zo als de titel het al zegt en sommigen ook al op facebook hebben gezien,
ik heb namelijk te veel roestige bouten in mijn motorruim zitten
en ben momenteel bezig met alles te vervangen voor lekker frisse bouten.
maar nu even een vraagje:
ik heb dus ook roestige bouten op mijn kleppendeksel zitten en wil dit graag vervangen,
maar kan ik gewoon een boutje van de kleppendeksel vervangen zonder dat ik problemen met me pakking ga krijgen?
(want hij lekt geen olie namelijk)
of is het 1 bout losdraaien bij kleppendeksel is meteen nieuwe pakking tussen gooien?
want deed het nu bout voor bout, zeg maar 1 los draaien, en een nieuwe erin en zo door..
bouten vervangen
Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden
Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
- Paddy22
- Clublid
- Berichten: 825
- Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
- SYC/ Wie is wie-topic: 38165
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
bouten vervangen
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
- richardr6
- Newbie
- Berichten: 85
- Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 10:57 pm
- Auto: 323F 2.0i V6
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: bouten vervangen
Als je de klepdekselbouten 1 voor 1 vervangt is het zeker geen probleem.
Gr.
Gr.
- pop-i
- Clublid
- Berichten: 5822
- Lid geworden op: di 14 mar, 2006 11:59 pm
- Auto: BA1.8GTX&BJ1.6
- SYC/ Wie is wie-topic: 2369
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: bouten vervangen
Wat richard al zegt.
kan geen kwaad als je der 1 uithaalt en meteen nieuwe erin doet.
PAS OP draai het niet te vast vast. want als je het te strak draait dan knijp je juist de pakking kapot.
kan geen kwaad als je der 1 uithaalt en meteen nieuwe erin doet.
PAS OP draai het niet te vast vast. want als je het te strak draait dan knijp je juist de pakking kapot.
- richardr6
- Newbie
- Berichten: 85
- Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 10:57 pm
- Auto: 323F 2.0i V6
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: bouten vervangen
[quote="pop-i"]Wat richard al zegt.
kan geen kwaad als je der 1 uithaalt en meteen nieuwe erin doet.
PAS OP draai het niet te vast vast. want als je het te strak draait dan knijp je juist de pakking kapot.[/quote]
bij een 6 pitter is het een rubber pakking, dus geen probleem
Bij een 4 cilinder.... I don't know...
kan geen kwaad als je der 1 uithaalt en meteen nieuwe erin doet.
PAS OP draai het niet te vast vast. want als je het te strak draait dan knijp je juist de pakking kapot.[/quote]
bij een 6 pitter is het een rubber pakking, dus geen probleem
Bij een 4 cilinder.... I don't know...
-
- Expert
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: wo 01 mar, 2006 7:25 pm
- Auto: mazda 323 Coupé
- SYC/ Wie is wie-topic: 0
- Extra parameters: f=7
Re: bouten vervangen
4 cilinders ook rubber zover ik weet. Gelukkig is de tijd van kurken pakkingen achter ons (alleen oldtimers) . En zoals de meesten hier zeggen, niet te vast!! Met klein (1/4) doppensetje te werk gaan. Succes!
Coole Coupé
- Kruegerr
- Newbie
- Berichten: 29
- Lid geworden op: do 24 apr, 2014 9:35 pm
- Auto: 323F BA 1.8 Jubillee
- SYC/ Wie is wie-topic: 39475
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: bouten vervangen
Dit heb ik laatst ook gedaan. Blijkt dat de mazda een 'fijn' schroefdraad heeft.
Veel 'algemene boutjes' in de werkplaats draaide te strak aan na 3 slagen.
Gelukkig hadden we veel verschillene soorten boutjes en moertjes met sluitringen en was het toch wel aardig wat minuten werk.
Veel was zanderig en half vast gerot. maar met steady hands toch normaal lost kunnen draaien. Bij mij is echt elk boutje vervangen op de hitteschild en klepdeksel na.
[album]2063[/album]
Wat ik wel vreemd vind is dat niemand begint over de klepdeksel boutjes. Deze moeten toch wel tegen een bepaalde warmte kunnen en kunnen niet zomaar voor 'gewone' boutjes vervangen worden. Misschien een idee om ze allemaal los te halen en met schuurtol/staalstol netjes op te schuren. Of laten verchromen maar dan zul je een galvaniseer bedrijf moeten benaderen of zij jou boutjes in een badje mee kunnen laten weken.
Veel 'algemene boutjes' in de werkplaats draaide te strak aan na 3 slagen.
Gelukkig hadden we veel verschillene soorten boutjes en moertjes met sluitringen en was het toch wel aardig wat minuten werk.
Veel was zanderig en half vast gerot. maar met steady hands toch normaal lost kunnen draaien. Bij mij is echt elk boutje vervangen op de hitteschild en klepdeksel na.
[album]2063[/album]
Wat ik wel vreemd vind is dat niemand begint over de klepdeksel boutjes. Deze moeten toch wel tegen een bepaalde warmte kunnen en kunnen niet zomaar voor 'gewone' boutjes vervangen worden. Misschien een idee om ze allemaal los te halen en met schuurtol/staalstol netjes op te schuren. Of laten verchromen maar dan zul je een galvaniseer bedrijf moeten benaderen of zij jou boutjes in een badje mee kunnen laten weken.
- pop-i
- Clublid
- Berichten: 5822
- Lid geworden op: di 14 mar, 2006 11:59 pm
- Auto: BA1.8GTX&BJ1.6
- SYC/ Wie is wie-topic: 2369
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: bouten vervangen
[quote="Kruegerr"]Wat ik wel vreemd vind is dat niemand begint over de klepdeksel boutjes. Deze moeten toch wel tegen een bepaalde warmte kunnen en kunnen niet zomaar voor 'gewone' boutjes vervangen worden.[/quote]
De kop word wel warm maar niet extreem warm dat de moleculaire structuur van de boutjes aangetast word.
De uitlaatspruitstukbouten en zo is een ander verhaal maar voor het kleppendeksel zou ik me niet z'n zorgen maken.
Dat kan max 120a 130 graden worden en dat is voor metaal een lage temp (die temp bereik je denk nog niet eens maar in het meest extreme geval heel misschien)
De kop word wel warm maar niet extreem warm dat de moleculaire structuur van de boutjes aangetast word.
De uitlaatspruitstukbouten en zo is een ander verhaal maar voor het kleppendeksel zou ik me niet z'n zorgen maken.
Dat kan max 120a 130 graden worden en dat is voor metaal een lage temp (die temp bereik je denk nog niet eens maar in het meest extreme geval heel misschien)