GT Onstekingsprobleem
Geplaatst: ma 04 mar, 2013 11:21 pm
Beste Mazdavrienden,
Sinds begin december weinig aanwezig geweest wegens mijn verblijf in Oostenrijk, zoals velen wel weten. Wel gelezen, weinig tijd gehad ook te posten. Maar bij deze nog een beroep op jullie, ik kom er niet meer uit..
In november heb ik een gereviseerde GT motor in mijn BA gehangen en die heeft 5000km probleemloos goed gereden. Enige was dat hij slecht starten wilde..maar eenmaal gestart was het daarna vol gas blazen. Eerst was starten koud slecht, warm goed, maar werd steeds slechter en ook warm wilde hij slecht starten.. totdat hij zei..zoek het maar uit en wilde niet meer starten.
Lucht is geen probleem, dat heeft ie, benzine is ook geen probleem want dat heeft ie ook. Compressie is ook geen probleem, want toen ie reed, reed ie met goed vermogen en er is geen tot amper olieverbruik. Accu is nieuw, maar paar keer leeg geweest. Maar ook dat kan het niet zijn, startkabels ook geprobeerd..
Vonk van de bobinekabel naar de verdelerkap was zwak, dus toen heb ik geprobeerd.. (helaas zonder resultaat):
- Nieuwe bobine
- Nieuwe ontstekings module (ignitor)
Daarna alles wat met de ontsteking te maken heeft los gehad, schoongemaakt, gepoetst, etc, en weer terug gemonteerd. Helaas niet het resultaat dat de motor aan sloeg, wel was de vonk naar de verdelerkap veel beter en zou voldoende moeten zijn. Maar toen deed ie nog niets..
In de tussentijd heb ik er 3 monteurs bij gehad, waarvan een voormalig Mazdamonteur, alle 3 snapte ze er niets meer van. En ik helaas ook niet.
Toen heb ik vervangen, ondanks dat het slechts 5000km oud was:
- Rotor
- Verdelerkap
- Bougies
- Bougiekabels
Daarna starten, en aanspringen (wel nog steeds zoals eerder, met enige moeite). Ik juichen en blij natuurlijk. Ik een week lang rond gereden..
Maar toen sloeg het noodlot weer toe, bij het parkeren begon de motor te stotteren en sloeg ie af. Gelukkig stond ik al op de goede plek, maar daarna wilde ie weer niet starten.
Eigenlijk de gehele onstekingstrein is geheel nieuw, alleen een condensatortje niet. Maar nog steeds geeft ie geen vonk vanaf de bobine die voldoende is, vonk is er wel, maar te zwak. Contact maakt de bobine, alles is op het chassis kaal geschuurd en stevig gemonteerd. En na de bobine is alles mechanisch..er zitten geen sensoren o.i.d. meer tussen.. toch??
Waar ik wel mijn vraagtekens bij heb is het feit dat ik op de witte stekker op de bobine ongeveer 9V meet, en niet de 12V accuspanning die logisch zou lijken. Op die stekker zit een + draad (die heb ik zelf getrokken vanaf het dashbord, want die zit niet standaard in de BA, maar die komt origineel bij een relais vandaan en wordt verder niet onderbroken). De - op die stekker komt bij de onstekingsmodule vandaan. Meet ik die beide draden krijg ik 9V, meet ik echter de + van die stekker op de accu minpool heb ik wel accuspanning. Kortom, de + draad is in orde maar wellicht de - draad van de onstekings module niet. Ik heb Chris gevraagd, en hij heeft dezelfde resultaten..maar dat is ook zelfbouw van ons..
Weet iemand hier meer over?
Daarnaast vraag ik me af wat de onstekings module zelf precies doet, die heeft een draad van / naar de ECU, een massa en een draad richting diagnose, toerenteller en bobine..
Weet iemand hier meer over?
De laatste onderdelen die ik kan verzinnen die er wellicht iets mee te maken hebben zijn de ECU en de verdelerunit (op het blok, waar de verdelerkap op zit).
De ECU werkt want hij spuit benzine in, en de ontsteking regelt ie niet. Alleen blijft mysterieus wat de draad van de ECU naar de ontstekings module doet..
Weet iemand hier meer over?
Daarna de verdelerunit, die geeft het toerental aan de ECU door, maar verder doet het ook iets met de ontsteking..toch?
Weet iemand hier meer over?
Van de laatste twee zou het onlogisch zijn als daar het probleem ligt, want die hebben er (A) volgens mij weinig mee te maken, en (B) daar heb ik niets mee gedaan toen hij het een kleine week wel weer deed..
Als laatste vraag ik me nog af, of er nog vergeten massa's zijn die ik kan nakijken behalve de fysieke ontstekingsonderdelen zelf?
Weet iemand hier meer over?
Ik hoop dat iemand het verhaal wil lezen en er iets zinnigs over kan zeggen..
Alwin
Sinds begin december weinig aanwezig geweest wegens mijn verblijf in Oostenrijk, zoals velen wel weten. Wel gelezen, weinig tijd gehad ook te posten. Maar bij deze nog een beroep op jullie, ik kom er niet meer uit..
In november heb ik een gereviseerde GT motor in mijn BA gehangen en die heeft 5000km probleemloos goed gereden. Enige was dat hij slecht starten wilde..maar eenmaal gestart was het daarna vol gas blazen. Eerst was starten koud slecht, warm goed, maar werd steeds slechter en ook warm wilde hij slecht starten.. totdat hij zei..zoek het maar uit en wilde niet meer starten.
Lucht is geen probleem, dat heeft ie, benzine is ook geen probleem want dat heeft ie ook. Compressie is ook geen probleem, want toen ie reed, reed ie met goed vermogen en er is geen tot amper olieverbruik. Accu is nieuw, maar paar keer leeg geweest. Maar ook dat kan het niet zijn, startkabels ook geprobeerd..
Vonk van de bobinekabel naar de verdelerkap was zwak, dus toen heb ik geprobeerd.. (helaas zonder resultaat):
- Nieuwe bobine
- Nieuwe ontstekings module (ignitor)
Daarna alles wat met de ontsteking te maken heeft los gehad, schoongemaakt, gepoetst, etc, en weer terug gemonteerd. Helaas niet het resultaat dat de motor aan sloeg, wel was de vonk naar de verdelerkap veel beter en zou voldoende moeten zijn. Maar toen deed ie nog niets..
In de tussentijd heb ik er 3 monteurs bij gehad, waarvan een voormalig Mazdamonteur, alle 3 snapte ze er niets meer van. En ik helaas ook niet.
Toen heb ik vervangen, ondanks dat het slechts 5000km oud was:
- Rotor
- Verdelerkap
- Bougies
- Bougiekabels
Daarna starten, en aanspringen (wel nog steeds zoals eerder, met enige moeite). Ik juichen en blij natuurlijk. Ik een week lang rond gereden..
Maar toen sloeg het noodlot weer toe, bij het parkeren begon de motor te stotteren en sloeg ie af. Gelukkig stond ik al op de goede plek, maar daarna wilde ie weer niet starten.
Eigenlijk de gehele onstekingstrein is geheel nieuw, alleen een condensatortje niet. Maar nog steeds geeft ie geen vonk vanaf de bobine die voldoende is, vonk is er wel, maar te zwak. Contact maakt de bobine, alles is op het chassis kaal geschuurd en stevig gemonteerd. En na de bobine is alles mechanisch..er zitten geen sensoren o.i.d. meer tussen.. toch??
Waar ik wel mijn vraagtekens bij heb is het feit dat ik op de witte stekker op de bobine ongeveer 9V meet, en niet de 12V accuspanning die logisch zou lijken. Op die stekker zit een + draad (die heb ik zelf getrokken vanaf het dashbord, want die zit niet standaard in de BA, maar die komt origineel bij een relais vandaan en wordt verder niet onderbroken). De - op die stekker komt bij de onstekingsmodule vandaan. Meet ik die beide draden krijg ik 9V, meet ik echter de + van die stekker op de accu minpool heb ik wel accuspanning. Kortom, de + draad is in orde maar wellicht de - draad van de onstekings module niet. Ik heb Chris gevraagd, en hij heeft dezelfde resultaten..maar dat is ook zelfbouw van ons..
Weet iemand hier meer over?
Daarnaast vraag ik me af wat de onstekings module zelf precies doet, die heeft een draad van / naar de ECU, een massa en een draad richting diagnose, toerenteller en bobine..
Weet iemand hier meer over?
De laatste onderdelen die ik kan verzinnen die er wellicht iets mee te maken hebben zijn de ECU en de verdelerunit (op het blok, waar de verdelerkap op zit).
De ECU werkt want hij spuit benzine in, en de ontsteking regelt ie niet. Alleen blijft mysterieus wat de draad van de ECU naar de ontstekings module doet..
Weet iemand hier meer over?
Daarna de verdelerunit, die geeft het toerental aan de ECU door, maar verder doet het ook iets met de ontsteking..toch?
Weet iemand hier meer over?
Van de laatste twee zou het onlogisch zijn als daar het probleem ligt, want die hebben er (A) volgens mij weinig mee te maken, en (B) daar heb ik niets mee gedaan toen hij het een kleine week wel weer deed..
Als laatste vraag ik me nog af, of er nog vergeten massa's zijn die ik kan nakijken behalve de fysieke ontstekingsonderdelen zelf?
Weet iemand hier meer over?
Ik hoop dat iemand het verhaal wil lezen en er iets zinnigs over kan zeggen..
Alwin