is dat de auto niet rijdt en ik dus nergens langs kan komen.. En probleem (B) is dat ik in Oostenrijk woon, en niet meer in Nederland.. Woon ik dan nog steeds dichtbij? :P

Re: GT Onstekingsprobleem

Geplaatst: ma 04 mar, 2013 11:48 pm
door pop-i
hey man GRRRRRRRRR dacht dat het opgelost was. maar niet dus.

Heb je heb al eens uitgelezen met een ledje??? want de diagnostesbox is ongewijzigd want daar hebben we niks aan gedaan dus zou mogelijk moeten zijn om hem uit te lezen.

misschien dat je daarmee wijzer word.

Grrrrr baal der van dat ik je hiermee niet meer kan helpen dan de dingen die ik heb gedaan.

Die gtx is op exact zelfde manier aangesloten en nu ik een nieuwe accu heb start en loopt hij prima :P

Hoop dat je het snel gevonden krijgt kerel!!!

Re: GT Onstekingsprobleem

Geplaatst: di 05 mar, 2013 12:52 am
door Mr. Ali
Nee, tijdelijk opgelost dus..maar niet meer..zoals je kan lezen :(

Mja, meedenken is het enige wat je kan doen..en jij weet er het meeste van hier omdat we het samen gefixed hebben..twee keer..hetzelfde met de jouwe..dat maakt het ook zo frustrerend.. :) Maar wie weet schiet iemand anders nog wat te binnen..

Met een ledje nog niet geprobeerd, omdat er zoveel veranderd is etc. vertrouw ik daar eigenlijk niet meer op..of denk jij dat het nog zou moeten werken? Weet ook niet precies hoeveel info ik daarmee zou kunnen inwinnen als alles nog werkt..?

Re: GT Onstekingsprobleem

Geplaatst: di 05 mar, 2013 1:09 am
door pop-i
Nou we hebben helemaal NIKS verandert aan de kabelboom zelf.
alleen wat dingen die ontbraken anders aangesloten (zoals die draad naar de bobine)
daarom denk ik wel zeker dat de diagnoste nog moet werken want bij mijn weten is tussen die verbindingen niks verandert. we hebben alleen maar een verloopstekker gemaakt naar de auto toe.
maar de diagnoste geeft volgens mij geen fouten aan van de auto of zo.
die is puur voor de motor.

Hij krijgt die signalen van de ECU en daartussen is niks verandert.
Ik zou het in ieder geval proberen kerel. wie weet is het een totaal ander dingetje zoals een sensor of zo waardoor hij alles niet meer helemaal snap weet jij veel. (blijven wel mazzie's he ;) )

Maar baat het niet schaad het niet zou ik denken.

Re: GT Onstekingsprobleem

Geplaatst: di 05 mar, 2013 10:28 am
door Brutus
Misschien heeft het totaal niks met jouw probleem te doen.
Maar zou het kunnen dat je een massa probleem heb?

Ken mijn namelijk iets herinneren van vroeger in de garage(werkte).
Ook iemand zo iets vaags had als probleem, en bleek uit eindelijk in de massa te zitten. Zat niet goed of goed vast, aangetast. exact weet ik het fijne er niet meer van. Maar je zou altijd eens kunnen kijken.
Succes man, hoop dat je het opgelost krijgt.

Re: GT Onstekingsprobleem

Geplaatst: di 05 mar, 2013 12:33 pm
door pop-i
Das ook een goeie tip ja

@ali al een extra massa getrokken?

Re: GT Onstekingsprobleem

Geplaatst: di 05 mar, 2013 1:10 pm
door @PM
Massa van het motorblok controleren/extra erbij leggen kan zeker geen kwaad.

Verder een paar andere ideeën waar je wellicht iets mee kunt:

Zelf heb ik een keer gehad dat er een slechte verbinding in 1 van de stekkers op/bij de bobine zat. Helemaal groen uitgeslagen. Hierdoor haperde de motor soms. Opvallend symptoom daarbij was (daarom wist ik ook al snel waar ik moest zoeken) dat de toerenteller naar nul viel. Stekker schoongemaakt en geen problemen meer. Al was dat niet afhankelijk van koude/warme motor.

Andere mogelijkheid: Grimmie heeft ook problemen gehad met de ontsteking: auto kapte er na een half uur mee, even afkoelen en dan deed-ie het weer een tijdje. Ook niet helemaal hetzelfde, maar aangezien je verder alles al zowat geprobeerd hebt... Was bij hem iets met de ontstekingsmodule die achter de verdeler zit. Schijnt uit 2 delen te bestaan dus opletten dat je alles vervangt. Zoiets herinner ik me tenminste, voor het fijne ervan moet je maar even een PB naar Grimmie sturen.

Als er iets moet worden nagekeken/gecontroleerd/doorgemeten bij een originele GT, roept u maar. Ik heb ook alle schema's. Ik zal iig ff naar die 9V van jou kijken.

Re: GT Onstekingsprobleem

Geplaatst: di 05 mar, 2013 6:35 pm
door Mr. Ali
@ pop-i: Daar heb je wel gelijk in, ga ik nog wel proberen..echter heb ik hier nu momenteel geen ledje o.i.d..ga ik wel ff fixen.

@ Brutus: Iets zegt me dat het goed een massaprobleem kan zijn..

@ @PM: Die stekker op de bobine is goed, die heb ik dagelijks in m'n handen. ;) Wel zou ik het heel tof vinden als je die stekker even zou willen doormeten, en zou willen doorgeven wat jij voor spanning krijgt (en wat je accuspanning is). Die 9V moet haast wel te weinig zijn..maar waar komt het probleem vandaan dan..

Vandaag massa's los gehad en gepoetst. Namelijk..
- Vlakbij de accu minpool zit er een massa van de accu aan het chassis.
- De motormassa vlakbij de olievuldop aan het ophangoog.
- De beide massa's op het thermostaathuis.

Drie van de vier waren goed vies, schoongemaakt, opgeschuurd etc, en weer terug gemonteerd. Maar het heeft niet geresulteerd in een startende auto.. Ben ik nog een massa vergeten? In de handleiding die ik heb (GTR) kan ik niet veel meer vinden..weten jullie nog wat?