Koppelinsplaten vervangen [BA]

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
Sagiji
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 mei, 2011 11:39 pm
Auto: Mazda 323f ba gti 96
SYC/ Wie is wie-topic: 34283

Koppelinsplaten vervangen [BA]

Bericht door Sagiji »

Geachte mazda 323 techneut.

Bij mijn mazda 323 F [BA] 1.8 gti 1996, is mijn koppelingset aan vervanging toe.
nu is het zo dat ik zelf wel vrij handig ben met het onderhouden van mijn auto.
bij een autogarage kost het mij zo'n 600 euro om de set te vervangen, waarbij een set van LUK op internet zo'n 125 euro kost. ik kan 125 wel missen maar 600 is mij een beetje teveel. is er iemand die mij een goede how-to kan sturen met hoe het vervangen van deze koppeling set, en wat ik hiervoor echt nodig heb, ik heb veel zelf maar misschien heb ik meer nodig dan dat ik nu heb. ik kan zelf een brug regelen e.d. alleen ik vind het zonder een how-to wel moeilijk om alles zelf te doen. dus als iemand mij hierin kan helpen zou fijn zijn.

waar ik mij druk om maak zijn, eventuele vloeistoffen die ik nodig heb?? waar moet ik rekening bij houden naast de 3 onderdelen van de koppeling set. en hoe moet ik alles doen. ene simpel stappenplan van. haal dit los dan dit etc... is er mogelijk een filmpje al op internet van mischien wel een andere auto, waarbij dit eigenlijk bijna hetzelfde is, zodat ik deze erbij kan houden? of is er misschien al een how-to.

alvast bedankt. ik ben erg gehecht aan mijn mazda, en ik zou het erg zonde vinden als ik hem hierom moet wegdoen.

:323fclub:
Gebruikersavatar
Mylo2010
Novice
Novice
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 26 okt, 2012 9:41 pm
Auto: BG GT/8v/6sport
SYC/ Wie is wie-topic: 38009
Contacteer:

Re: Koppelinsplaten vervangen [BA]

Bericht door Mylo2010 »

http://formule323club.nl/forum/viewtopic.php?f=56&t=2142
Deze how to is van een 323 bg maar dat zal grotendeels redelijk overeenkomen.
Maar het is best een pittige klus om zelf in de garage te ondernemen.
Dit zeg ik niet om het je af te raden maar om je er bewust van te maken dat je dit niet ff in je eentje op een zaterdagmiddag doet.
Suc6 :duim:
[glow=red]Got to love pop-up headlights![/glow]
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 121 1.3
Mazda 323F BA 1.5
Mazda 6 GG 2.0
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 323F BG 1.8 GT
Gebruikersavatar
pop-i
Clublid
Clublid
Berichten: 5822
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 11:59 pm
Auto: BA1.8GTX&BJ1.6
SYC/ Wie is wie-topic: 2369
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Koppelinsplaten vervangen [BA]

Bericht door pop-i »

hey hey Sagiji


op zich is het een redelijk "simpel" klusje

zal zo even snel een beknopte howto schrijven voor je (zo ff uit mijn hoofd)

voor werkruimte moet je je luchtinlaatslang+box weghalen

Ook de accu moet eruit voor de ruimte.

motorsteun aan de voorkant losmaken en dat subframe waar de motorsteun op zit er ook afhalen.

in dat subframe zit een gat waardoor je bij de aftapplug kunt van de bak.

zou eerst even stuk rijden om je bakolie op te warmen en daarna die aftappen via de plug(warme olie vloeit beter weg dus zal er het meeste uitkomen)

Als je het subframe hebt verwijdert moet je de koppelings cilinder loshalen met de hele leiding en al! (dus niet de leidingen afkoppelen scheelt je ontluchten ;) )

euhmm ff kijken wat dan?

dan je startmotor losmaken. die zit met 3 bouten vast. 2 linkerkant 1 rechter achter het blok zo uit me hoofd

kabels hoeven er niet persee af.

dan onder de auto krijgen en de versnellingsstangen losmaken.

dan je fuseekogels losmaken zodat de fusees naar buiten kunnen en daardoor de assen uit de bak kunnen.
de rechter as zit met een steun op het blok vast en die moet losgemaakt worden waarna je de as zo uit de bak kunt halen.
aan de linkerkant is het wat lastiger want die as zit geborgd in de bak met een ring.
wat ik altijd doe is een couwbeitel (of lompe platte schroevedraaier tussen die groene kineetbehuizing en de bak steken en heb er zo uit wippen

PAS OP!!! er zit een seal die je snel beschadigt dus aan de zeikant blijven met die beitel en niet in het midden gaan porren.
want als je die seal beschadigt dan gaat hij olie lekken.

euhm even kijken wat nog meer als je de assen eruit hebt.
dan moet je de motorsteun tegen het schutbord losmaken.
makkelijkste is die zwarte steun losmaken van de bak zelf. (3 grote lompe bouten) en dus de steun laten zitten.

dan moet je een manier vinden om de motor te ondersteunen waarmee je wel de motor kan laten zakken (kan met motor takel krik of weet ik veel wat.

Dan maak je voorzichtig de baksteun die onder de accu zit los.
en laat je het blok +bak rusten op de ondersteuning.
dus alleen nog de rechter motorsteun vast laten zitten.

dan kan je het blok +bak kantelen en kan je de bak los gaan bouten rondom.
dan kan je de bak er met beetje wrikken van de motor aftrekken en via de onderkant verwijderen.

Dan drukgroep en frictieplaten verwijderen en druklager.

Dan het nieuwe spul erop en zorgen dat de frictieplaten goed gecentreerd zitten anders krijg je de bak er niet meer op.

daarna is het gewoon in tegengestelde richting alles er weer op bouwen.

de vul plug van de bak zit aan de voorkant (uit mijn hoofd sleutel 23 zelfde als de aftap)
der gaat een kabel van je achteruitrijlicht naar je bak en onder die stekker zit die vulplug.

uit mijn hoofd moet er 2.8 of 3.8 liter versnellingsbak olie in(meen 2.8 L)
Je kan de bak alleen vullen wanneer het blok+bak op de goeie lokatie zit en de auto recht staat.
want je moet hem vullen totdat je olie er weer uit loopt via de vulpluggat

der rest is gewoon weer terugbouten wat je eraf hebt gehaald.

Zal misschien wel iets vergeten zijn maar dit was even zo snel uit mijn hoofd getypt :mrgreen:

Succes kerel!

Het is geen ingewikkelde klus alleen tijdrovend. gewoon alles wat in de weg zit losbouten en daarna weer vastbouten daar komt het groten deels wel op neer :)

groeten
Chris
Afbeelding
Sagiji
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 mei, 2011 11:39 pm
Auto: Mazda 323f ba gti 96
SYC/ Wie is wie-topic: 34283

Re: Koppelinsplaten vervangen [BA]

Bericht door Sagiji »

hey bedankt voor de reacties, eens kijken hoe ver ik kom :-D toppie dat er reacties zijn, anders zou zo'n mooie 323 f ba limited edition er mischien niet meer zijn :duim:
Gebruikersavatar
pop-i
Clublid
Clublid
Berichten: 5822
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 11:59 pm
Auto: BA1.8GTX&BJ1.6
SYC/ Wie is wie-topic: 2369
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Koppelinsplaten vervangen [BA]

Bericht door pop-i »

Succes kerel! :duim:
Afbeelding
Sparkle_
Guru
Guru
Berichten: 4754
Lid geworden op: ma 09 jun, 2008 5:03 pm
Auto: FBA1.8T / Focus2
Contacteer:

Re: Koppelinsplaten vervangen [BA]

Bericht door Sparkle_ »

Toevoeging: vind, of maak een adapter die in de bak as past, dan kan je makkelijk de nieuwe koppeling er weer opzetten.

Ik kreeg er eentje bij mijn koppeling maar die was dan ook iets anders als normaal, maar Pop-i en ik hebben ooit een
koppelingsplaat installatie systeem gemaakt. Van een kwast met een stukje rubber eromheen. Werkte geniaal... was voor
een charade overigens.

Verders... goed opletten voor je alles hebt vastgeschroefd of je koppelings vork er wel weer goed op zit. Dus even de koppelings
cilinder weer erop, en misschien een kleine test. Het kan af en toe even onhandig zijn om die vork goed te krijgen. Ik had mijn
motor en bak op de grond dus dan is het makkelijk. Maar ik had em de eerste keer ook niet goed erop zitten.

En verder is het algemene logica in veiligheid, en doen...
Afbeelding
Sagiji
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 mei, 2011 11:39 pm
Auto: Mazda 323f ba gti 96
SYC/ Wie is wie-topic: 34283

Re: Koppelinsplaten vervangen [BA]

Bericht door Sagiji »

Bedankt voor de extra info, ik zat er inderdaad al over na te denken, hoe krijg ik dat voor elkaar. Ben nu bezig om alles te regelen zoals een de spullen e.d. maar dat centeren moet natuurlijk goed. veiligheid voor alles :)

:duim:
Astination
Expert
Expert
Berichten: 1474
Lid geworden op: wo 01 mar, 2006 7:25 pm
Auto: mazda 323 Coupé
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7

Re: Koppelinsplaten vervangen [BA]

Bericht door Astination »

Eventueel heb ik nog een gratis krukaskeerring aan bakzijde. Is mij al meerdere keren opgevallen, dat Mazda's maar wss ook andere merken daar graag wat lekken. Controleer je vliegwieloppervlak ook even op diepe groeven. Die van mij was net een LP. Die heb ik af laten draaien bij Technotrans. En vervang vooral ook even de toplager mee! (Typenummer staat in FAQ, als het goed is)
Coole Coupé
Plaats reactie