Turbo inbouwen 323f 1.5

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Sparkle_
Guru
Guru
Berichten: 4754
Lid geworden op: ma 09 jun, 2008 5:03 pm
Auto: FBA1.8T / Focus2
Contacteer:

Re: Turbo inbouwen 323f 1.5

Bericht door Sparkle_ »

Precies wat Sneakz, Adri, en Chris (pop-i) al zeggen...

Heb je geld, dan heb je ook een turbo op je 1.5...

En jaren geleden liep ik te haten op de 1.5, te licht voor de auto etc... Maar eigenlijk
is het best een fijne motor. Vermogen krijg je over bijna het hele RPM gebied. Niet zoveel
als de V6 of zelfs de BP (1.8) maar het is best een fijne motor. En kan veel hebben, althans ik heb het ding toen getrapt voor het leven. Niets aan de hand, niet eens olie...

Er zijn nog kleine dingen aan het aanpassen van een normaal motorblok, denk maar eens aan de olie stroming en dergelijke. In de UK is het reeds gedaan, er is een topic over. En het kan ook, alleen net al met al deze dingen het kost klauwen met geld.

Weet je zeker dat je dat wilt? Een 1.8 GTX motor is al een stap vooruit waar je een hoop mee bespaard.

1.5 met korte lucht intake, en cat vv en midden demper eruit is al erg interessant voor in NL> Heb er genoeg 'prijzen' mee gereden. Schroefset levert ook meer fun op... Beide goedkoper als een turbo swap.
Afbeelding
barreljan
Server Beheerder
Server Beheerder
Berichten: 7243
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:29 pm
Auto: BA V6R
SYC/ Wie is wie-topic: 78
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Turbo inbouwen 323f 1.5

Bericht door barreljan »

Ik wil even de bereikbaarheid opnieuw aanstippen, want het hoeft geen 5000euro te wezen.

Als iedereen ook even nagaat en het budget project van Adri (Hellracer) even naar boven haalt, dan weet je weer dat je voor 1000-ish euro er ook bent.

Sprokkel wat 2e hands en oud spul bij elkaar. Een las apparaat of lasser wat koek/bier toeschuiven en je bent al aardig op weg.

Afbeelding

Afbeelding

parts die ik nog uit mn hoofd weet:
gebruikte en 3x gelaste gtx spruitstuk
121 (bolhoedje) radiator
renault traffic diesel intercooler (mooi formaatje)
nissan s14 turbo
nissan s14 exhaust elbow
nissan s14 inlet elbow
2e hands boostcontrollertje (niet eens nodig)
random piping en koppelingen

Kosten toen (veel spotprijzen en auto sloop zooi) 260euro's

Gebruikte (lichte slijtage) T28 turbo vind je redelijk snel. De revisie kitjes zijn ook niet wereld duur en kan je als het eenmaal loopt kopen.

ECU is nieuwprijs gewoon wat duur maar haalbaar. Een megasquirt gebaseerde unit is meer dan prima. Injectoren van Delphi bijv. zijn ook niet wereld schokkend. Misschien wat rondshoppen en gebruikte zoeken die passen en meer doorvoer opleveren.

Lage boost is zeker te doen op een 1.5. Goed afstellen en je kan denk ik (mits alles redelijk in elkaar zit, blok nog 'gezond' is) tot 0.7 bar draaien. Nou geloof mij, dat word 160pk +

Dus. Gewoon doen!
Afbeelding
Driving a 323F 2.5 V6 Turbo KLZE @ 290pk/322nm

T3/T04E turbo | Turbosmart wastegate&blowoff | Stratified ECU | Millenia-S inj. | Mfactory LSD | Ksport 8pot 330mm | Ksport coilovers | Fidanza | And more..
Zonnetje2400
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 okt, 2014 9:38 am
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Turbo inbouwen 323f 1.5

Bericht door Zonnetje2400 »

haha gaaf man! Ja na 1 week in de avond uren gesleuteld te hebben heb ik er nu een werkende tubo op zitten :-D Heb het gedaan zonder mijn ecu aan te passen dus hele gekke pk getallen zal ik niet krijgen. Merk wel heel goed dat ik meer power heb gekregen. Ga binnen kort ook een klooien met anderen injectoren 8-)
barreljan
Server Beheerder
Server Beheerder
Berichten: 7243
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:29 pm
Auto: BA V6R
SYC/ Wie is wie-topic: 78
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Turbo inbouwen 323f 1.5

Bericht door barreljan »

Zonnetje2400 schreef:haha gaaf man! Ja na 1 week in de avond uren gesleuteld te hebben heb ik er nu een werkende tubo op zitten :-D Heb het gedaan zonder mijn ecu aan te passen dus hele gekke pk getallen zal ik niet krijgen. Merk wel heel goed dat ik meer power heb gekregen. Ga binnen kort ook een klooien met anderen injectoren 8-)


Bouwt ie wel druk op? Lijkt me erg bijzonder dat je er power bijkrijgt :) Maar heb je wat meer specs en info over de opbouw? Foto's mag natuurlijk ook!

Cool in ieder geval dat je het dus wel gewoon doet en niet stopt vanwege de kosten ofzo ! :mrgreen:
Afbeelding
Driving a 323F 2.5 V6 Turbo KLZE @ 290pk/322nm

T3/T04E turbo | Turbosmart wastegate&blowoff | Stratified ECU | Millenia-S inj. | Mfactory LSD | Ksport 8pot 330mm | Ksport coilovers | Fidanza | And more..
Zonnetje2400
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 okt, 2014 9:38 am
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Turbo inbouwen 323f 1.5

Bericht door Zonnetje2400 »

moet nog even uitzoeken hoe ik foto's kan delen maar ja er word druk opgebouwd en merk echt wel power verschil. Mijn theorie was dat de lambdasonde het wel zal opmerken dat er meer lucht is en daardoor ook meer benzine gaat inspuiten. Hij moet maar eens op de dyno! Foto's volgen!!!
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Turbo inbouwen 323f 1.5

Bericht door Paddy22 »

Zonnetje2400 schreef:moet nog even uitzoeken hoe ik foto's kan delen maar ja er word druk opgebouwd en merk echt wel power verschil. Mijn theorie was dat de lambdasonde het wel zal opmerken dat er meer lucht is en daardoor ook meer benzine gaat inspuiten. Hij moet maar eens op de dyno! Foto's volgen!!!



Hier bij een korte uitleg je hoe foto's kunt delen:

U gaat naar:
De Galerij

Klik hier vervolgens op Jouw persoonlijke afbeelding onderaan.
hierna krijgt u uw eigen persoonlijke afbeeldingen te zien.
Bovenaan staat in het rood Upload afbeelding.
U krijgt nu een vierkant te zien, hier kunt u uw afbeeldingen in slepen en als u er op klikt kunt u ze ook een naam geven.

Klik als je alle afbeeldingen erin hebt staan op uploaden en wacht rustig af.

Vervolgens gaat uw naar het topic en klikt uw boven het vierkant waar u uw bericht typt op Galerij. Hier klikt u nogmaals op uw eigen afbeelding en kunt u uw afbeeldingen selecteren.

Mocht dit niet lukken kunt u mij of 1 van de admins altijd even een berichtje sturen.
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
Zonnetje2400
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 okt, 2014 9:38 am
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Turbo inbouwen 323f 1.5

Bericht door Zonnetje2400 »

Heb het uitgevogeld hoor (A) Hierbij wat foto's

[album]3325[/album][album]3324[/album][album]3323[/album]
barreljan
Server Beheerder
Server Beheerder
Berichten: 7243
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:29 pm
Auto: BA V6R
SYC/ Wie is wie-topic: 78
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Turbo inbouwen 323f 1.5

Bericht door barreljan »

:duim: :super:

Das niet gek al zeg ik het zelf. Mooi en netjes gelast ook. Flens laten watersnijden ?
Tip; zou wel een uitleesbare a-f/r meter installeren, zodat je weet of je niet te arm loopt. Dat is killing voor je motor en kan gaten branden in zuigers of kleppen krom krijgen door de hitte.

ECUtje is nog leuker, dan kan je even middagie mappen en knallen... maargoed eerst je injectoren denk ik ;)

ps. welke turbo zit er nu op? Kan het nét niet zien
Afbeelding
Driving a 323F 2.5 V6 Turbo KLZE @ 290pk/322nm

T3/T04E turbo | Turbosmart wastegate&blowoff | Stratified ECU | Millenia-S inj. | Mfactory LSD | Ksport 8pot 330mm | Ksport coilovers | Fidanza | And more..
sneakz
Novice
Novice
Berichten: 511
Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 8:06 pm
Auto: 323F BA
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Contacteer:

Re: Turbo inbouwen 323f 1.5

Bericht door sneakz »

Opbouw ziet er inderdaad netjes uit, vraag me wel af hoeveel dit oplevert zonder ECU?

Anyhow, vet gedaan gast!

Niet luisteren naar geneuzel van dit kan niet of dit is dom(ook van mijn kant) en gewoon bouwen en gaan, respect!
Zonnetje2400
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: di 07 okt, 2014 9:38 am
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Turbo inbouwen 323f 1.5

Bericht door Zonnetje2400 »

Bedankt voor het compliment :) Ik heb een turbo van een Volvo480 gebruikt (Garrett turbo).
Maar ECU zou het gaafste zijn dan kan je tenminste wat zien wat de auto doet en kan je lekker tunen. Ga vandaag eens opzoek naar die injectoren, heb gehoord dat die van een RX8 passen en die zijn 450cc. ECU staat ook op de planning maar daar moet ik me nog in verdiepen en uitvogelen (A)
Plaats reactie