Koplampen ineens overleden?

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Jannibal
Newbie
Newbie
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 8:03 pm
Auto: 323F BA 1.8 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 39257
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Koplampen ineens overleden?

Bericht door Jannibal »

Vandaag de auto een beurt gegeven; oliewissel, nieuwe bougies, nieuwe luchtfilter en rondom wat dingen nagekeken. Ik kreeg de linkerkoplamp niet versteld, dus ik had de unit losgekoppeld en de hele lampunit er uitgeschroefd om het mechaniek van dichtbij te bekijken. onverrichter zaken heb ik de hele handel weer teruggeschroefd en aangesloten. Hier komt ie:

Beide koplampen doen ineens helemaal niks meer! dimlicht en grootlicht niet, stadslicht en achterlichten wel. De 60A zekering onder de motorkap is op t oog nog heel, en volgens het boekje zit er geen zekering van de koplampen in 't kasje bij de pedalen... Accu afkoppelen en weer aansluiten heeft ook niet geholpen. iemand een idee?
Ik heb geen haast, ik ben gewoon snel!
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Koplampen ineens overleden?

Bericht door Paddy22 »

misschien de stekkertjes die aan het lampje zitten verkeerd om aangesloten? of de massa maakt geen goed contact (met en pinnetje waarmee je het lampje vastzet
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
Jannibal
Newbie
Newbie
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 8:03 pm
Auto: 323F BA 1.8 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 39257
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Koplampen ineens overleden?

Bericht door Jannibal »

ja maar dan zou de rechterkant het toch gewoon moeten doen? daar heb ik helemaal niet aangezeten...
Ik heb geen haast, ik ben gewoon snel!
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Koplampen ineens overleden?

Bericht door Paddy22 »

hmm dat is idd wel vreemd, heb je toevallig xenon er in zitten?
(want mijnde heeft het ook af en toe wel is, dan tik ik een keer op de ballast van de xenon en dan de lampen aan uit en ze doen het weer)
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
Jannibal
Newbie
Newbie
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 8:03 pm
Auto: 323F BA 1.8 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 39257
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Koplampen ineens overleden?

Bericht door Jannibal »

nee, gewoon h3 gloeilampen voor dimlicht en h1 voor t grootlicht.
Ik heb geen haast, ik ben gewoon snel!
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Koplampen ineens overleden?

Bericht door Paddy22 »

Toevallig de originele stekkers los gekomen of één of andere manier?
eventueel zekering verwisselen?
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
Jannibal
Newbie
Newbie
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 8:03 pm
Auto: 323F BA 1.8 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 39257
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Koplampen ineens overleden?

Bericht door Jannibal »

ja t is me niet helemaal duidelijk waar die kabelboomjes heen leiden, ze lopen vanaf de lampunit naar de zijkant en daar t carrosserie in, waar komen ze uit? Is er ergens, los van de zekering, waar de bedrading van beide koplampen samenkomt? want daar kan ik misschien een stekkertje hebben losgetrokken, of er zit een kabelbreuk ergens...
Ik heb geen haast, ik ben gewoon snel!
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Koplampen ineens overleden?

Bericht door Paddy22 »

ehm dat durf ik niet te zeggen, (maar kun je eerst niet even een ander setje lampjes proberen om te kijken of niet niet heel toevallig op het zelfde moment kapot zijn gegaan? (oke zal wel heel toevallig zijn) en een nieuwe zekering proberen?

als dit allemaal niet werkt zou ik het met een spannings- metertje proberen (krijgt ze zekering nog wel stroom? en waar stopt de spanning is het pas bij de lampen of zit het in 1 van die stekkers zo kun je nauwkeurig zien waar het probleem zich vind
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Re: Koplampen ineens overleden?

Bericht door @PM »

Heel zeker weten dat er niet nog een zekering is behalve die 60A?

Kapotte lampjes geloof ik niet in, OP geeft aan dat zowel dimlicht als grootlicht weigert dus dat zijn 4 lampjes die dan tegelijkertijd kapot zouden zijn gegaan. 2 zou nog kunnen, maar 4??
OO≡≡V≡≡OO
Jannibal
Newbie
Newbie
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 8:03 pm
Auto: 323F BA 1.8 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 39257
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Koplampen ineens overleden?

Bericht door Jannibal »

[quote="@PM"]Heel zeker weten dat er niet nog een zekering is behalve die 60A?[/quote]

In het boekje staat beschreven welk circuit door welke zekering wordt beveiligd, ik kan geen andere vinden die aan de koplampen zit... morgen inderdaad vanaf de zekering maar eens meten wat er gebeurt. de zekering zelf heb ik doorgemeten en die is nog goed. 't kan zijn dat ik per ongeluk een stekker heb losgetrokken, of een bout door een kabelboom heb gedraaid ofzo... 't is nu te laat, te donker en vooral te koud (!) om t uit te zoeken.
Ik heb geen haast, ik ben gewoon snel!
Plaats reactie