Stuur scheef & terugvallend toerental bij stationair

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
Rein
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: do 16 mei, 2013 12:05 pm
Contacteer:

Stuur scheef & terugvallend toerental bij stationair

Bericht door Rein »

Hallo allen!

Sinds enkele dagen ben ik de troste bezitter van mijn eerste auto na recentelijk mijn rijbewijs gehaald te hebben; een donkerblauwe BA uit '96. Na wat rondgekeken te hebben moest en zou ik een dergelijk model hebben. Helemaal in de hemel natuurlijk na aankoop, maar misschien had ik tijdens het proefritje wat beter moeten opletten. Nu ik er een aantal dagen in heb gereden merk ik toch dat er wat 'dingetjes' zijn, die mij destijds hadden moeten opvallen. Hierover dan ook twee vragen:

[b]Terugvallend toerental bij stationair[/b]
Als ik stil sta bij een verkeerslicht gebeurt het regelmatig dat het toerental terugzakt naar 500-550 toeren, waarbij de auto begint te schudden en het lijkt alsof hij af wil gaan slaan. Vervolgens hersteld het toerental zich weer naar 700/750 toeren. Nu heb ik hier links en rechts langs zien komen dat het gasklephuis (?) misschien schoongemaakt moet worden, is dit juist?

[b]Stuur scheef[/b]
Voor aankoop, maar na mijn proefrit is tijdens een nieuwe APK de fuseekogel vervangen omdat er lichte speling op zou zitten. Tijdens het rijden merk ik nu echter dat mijn stuur iets linksom gedraaid staat als ik rechtuit rijdt (rond de 5 graden, schat ik). Gisteren had ik zelfs het gevoel dat de auto sterk naar rechts trok toen ik over een kleine kuil reed bij wegwerkzaamheden. Zou het kunnen zijn dat door het vervangen van de fuseekogel de uitlijnen verprutst is?

Alvast bedankt & excuses als dit misschien obvious vragen zijn: ik ben nog immers een leek wat betreft automechaniek :lol:


Groeten,
Rein
323fDave
Advanced
Advanced
Berichten: 813
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 11:28 am
Auto: Mazda CX-5 4x4
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Stuur scheef & terugvallend toerental bij stationair

Bericht door 323fDave »

zit er airco op je auto die je ook gebruikt? want dan is het normaal als het toerental zakt als die airco aanslaat.

indien geen airco misschien gasklephuis reinigen, of valse lucht door een gescheurde luchtslang of ergens anders. een gratis herstelling kan je ook proberen en die je zelf kan door het stationair toerental iets bij te stellen (een kwartslag van de schroef is soms genoeg om het probleem grotendeels op te lossen) die schroef vind je op het gasklephuis.
car history
2002-2003 Mazda 121 DA 1.1 1989
2006-2007 Suzuki Samurai cabrio 1.3 4x4 1993
2003-2013 Mazda 323F BA 1.5 16v Tsi 1997
2013-....... Mazda CX-5 sport 4x4 160pk
MrKikker
Guru
Guru
Berichten: 3294
Lid geworden op: ma 29 jun, 2009 11:44 pm
Auto: 323F BA 1.8 GT blok
SYC/ Wie is wie-topic: 27107
Contacteer:

Re: Stuur scheef & terugvallend toerental bij stationair

Bericht door MrKikker »

gelieve niet met de schroef op het gasklephuis te gaan klooien zonder de auto in 'leer'modus te zetten, hiermee maak je het probleem alleen maar erger. je doet het volgende:

naast je zekeringkast onder de motorkap zit een zwarte stekker. hierbij verbind je de GND en TEN pinnen met een draadje met elkaar, terwijl je motor draait. wellicht merk je nu dat je motor HEEL anders gaat lopen, wellicht veel hoger stationair of zelfs afslaan. nu stel je de schroef op het gasklephuis af zodat je stationair (met draadje aangesloten!) 700/750rpm is. geef tijdens het afstellen ook een paar keer gas zodat je de terugval kan controleren (die dip waar jij het over hebt). zodra je dit gedaan hebt koppel je het draadje af en ga je een stukje rijden om te controleren hoe het gedrag nu is. ga NIET rijden terwijl je de GND en TEN pinnen hebt verbonden!

in principe moet bij het vervangen van de fusees altijd de auto uitgelijnt worden (sommige sites/bronnen zullen van niet zeggen, geloof me, je moet uitlijnen). hierbij zal hoogstwaarschijnlijk het stuur ook weer recht gezet worden. tip: doe dit zo snel mogelijk :) je word niet blij van banden die schuin afgesleten zijn.
Wie is jouw favoriete fictieve personage?
God
Gebruikersavatar
Mylo2010
Novice
Novice
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 26 okt, 2012 9:41 pm
Auto: BG GT/8v/6sport
SYC/ Wie is wie-topic: 38009
Contacteer:

Re: Stuur scheef & terugvallend toerental bij stationair

Bericht door Mylo2010 »

Welkom hier!
Wellicht kun nieuwe rotor verdelerkap en bougiekabels proberen, voor het toerental
Kan nooit kwaad, en heb je meer aan als poly bumpers etc.
[url=http://www.unterdemauto.de/index.php?we ... 62b7d234b3]klik hier[/url]
Dan ben je 75 euro kwijt en loopt ie als een zonnetje.
Of lamba sonde schoonmaken of thermostaat.

En stuur scheef.... tja uitlijnen he.
Maar alleen door fuseekogel..... die afstand van dat ding scheelt toch geen centimeters?
Maargoed uitlijnen zou ik als garantie claimen en snel!

Suc6 ermee


Heeft een BG pre facelift ook zoeen leermodus???
Heb er pas aan gedraaid namelijk.
:rock:
[glow=red]Got to love pop-up headlights![/glow]
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 121 1.3
Mazda 323F BA 1.5
Mazda 6 GG 2.0
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 323F BG 1.8 GT
Rein
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: do 16 mei, 2013 12:05 pm
Contacteer:

Re: Stuur scheef & terugvallend toerental bij stationair

Bericht door Rein »

Bedankt voor de reacties, ik ga morgen met meer zonlicht eerst maar eens kijken wat de staat van het gasklephuis is. Na wat rondkijken begrijp ik dat ik daarvoor de 'luchtslang' moet losdraaien (geel omcirkeld op foto)?

[img]https://dl.dropboxusercontent.com/u/130 ... 000845.png[/img]

Groeten,
Rein
MrKikker
Guru
Guru
Berichten: 3294
Lid geworden op: ma 29 jun, 2009 11:44 pm
Auto: 323F BA 1.8 GT blok
SYC/ Wie is wie-topic: 27107
Contacteer:

Re: Stuur scheef & terugvallend toerental bij stationair

Bericht door MrKikker »

deze is het:

[img]http://img23.imageshack.us/img23/174/lu ... chroef.jpg[/img]

kan je gewoon bij zonder dingen los te halen :)
Wie is jouw favoriete fictieve personage?
God
Gebruikersavatar
pop-i
Clublid
Clublid
Berichten: 5822
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 11:59 pm
Auto: BA1.8GTX&BJ1.6
SYC/ Wie is wie-topic: 2369
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Stuur scheef & terugvallend toerental bij stationair

Bericht door pop-i »

Allereerst van harte welkom hier op ons gezellige forum.

Wat betreft het afstellen van je stationair.
precies wat mr kikker zegt :)

Wat betreft het uitlijnen.
Als hij was uitgelijnt met een versleten fuseekogel dan heb je kans dat hij inderdaad afwijkt.
Want als je een paar mm speling hebt dan is de afstand anders tussen je fusee en je stuurkogel.

Beste is gewoon laten uitlijnen met de nieuwe fuseekogel dan ben je zeker van je zaak.
@ mrkikker
hij vroeg of die slang eraf moest om het gasklephuis te inspecteren en ja dat moet dan ;)
voor het afstellen uiteraard niet :P

greets
Chris
Afbeelding
Mazdarati323F
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5998
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 1:41 pm
Extra parameters: f=7

Re: Stuur scheef & terugvallend toerental bij stationair

Bericht door Mazdarati323F »

LAs de uitlijner zijn werk goed heeft gedaan, dan heeft ie erst alle spelingen gecontroleerd vóór he tuitlijnen, anders moet ie je eerst op de hoogt e steellen.
En als alees goed bevonden was en de auot goed uitgelijnt is, dan kan ie wel eens naar 1 jant trekken, namelijk als de banden scheef afgelseten waren.
Kijk een naar het loopvlak van d ebanden of het profieldiepte ove rde gehel breedte het zlefde is qua profiel deipte.
Als de buitenzijde van de banden meer verslten is dan de binnekant, dan stond het wiel op toespoor, en is de binnezjde meer veslen dan de buitenzijnde, dna stond ie op uitspoor.

En e tip,

Verwissel de voorbanden eens tussne links en rechts, en het kan zomaar zo zijn zidat je stuur weer recht staat, mits het goed uitgelijnt is en er geen slijtage aan de spoorstang-, fuseekogel of de wieldraagarm en schokdempers zijn.

Dit alleen doen als de banden géén draairicting hebben.

Den k maa r evne hardop mee.
Suc6ernmee.
Rein
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: do 16 mei, 2013 12:05 pm
Contacteer:

Re: Stuur scheef & terugvallend toerental bij stationair

Bericht door Rein »

Allen,

Bedankt voor de tips! Het duurde even voordat ik de Data Link Connector/diagnosebox gevonden had en ik durfde het eigenlijk niet aan om er iets op aan te sluiten maar uiteindelijk is het gelukt. Voorheen draaide hij stationair op schommelend 200-500 toeren, nu op een redelijk stabiele 700-750 toeren. Voor de andere leken onder ons, hier een kleine handleiding:

1. Open de motorkap, zoek (bij mij) rechts van de accu naar een zwart plastic doosje met iets erop in de trant van 'Diagnostic'. Maak het open, aan de binnenkant moet het schema staan van de stekker/aansluitingen.
2. Start de motor en verbind de TEN en GND ('Ground' volgens mij, oftewel aarde). Ik heb een kort stukje elektriciteitsdraad gebruikt (zie afbeeldingen, rode draad). Het kan zijn dat de motor nu meer toeren gaat maken, of juist minder.
3. Zoek de 'stationair-schroef', kruiskop, (hoe het ook mag heten), op het gasklephuis (volg de dikke zwarte luchtslang).
4. Draai deze schroef voor een hoger toerental linksom, voor een lager toerental rechtsom (again, in mijn geval).
5. Als het toerental naar wens is, haal het draadje los en sluit de diagnosebox (niet vergeten te verwijderen voor je weer gaat rijden).
6. Done.

[img]https://dl.dropboxusercontent.com/u/130 ... 000865.jpg[/img]

Volgende week ga ik de banden opnieuw uit laten lijnen... Volgens de garageboer aan de telefoon kon het echter niet aan de vervangen fuseekogel liggen. Verschillende meningen dus.


Groeten,
Rein
MrKikker
Guru
Guru
Berichten: 3294
Lid geworden op: ma 29 jun, 2009 11:44 pm
Auto: 323F BA 1.8 GT blok
SYC/ Wie is wie-topic: 27107
Contacteer:

Re: Stuur scheef & terugvallend toerental bij stationair

Bericht door MrKikker »

[quote="Rein"]
Volgende week ga ik de banden opnieuw uit laten lijnen... Volgens de garageboer aan de telefoon kon het echter niet aan de vervangen fuseekogel liggen. Verschillende meningen dus.


Groeten,
Rein[/quote]

Goed om te horen dat het afstellen gelukt is. Zoals ik al zei, de helft van de mensen zal zeggen dat je bij het vervangen van je fusee niet hoeft uit te lijnen, ik heb aan de lijve ondervonden dat het wel moet. heb na het vervangen van m'n fusees gewoon doorgereden met 2 splinternieuwe banden, heb nog wel ergens een foto voor je van na 3 maanden doorrijden, binnenkant band canvas buitenkant band 5mm profiel... velgen stonden beide kanten 2 graden naar binnen.
Wie is jouw favoriete fictieve personage?
God
Plaats reactie