koppeling centreer pen
Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden
Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
-
- Newbie
- Berichten: 56
- Lid geworden op: di 11 dec, 2012 8:00 pm
- Auto: 323F ba 1.5
- Contacteer:
koppeling centreer pen
hallo jongens
kmoet binnen kort mn koppeling vervangen.
ik heb hem al wel liggen, maar heb geen centreer pen.
eigenlijk hoef ik alleen de binnen maat van het lagertje dat in het vliegwiel zit
of de maat van het uiteinde van de centreer pen.
weten jullie die maat misschien?
mvg martijn
kmoet binnen kort mn koppeling vervangen.
ik heb hem al wel liggen, maar heb geen centreer pen.
eigenlijk hoef ik alleen de binnen maat van het lagertje dat in het vliegwiel zit
of de maat van het uiteinde van de centreer pen.
weten jullie die maat misschien?
mvg martijn
-
- Expert
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: wo 01 mar, 2006 7:25 pm
- Auto: mazda 323 Coupé
- SYC/ Wie is wie-topic: 0
- Extra parameters: f=7
Re: koppeling centreer pen
Ik heb onlangs de koppeling vervangen. Centreerset heb ik in bezit. Als ik jou was, zeker het lagertje in het vliegwiel mee vervangen. Is een standaard 6202Z industrielagertje. Check ook vooral je vliegwieloppervlak op diepe groeven. Anders moet ie afgedraaid worden (Zie mijn SYC) Check vooral je krukaskeerring achter het vliegwiel. Voor €8,34 verkrijgbaar bij Carpartsdirect. Eventueel wil ik wel meeklussen zonodig.
Greetz Willem
Greetz Willem
Coole Coupé
-
- Newbie
- Berichten: 56
- Lid geworden op: di 11 dec, 2012 8:00 pm
- Auto: 323F ba 1.5
- Contacteer:
Re: koppeling centreer pen
thx
de binnen diameter van dat lager is dus 15mm.
als het goed is heb ik binnen kort de kans het werk zelf te doen
bij een garage, maar kmoet dan wel binnen 6 uren klaar zijn
(anders is het lopend naar huis voor me)
dus ik probeer alles voor te berijden
ik hoop niet dat het vliegwiel ge vlakt moet en er een keerring en lager moet komen want dan heb ik een financieel probleem
mocht het niet door gaan bij die garage en ik tijden het sleutelen
hier voor mn deur helemaal vast loop en hulp nodig heb, laat ik het u weten.
mvg martijn
de binnen diameter van dat lager is dus 15mm.
als het goed is heb ik binnen kort de kans het werk zelf te doen
bij een garage, maar kmoet dan wel binnen 6 uren klaar zijn
(anders is het lopend naar huis voor me)
dus ik probeer alles voor te berijden
ik hoop niet dat het vliegwiel ge vlakt moet en er een keerring en lager moet komen want dan heb ik een financieel probleem
mocht het niet door gaan bij die garage en ik tijden het sleutelen
hier voor mn deur helemaal vast loop en hulp nodig heb, laat ik het u weten.
mvg martijn
-
- Expert
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: wo 01 mar, 2006 7:25 pm
- Auto: mazda 323 Coupé
- SYC/ Wie is wie-topic: 0
- Extra parameters: f=7
Re: koppeling centreer pen
Voor een beginner is dat knap snel, binnen 6 uur. Reken altijd dat er wat achter weg komt. De aandrijfas LV is soms moelijk uit de bak te krijgen. Bij mij ging het absoluut niet gemakkelijk. Spuit de bouten voor in de langsdrager alvast maar in. Kans dat ze afbreken is aanwezig. En in 99% van de gevallen is de krukaskeerring lek (mazda euvel)
Coole Coupé
-
- Guru
- Berichten: 4754
- Lid geworden op: ma 09 jun, 2008 5:03 pm
- Auto: FBA1.8T / Focus2
- Contacteer:
Re: koppeling centreer pen
Tip:
Haal bij je wielophanging, alleen gewoon de fusee kogels aan de
onderkant van de draagarm. Twee bouten, die vast zitten vaak,
even WD40tigen en dan gaat het wel. Moet je wel een degelijke
sleutel hebben. Hieronder op de foto heeelemaal rechts net op het
randje van de foto op de voorophanging, zie je iets verroests eronder
zitten. Dat zijn met gloednieuwe fuseekogels die loshalen aan de onderkant
zie je de twee bouten. Das eigenlijk alles ivm wielen en assen en ophanging.
Met wat wiebelen en wrikken bij het stuk waar de as in de bak steekt
trek je zo de hele shit los. En klaar aan de ene kant, dan de andere kant,
verder hoef je daar niets aan te doen. Wielen gewoon laten zitten en al!
Centreer tool gewoon even zelf maken, ik heb er eentje gekregen ooit in
plastic bij mijn Spec koppeling in de snelle F. Maar heb bij de Charade ooit
dit systeem gebruikt.
Charade 1.0 Koppelings Centreer Systeem KCS
Patent: Pop-i & Sparkle_
Let wel even op als je bezig bent dat je niet de motor eruit laat vallen,
met jou eronder bijvoorbeeld... Ik zeg het maar... Want de meeste
motorsteunen moeten los!
Haal bij je wielophanging, alleen gewoon de fusee kogels aan de
onderkant van de draagarm. Twee bouten, die vast zitten vaak,
even WD40tigen en dan gaat het wel. Moet je wel een degelijke
sleutel hebben. Hieronder op de foto heeelemaal rechts net op het
randje van de foto op de voorophanging, zie je iets verroests eronder
zitten. Dat zijn met gloednieuwe fuseekogels die loshalen aan de onderkant
zie je de twee bouten. Das eigenlijk alles ivm wielen en assen en ophanging.
Met wat wiebelen en wrikken bij het stuk waar de as in de bak steekt
trek je zo de hele shit los. En klaar aan de ene kant, dan de andere kant,
verder hoef je daar niets aan te doen. Wielen gewoon laten zitten en al!
Centreer tool gewoon even zelf maken, ik heb er eentje gekregen ooit in
plastic bij mijn Spec koppeling in de snelle F. Maar heb bij de Charade ooit
dit systeem gebruikt.
Charade 1.0 Koppelings Centreer Systeem KCS
Patent: Pop-i & Sparkle_
Let wel even op als je bezig bent dat je niet de motor eruit laat vallen,
met jou eronder bijvoorbeeld... Ik zeg het maar... Want de meeste
motorsteunen moeten los!
-
- Newbie
- Berichten: 56
- Lid geworden op: di 11 dec, 2012 8:00 pm
- Auto: 323F ba 1.5
- Contacteer:
Re: koppeling centreer pen
das goede tip ja.
thx
ik zag idd dat er 3 motor steunen los moeten.
moet het gasklep huis er af, om bij die daar onder te kunnen komen?
centreer pen is al klaar,
en kben al een paar dagen de bouten steeds in de wd40 zetten.
zijn er vedder nog dingetjes die je snel over het hooft ziet?
mvg martijn
thx
ik zag idd dat er 3 motor steunen los moeten.
moet het gasklep huis er af, om bij die daar onder te kunnen komen?
centreer pen is al klaar,
en kben al een paar dagen de bouten steeds in de wd40 zetten.
zijn er vedder nog dingetjes die je snel over het hooft ziet?
mvg martijn
-
- Expert
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: wo 01 mar, 2006 7:25 pm
- Auto: mazda 323 Coupé
- SYC/ Wie is wie-topic: 0
- Extra parameters: f=7
Re: koppeling centreer pen
mfx schreef:das goede tip ja.
thx
ik zag idd dat er 3 motor steunen los moeten.
moet het gasklep huis er af, om bij die daar onder te kunnen komen?
centreer pen is al klaar,
en kben al een paar dagen de bouten steeds in de wd40 zetten.
zijn er vedder nog dingetjes die je snel over het hooft ziet?
mvg martijn
Kijken of de oliekeerringen waar de aandrijfassen de bak ingaan, nog gaaf zijn. En verder is het belangrijk om schoon en netjes te werken. Nieuwe drukgroep, kopp.plaat en vliegwiel goed ontvetten met remmenreiniger. Zit altijd een beschermende vetlaagje op
Coole Coupé
-
- Newbie
- Berichten: 56
- Lid geworden op: di 11 dec, 2012 8:00 pm
- Auto: 323F ba 1.5
- Contacteer:
Re: koppeling centreer pen
oliekeerringen aandrijfas maak ik me wel wat zorgen over.
die moet niet beschadigen met weg en plaatsen van de bak.
ik zat te denken om met stukken draadeind de bak te begeleiden.
dan is het wat makkelijker hem ook op de aandrijfas te krijgen.
remmenreiniger is een goed idee, maar zou cabberrateur reiniger ook kunnen?
mvg martijn
oke ,ik ben er bijna klaar voor.
er is een ding dat ik maar niet kan vinden, nm torque waarde
van de bouten die de bak tegen het blok schroeven van de ba
van het bg model lijkkt het 89nm te zijn
helaas kwam ik er achter dat mn blokje al die tijd met een scheur in zn luchtbuis heeft gereden, steentjes en zand zat zelfs nog in de buis geplakt.
buis heb ik al weer maakt, maar schade aan motor is onherstelbaar.
dus mocht iemand nog een blokje tekoop hebben hoor ik het graag.
mvg martijn
die moet niet beschadigen met weg en plaatsen van de bak.
ik zat te denken om met stukken draadeind de bak te begeleiden.
dan is het wat makkelijker hem ook op de aandrijfas te krijgen.
remmenreiniger is een goed idee, maar zou cabberrateur reiniger ook kunnen?
mvg martijn
oke ,ik ben er bijna klaar voor.
er is een ding dat ik maar niet kan vinden, nm torque waarde
van de bouten die de bak tegen het blok schroeven van de ba
van het bg model lijkkt het 89nm te zijn
helaas kwam ik er achter dat mn blokje al die tijd met een scheur in zn luchtbuis heeft gereden, steentjes en zand zat zelfs nog in de buis geplakt.
buis heb ik al weer maakt, maar schade aan motor is onherstelbaar.
dus mocht iemand nog een blokje tekoop hebben hoor ik het graag.
mvg martijn
-
- Expert
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: wo 01 mar, 2006 7:25 pm
- Auto: mazda 323 Coupé
- SYC/ Wie is wie-topic: 0
- Extra parameters: f=7
Re: koppeling centreer pen
mfx schreef:oliekeerringen aandrijfas maak ik me wel wat zorgen over.
die moet niet beschadigen met weg en plaatsen van de bak.
ik zat te denken om met stukken draadeind de bak te begeleiden.
dan is het wat makkelijker hem ook op de aandrijfas te krijgen.
remmenreiniger is een goed idee, maar zou cabberrateur reiniger ook kunnen?
mvg martijn
oke ,ik ben er bijna klaar voor.
er is een ding dat ik maar niet kan vinden, nm torque waarde
van de bouten die de bak tegen het blok schroeven van de ba
Aanhaalmomenten bak aan motorblok
-bovenste bouten (SW17) 64-89 Nm
-onderste bouten (SW14) 38-51Nm
SW=Sleutel Wijdte
van het bg model lijkkt het 89nm te zijn
helaas kwam ik er achter dat mn blokje al die tijd met een scheur in zn luchtbuis heeft gereden, steentjes en zand zat zelfs nog in de buis geplakt.
buis heb ik al weer maakt, maar schade aan motor is onherstelbaar.
dus mocht iemand nog een blokje tekoop hebben hoor ik het graag.
mvg martijn
Is blok echt naar de filestijnen dan? Compressie laten meten. Als alle cilinders nog rond de 12 bar zitten met een maximale onderlinge afwijking van 1,5 bar , dan is het nog te redden
Coole Coupé
-
- Newbie
- Berichten: 56
- Lid geworden op: di 11 dec, 2012 8:00 pm
- Auto: 323F ba 1.5
- Contacteer:
Re: koppeling centreer pen
eigenlijk lijkt het nog netjes te draaien, maar het idee dat ie zand gevreten heeft voelt echt klote.
maar er al een paar mensen die met proberen gerust te stellen
en zijden dat het vast wel mee zal vallen,en gewoon af rijden het blok.
(als ie nog goed loopt verder)
ik zal de koppeling vervanging maar gewoon door zetten, wel een oogje
houdend op een ander blok alvast.
mvg martijn
maar er al een paar mensen die met proberen gerust te stellen
en zijden dat het vast wel mee zal vallen,en gewoon af rijden het blok.
(als ie nog goed loopt verder)
ik zal de koppeling vervanging maar gewoon door zetten, wel een oogje
houdend op een ander blok alvast.
mvg martijn