Olie verbruik mazda 323 f 2.0 v6

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Jortje
Rookie
Rookie
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 1:27 pm
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Olie verbruik mazda 323 f 2.0 v6

Bericht door Jortje »

Heey,

Wat is in volgens mazda een gezond olie verbruik?, de olie zakt van full naar het midden
(tussen f en l) in een kleine 600 km tijd... hoeveel olie zou dit ongeveer zijn? opzich zit ik hier niet mee maar omdat de motor slechts 125k km gelopen heeft vraag ik het toch maar even...

Geen olie vlekken of natte delen op de motor...

hij loopt verder goed en enkel bij vollast vanaf 5k rpm begint hij mild zwart te roken...

Tevens is de lambda sensor slecht dus het roken kan deels daardoor komen
mvg
Mazdarati323F
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5998
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 1:41 pm
Extra parameters: f=7

Re: Olie verbruik mazda 323 f 2.0 v6

Bericht door Mazdarati323F »

1Liter olievervbruik op 2000 km is acceptabrl dacht ik.
Denk dat de klepseals, zuiger en of oliescraapveer
versleten is.
Op mijn oliepeistok staat dat er 0.8 liter ingaat van low naar full.
Misschen staat dat ook op de v6 peilstok, veeg heem even af en dan zie je het of er wat op staat tussen de low en fuull streep.
barreljan
Server Beheerder
Server Beheerder
Berichten: 7243
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:29 pm
Auto: BA V6R
SYC/ Wie is wie-topic: 78
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Olie verbruik mazda 323 f 2.0 v6

Bericht door barreljan »

@mazdarati323f
nee, 1 liter op 2000km is verre van goed. Hetzij een lek, dat is makkelijker te verhelpen en anders betekend het inderdaad versleten motor.

Tussen de 2 markeringen zit idd 0.8 liter. Welke olie gebruik je (merk/type) ? Dat kan ook nogal schelen
Afbeelding
Driving a 323F 2.5 V6 Turbo KLZE @ 290pk/322nm

T3/T04E turbo | Turbosmart wastegate&blowoff | Stratified ECU | Millenia-S inj. | Mfactory LSD | Ksport 8pot 330mm | Ksport coilovers | Fidanza | And more..
Jortje
Rookie
Rookie
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 1:27 pm
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Olie verbruik mazda 323 f 2.0 v6

Bericht door Jortje »

5w30 koonolie

motor is pas 125k km oud... loopt verder prima

zijn die dingen gevoelig met de carter ontluchting? vanmiddag rookte hij als een gek toen ik hem koud starte en daarna een scherpe bocht maakte, eenmaal warm ff door trekken in 1 2 3 en t roken is weer volledig over
Jortje
Rookie
Rookie
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 1:27 pm
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Olie verbruik mazda 323 f 2.0 v6

Bericht door Jortje »

Een bmw 525 mocht toen der tijd nieuwe af fabriek een liter op 1000 km verbruiken hoor...

Olie verbruiken vind ik niet erg, als hij maar niet kapot loopt
barreljan
Server Beheerder
Server Beheerder
Berichten: 7243
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:29 pm
Auto: BA V6R
SYC/ Wie is wie-topic: 78
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Olie verbruik mazda 323 f 2.0 v6

Bericht door barreljan »

1liter op 1000km :shock: Dat hoort niet, zeker niet bij een Mazda

Ik zou ook eens een led-test op de diagnose stekker uitvoeren. Zwarte pluimen kan ook veel onverbrande benzine beteken. Is de auto ook erg dorstig ? Dat kan een (of twee) falende lambda sensor(en) betekenen en draait in in de nood-loop.
De carter ontluchting zou geen probleem moeten zijn tenzij er een verstopping ergens is. Wat je ook eens kan doen ik boven op de inlaat het dekseltje (zit net onder de veerpootbrug) open maken en eens kijken. Beetje bruin mag, maar misschien zit er een dikke aankoek laag in. Vaak komt dat via het EGR systeem binnen of inderdaad een carter ontluchting die niet goed is. Eventueel kan je ook aan de zijkant van de inlaat het korte lusje demonteren en daar langs eens inspecteren.

Maar toch, als ie koud is dan lijkt het toch versleten klep seals of de olie schraap veren van de zuigers. Naar verloop van tijd zet alles weer uit als het op warmt dus dan is het minder ruim. Wel apart... dat al met 125dkm :-|

Met mijn 2.5 V6 heb ik zeg 80% circuit km's op de afgelopen 5 jaar en verbruikt nauwelijks olie. Motor loopt perfect, geen rook (zwart of blauw). Uitlaat spruitstukken blijven keurig schoon van roet e.d. (vorige week nog nagekeken)
Afbeelding
Driving a 323F 2.5 V6 Turbo KLZE @ 290pk/322nm

T3/T04E turbo | Turbosmart wastegate&blowoff | Stratified ECU | Millenia-S inj. | Mfactory LSD | Ksport 8pot 330mm | Ksport coilovers | Fidanza | And more..
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Re: Olie verbruik mazda 323 f 2.0 v6

Bericht door @PM »

Is het niet zo dat de 2.0 V6 gevoelig is voor "onjuist" gebruik (m.a.w. trappen met koude motor)? Uiteraard zijn alle motoren dat, maar deze meer dan andere (Mazda)motoren bedoel ik.
OO≡≡V≡≡OO
Jortje
Rookie
Rookie
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 1:27 pm
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Olie verbruik mazda 323 f 2.0 v6

Bericht door Jortje »

[quote="barreljan"]1liter op 1000km :shock: Dat hoort niet, zeker niet bij een Mazda

Ik zou ook eens een led-test op de diagnose stekker uitvoeren. Zwarte pluimen kan ook veel onverbrande benzine beteken. Is de auto ook erg dorstig ? Dat kan een (of twee) falende lambda sensor(en) betekenen en draait in in de nood-loop.
De carter ontluchting zou geen probleem moeten zijn tenzij er een verstopping ergens is. Wat je ook eens kan doen ik boven op de inlaat het dekseltje (zit net onder de veerpootbrug) open maken en eens kijken. Beetje bruin mag, maar misschien zit er een dikke aankoek laag in. Vaak komt dat via het EGR systeem binnen of inderdaad een carter ontluchting die niet goed is. Eventueel kan je ook aan de zijkant van de inlaat het korte lusje demonteren en daar langs eens inspecteren.

Maar toch, als ie koud is dan lijkt het toch versleten klep seals of de olie schraap veren van de zuigers. Naar verloop van tijd zet alles weer uit als het op warmt dus dan is het minder ruim. Wel apart... dat al met 125dkm :-|

Met mijn 2.5 V6 heb ik zeg 80% circuit km's op de afgelopen 5 jaar en verbruikt nauwelijks olie. Motor loopt perfect, geen rook (zwart of blauw). Uitlaat spruitstukken blijven keurig schoon van roet e.d. (vorige week nog nagekeken)[/quote]

Ik baal er ook vreselijk van, hiervoor een 1.5 323fgehden in 58k km geen druppel olieverbruikt...

mazda is nog erg moeilijk voor me zeker omdat ik een seat ibiza tdi rijdt met 300+ pk, dit werkt allemaal heel anders.

ik ga eens wat dingen opsporen, van de week even compressie tester erop en woensdag lambda in zn kont...

Als er nou iemand in e buurt woont met flink verstand van deze v6

noodloop is het niet, trekt vol door...

edit: ik krijg geen how-to gevonden van de led diagnose alleen een filmpje in t russisch
barreljan
Server Beheerder
Server Beheerder
Berichten: 7243
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:29 pm
Auto: BA V6R
SYC/ Wie is wie-topic: 78
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Olie verbruik mazda 323 f 2.0 v6

Bericht door barreljan »

Wat is in de buurt ? Ik zit in de kop van Noord-Holland en ik ken de V6'en om en nabij op m'n duimpje
Afbeelding
Driving a 323F 2.5 V6 Turbo KLZE @ 290pk/322nm

T3/T04E turbo | Turbosmart wastegate&blowoff | Stratified ECU | Millenia-S inj. | Mfactory LSD | Ksport 8pot 330mm | Ksport coilovers | Fidanza | And more..
Jortje
Rookie
Rookie
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 1:27 pm
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Olie verbruik mazda 323 f 2.0 v6

Bericht door Jortje »

dan wonen wij een kilometer of 120 bij elkaar vandaan haha

Den bosch it is, jammer dat een v6 niet bepaald zuinig is, anders was ik wel die kant op gekomen...

Maarja, voor zn verbruik is ie niet gekocht :P
Plaats reactie