Lang op toeren blijven na gas los (hoog stationair).

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
twowheeler
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 01 aug, 2010 8:57 pm
Auto: Mazda 323F '94
Contacteer:

Lang op toeren blijven na gas los (hoog stationair).

Bericht door twowheeler »

Beste allemaal,

M'n Mazda heeft het volgende probleem: Als je even gas geeft en daarna het gas loshoudt blijft de motor op 1500+ toeren hangen. Zeker meer dan 5 seconden om daarna pas terug naar stationair te gaan. Dit is langer dan de normale vertraging die er altijd was door de demper op de gas klep, ook draait hij tijdens deze vertraging meer toeren dan normaal. Omdat er voor de APK aan gelast moest werden en er dus elektrische componenten los zijn geweest (bewogen corrosie enz) vermoedt ik een elektrisch probleem en dat het door de aansturing van de stappenmotor komt. De gas klep gaat volledig dicht binnen de tijd dat de toeren blijven hangen.

Waar moet ik gaan zoeken? een temperatuur sensor of iets dergelijks? Het lijkt namelijk alsof hij het toerental van koude motor wil aanhouden. De motor loopt verder perfect en verbruikt voor alsnog ik kon testen geen grotere hoeveelheid benzine.
Het gaat om een 1.6 16v uit 94

Sjoerd
RicardoB
Advanced
Advanced
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 02 jun, 2010 3:22 pm
Auto: Mazda 323 1.8 BA GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 31312
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Lang op toeren blijven na gas los (hoog stationair).

Bericht door RicardoB »

Je kan kijken naar de gasklepsensor, hier zit een stekker van 3 draden aan. Waarom? Deze sensor heeft ook een idle air schakelaar ingebouwd en is bedoelt voor de ecu zodat deze daadwerkelijk stationair gaat lopen.

Testen kan als volgt:

1. Zoek de diagnose stekker (bij de zekeringdoos onder de motorkap) en lokaliseer de connectors TEN en GND.
2. Verbind een paperclip of een klein draadje met beide aansluitingen
3. Zet het contact aan en controleer of de koelventilator uit blijft, deze moet wel aangaan als de gasklep wordt open gedraaid.

Wat je ook moet controleren is valse lucht, een klein beetje is al voldoende om een hoger stationair toerental te veroorzaken.
Check met name de rubberen slang op haarscheurtjes en zeker aan de onderkant.

Daarnaast valt te overwegen:

- Gasklephuis schoonmaken
- Stappenmotor schoonmaken(WD40 kan hiervoor worden gebruikt)

Succes ermee!
Mazdarati323F
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5998
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 1:41 pm
Extra parameters: f=7

Re: Lang op toeren blijven na gas los (hoog stationair).

Bericht door Mazdarati323F »

Idd controleren wat RicardoB zegt.
Of goed kjken of er geen valse luct word t aangezogen tussne het lucht filterhuis en gasklep.
Maw, de lucht inlaatbuis inspecteren op een scheur, ook aan de onderkan t vanhet geribbeld egedeelte goed kijekn.

Fote,

Afbeelding
twowheeler
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 01 aug, 2010 8:57 pm
Auto: Mazda 323F '94
Contacteer:

Re: Lang op toeren blijven na gas los (hoog stationair).

Bericht door twowheeler »

Beide hartelijk dank voor jullie antwoord.

Heb het hele systeem nagekeken op valse lucht, zowel met draaiende motor als met de hand. valse lucht is niet het geval, waarschijnlijk is het probleem puur elektronisch.

Daarna heb ik in de diagnose stekker de TEN en GND contacten met elkaar verbonden, van GND was er overigens 2.
Bij geen van beide sloeg de vin aan bij gas open. Weet niet of het uitmaakt maar de motor was wel ijskoud toen ik dit deed.

Het luchtfilterhuis is ook log geweest, in hoeverre kan de sensor daar invloed hebben op het geheel?
RicardoB
Advanced
Advanced
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 02 jun, 2010 3:22 pm
Auto: Mazda 323 1.8 BA GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 31312
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Lang op toeren blijven na gas los (hoog stationair).

Bericht door RicardoB »

Heb je dit ook geprobeerd met motor uit(contact aan)? Het zou niks uit moeten maken, maar het kan.

Wat gebeurt zodra je de stekker van de stationaire regeling lostrekt? Deze zit bij het gasklephuis en dit is een 2 polige stekker.
Deze stekker hoort aangesloten te zitten op een rond element want in het gasklephuis zit(heb zo helaas geen foto).
twowheeler
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 01 aug, 2010 8:57 pm
Auto: Mazda 323F '94
Contacteer:

Re: Lang op toeren blijven na gas los (hoog stationair).

Bericht door twowheeler »

Ik heb het juist enkel getest met de motor uit. Die stekker zal ik ook nog proberen. Neem aan dat hij dan gewoon helemaal terug zou moeten vallen?
twowheeler
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 01 aug, 2010 8:57 pm
Auto: Mazda 323F '94
Contacteer:

Re: Lang op toeren blijven na gas los (hoog stationair).

Bericht door twowheeler »

En ja hoor, het probleem heeft zichzelf opgelost. Wat me doet geloven dat het zeker geen kwaad kan alle stekkers die ermee te maken hebben even goed na te kijken en schoon te maken. Is waarschijnlijk een slecht contact geweest.

Bedankt voor de hulp :)
Plaats reactie