Turbo inbouwen 323f 1.5
Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden
Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
-
- Newbie
- Berichten: 9
- Lid geworden op: di 07 okt, 2014 9:38 am
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Turbo inbouwen 323f 1.5
Hallo allemaal,
ben sinds een paar maandjes trotse eigenaar van een Mazda 323f Ben een fanatiek sleutelaar en wil daarom een uitdaging aangaan, zelf een turbo inbouwen! Ik heb alleen weinig verstand van ecu's en wat ik daaraan moet veranderen? Hoop dat jullie me kunnen helpen! Ben zelf ijzerwerker/lasser dus een spruitstuk maken zal geen probleem worden!
Alvast bedankt!
ben sinds een paar maandjes trotse eigenaar van een Mazda 323f Ben een fanatiek sleutelaar en wil daarom een uitdaging aangaan, zelf een turbo inbouwen! Ik heb alleen weinig verstand van ecu's en wat ik daaraan moet veranderen? Hoop dat jullie me kunnen helpen! Ben zelf ijzerwerker/lasser dus een spruitstuk maken zal geen probleem worden!
Alvast bedankt!
-
- Novice
- Berichten: 511
- Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 8:06 pm
- Auto: 323F BA
- SYC/ Wie is wie-topic: 0
- Contacteer:
Re: Turbo inbouwen 323f 1.5
Turbo inbouwen zal geen makkelijke worden. Wat er zoal moet worden aangepast:
Ecu moet een stand alone worden zoals bijv megasquirt of haltec.
Injectoren moeten groter, zal lastig worden om die te vinden.
Grotere brandstofpomp walbro 255 ofzo.
Uitlaatspruitstuk voor turbo.
Intercooler en piping (hier is weinig ruimte voor maar wel mogelijk)
Olie feed voor de turbo(er zitten op het blok geloof ik wel punten waar evt een blinde moer uitgedraaid kan worden.
Oliekoeler zal ook geen overbodige luxe zijn.
Hoe gaat de bak het houden? Misschien een g-serie bak uit een vroege 1.8?
Wat voor vermogens verwacht je? Meer als 130pk zou ik niet willen draaien op een blok met standaard internals. En uprated internals zijn er bij mij weten nauwelijks?
Vast nog wel een en ander dat ik vergeet maar een uit mn hoofd lijstje dat bij elkaar al gauw zo'n 3000 euro gaat kosten. En dan komen er nog de kosten voor het programmeren van je ecu bij want dat kun je niet zelf zonder test bank.
Mijn mening? Als je hier geld voor had gehad dan had je geen 323f 1.5 gekocht van waarschijnlijk minder dan 1000 euro. Of je moet een echte liefhebber zijn, maar dan nog was ik persoonlijk met een 2.0 v6 begonnen als basis.
En als je dan een blok hebt dat meer pks draait, hoe ga je remmen? Standaard 1.5 remmers zijn niet echt veel soeps. Wellicht 2.0 remmerij inbouwen met grotere schijven voor en schijven achter ipv trommels (zorgt overigens niet meer meer remkracht maar een schijf is beter bestand tegen fading dan een trommel).
Anyway, denk er nog eens over na want dit is geen weekend project dus je zal ook nog een dagelijks vervoer moeten fixen.
Arne
Ecu moet een stand alone worden zoals bijv megasquirt of haltec.
Injectoren moeten groter, zal lastig worden om die te vinden.
Grotere brandstofpomp walbro 255 ofzo.
Uitlaatspruitstuk voor turbo.
Intercooler en piping (hier is weinig ruimte voor maar wel mogelijk)
Olie feed voor de turbo(er zitten op het blok geloof ik wel punten waar evt een blinde moer uitgedraaid kan worden.
Oliekoeler zal ook geen overbodige luxe zijn.
Hoe gaat de bak het houden? Misschien een g-serie bak uit een vroege 1.8?
Wat voor vermogens verwacht je? Meer als 130pk zou ik niet willen draaien op een blok met standaard internals. En uprated internals zijn er bij mij weten nauwelijks?
Vast nog wel een en ander dat ik vergeet maar een uit mn hoofd lijstje dat bij elkaar al gauw zo'n 3000 euro gaat kosten. En dan komen er nog de kosten voor het programmeren van je ecu bij want dat kun je niet zelf zonder test bank.
Mijn mening? Als je hier geld voor had gehad dan had je geen 323f 1.5 gekocht van waarschijnlijk minder dan 1000 euro. Of je moet een echte liefhebber zijn, maar dan nog was ik persoonlijk met een 2.0 v6 begonnen als basis.
En als je dan een blok hebt dat meer pks draait, hoe ga je remmen? Standaard 1.5 remmers zijn niet echt veel soeps. Wellicht 2.0 remmerij inbouwen met grotere schijven voor en schijven achter ipv trommels (zorgt overigens niet meer meer remkracht maar een schijf is beter bestand tegen fading dan een trommel).
Anyway, denk er nog eens over na want dit is geen weekend project dus je zal ook nog een dagelijks vervoer moeten fixen.
Arne
-
- Guru
- Berichten: 4609
- Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 8:34 pm
- Auto: BGV6,X9,TL1000R
- SYC/ Wie is wie-topic: 5002
- Contacteer:
Re: Turbo inbouwen 323f 1.5
ja het kan, met genoeg financiën en wilskracht kan je een heleboel
wat Sneakz zegt, je raakt aan een standalone ecu. Injectoren is niet zo'n probleem, rest trouwens ook niet. Het is alleen de vraag wat wil je behalen.
als je hulp nodig heb kunnen wij je de helpende hand bieden. Dit jaar hebben we nog een 2.5V6 omgezet naar een Turbo. Daarnaast zie ik de funfactor er wel van in.
waarom niet, het kan wel alleen zal niet goedkoop en of makkelijk zijn.
wat Sneakz zegt, je raakt aan een standalone ecu. Injectoren is niet zo'n probleem, rest trouwens ook niet. Het is alleen de vraag wat wil je behalen.
als je hulp nodig heb kunnen wij je de helpende hand bieden. Dit jaar hebben we nog een 2.5V6 omgezet naar een Turbo. Daarnaast zie ik de funfactor er wel van in.
waarom niet, het kan wel alleen zal niet goedkoop en of makkelijk zijn.
[link=http://www.h-p-c.nl][/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]H-p-c.nl Mazda Service, Alles voor u en uw Mazda[/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]Team H-P-C Motorsport, Mazda Racing[/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]H-p-c.nl Mazda Service, Alles voor u en uw Mazda[/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]Team H-P-C Motorsport, Mazda Racing[/link]
- pop-i
- Clublid
- Berichten: 5822
- Lid geworden op: di 14 mar, 2006 11:59 pm
- Auto: BA1.8GTX&BJ1.6
- SYC/ Wie is wie-topic: 2369
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: Turbo inbouwen 323f 1.5
Alles is mogelijk alleen is de vraag wat mag het kosten?
Ik heb zelf een 1.8 gehad die ik heb omgebouwd met een turboblok.
Dit heeft serieus geld gekost (5000+) (ok het zal vast iets goedkoper kunnen maar onder de 2 a 3000 kom je echt niet.)
er komen zoveel dingen bij kijken dat ik je aanraad om even op het forum te zoeken en dan zal je veel topics hierover vinden.
Die helaas nagenoeg altijd hetzelfde gaan.
ongeveer in deze trend:
"Ik heb een 1.5/1.8 en wil er een turbo op, wat heb ik nodig? "
Dan geven de technische mensen hier op antwoord met de bijkomende kosten en 99,9% van de tijd komt er dan dit antwoord:
" O dan moet ik nog even gaan sparen"
en vervolgens hoor je er nooit meer wat van.
dus allereerst de vraag wat wil/kan je spenderen?
Ik heb nog wel een Ecu van een turbo blok die waarschijnlijk wel te gebruiken is maar dan ben je er nog lang niet.
Groeten
Chris
Ik heb zelf een 1.8 gehad die ik heb omgebouwd met een turboblok.
Dit heeft serieus geld gekost (5000+) (ok het zal vast iets goedkoper kunnen maar onder de 2 a 3000 kom je echt niet.)
er komen zoveel dingen bij kijken dat ik je aanraad om even op het forum te zoeken en dan zal je veel topics hierover vinden.
Die helaas nagenoeg altijd hetzelfde gaan.
ongeveer in deze trend:
"Ik heb een 1.5/1.8 en wil er een turbo op, wat heb ik nodig? "
Dan geven de technische mensen hier op antwoord met de bijkomende kosten en 99,9% van de tijd komt er dan dit antwoord:
" O dan moet ik nog even gaan sparen"
en vervolgens hoor je er nooit meer wat van.
dus allereerst de vraag wat wil/kan je spenderen?
Ik heb nog wel een Ecu van een turbo blok die waarschijnlijk wel te gebruiken is maar dan ben je er nog lang niet.
Groeten
Chris
- @PM
- Guru
- Berichten: 4562
- Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
- Auto: Na 21 jaar 323F-loos
- Extra parameters: f=7
-
- Newbie
- Berichten: 92
- Lid geworden op: wo 20 nov, 2013 8:33 pm
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: Turbo inbouwen 323f 1.5
Waarom gaat het daar fout? Hij zal (misschien) minder power hebben als een 1.8 of 2.0 ofzo, maar hij heeft wel iets wat andere niet hebben. En als je daar 140 pk of meer kunt uithalen, ik weet niet hoeveel de 1.5std heeft? Dan heb je ook al wel een vlotte auto met relatief weinig gewicht. En al zeker als je kijkt hoeveel pk de gemiddelde auto tegewoordig heeft.
Het enigste probleem zal zijn denk ik het aantal motor opvoeronderdelen dat je zal vinden. Je zal vast geen 'kant en klare' kits vinden voor de 1.5 en veel moete uitzoeke en zelf maken.
Het enigste probleem zal zijn denk ik het aantal motor opvoeronderdelen dat je zal vinden. Je zal vast geen 'kant en klare' kits vinden voor de 1.5 en veel moete uitzoeke en zelf maken.
-
- Newbie
- Berichten: 9
- Lid geworden op: di 07 okt, 2014 9:38 am
- Extra parameters: f=7
- Contacteer:
Re: Turbo inbouwen 323f 1.5
Haha leuk al die berichten zo Nee voor je hobby moet indd wat geld over hebben! Maar ben al een heel eind en op de ecu en programmeren na zit ik wel goed! Dus als iemand daar kaas van gegeten heeft mail me dan aub zal wel wat foto's oploaden!
- @PM
- Guru
- Berichten: 4562
- Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
- Auto: Na 21 jaar 323F-loos
- Extra parameters: f=7
Re: Turbo inbouwen 323f 1.5
MrFasterke schreef:Waarom gaat het daar fout? Hij zal (misschien) minder power hebben als een 1.8 of 2.0 ofzo, maar hij heeft wel iets wat andere niet hebben. En als je daar 140 pk of meer kunt uithalen, ik weet niet hoeveel de 1.5std heeft? Dan heb je ook al wel een vlotte auto met relatief weinig gewicht. En al zeker als je kijkt hoeveel pk de gemiddelde auto tegewoordig heeft.
Het enigste probleem zal zijn denk ik het aantal motor opvoeronderdelen dat je zal vinden. Je zal vast geen 'kant en klare' kits vinden voor de 1.5 en veel moete uitzoeke en zelf maken.
Een 1.5 heeft 90 pk ofzo? Koop een BA 2.0, ben je meteen klaar, heb je ook die 140 pk. Kost minder tijd, minder geld, minder moeite en je weet zeker (althans zo zeker als je bij een 16-20 jaar oude auto kunt weten) dat het heel blijft.
Tuurlijk is het een uitdaging, maar ga dan de uitdaging aan met een turbo op die V6 ofzo, dan levert het qua eindresultaat ook echt wat op
OO≡≡V≡≡OO
-
- Novice
- Berichten: 511
- Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 8:06 pm
- Auto: 323F BA
- SYC/ Wie is wie-topic: 0
- Contacteer:
Re: Turbo inbouwen 323f 1.5
@PM schreef:Tuurlijk is het een uitdaging, maar ga dan de uitdaging aan met een turbo op die V6 ofzo, dan levert het qua eindresultaat ook echt wat op
Dit dus.
-
- Guru
- Berichten: 4609
- Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 8:34 pm
- Auto: BGV6,X9,TL1000R
- SYC/ Wie is wie-topic: 5002
- Contacteer:
Re: Turbo inbouwen 323f 1.5
Zonnetje2400 schreef:Haha leuk al die berichten zo Nee voor je hobby moet indd wat geld over hebben! Maar ben al een heel eind en op de ecu en programmeren na zit ik wel goed! Dus als iemand daar kaas van gegeten heeft mail me dan aub zal wel wat foto's oploaden!
staat in je inbox een berichtje
[link=http://www.h-p-c.nl][/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]H-p-c.nl Mazda Service, Alles voor u en uw Mazda[/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]Team H-P-C Motorsport, Mazda Racing[/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]H-p-c.nl Mazda Service, Alles voor u en uw Mazda[/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]Team H-P-C Motorsport, Mazda Racing[/link]