mazda 323 v6 kopen?

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
bram92
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 26 sep, 2012 11:37 pm
Auto: 323f
Contacteer:

mazda 323 v6 kopen?

Bericht door bram92 »

Goedenavond mede forum gebruikers
Ik rijd al een aantal jaren een mazda 323 f 1.5 uit 1998 na de facelift inmiddels heeft ie 285.000 km gereden en ben ik een beetje toe aan een wat snellere versie.
toen ik op marktplaats ging kijken kwam ik de 1.8 versie tegen maar ik zag ook een v6 2.0 staan hierbij de link http://m.marktplaats.nl/a/auto-s/mazda/ ... ousPage=lr

ik vroeg me af of dit een goede auto zou zijn om te kopen want ik hoorde van een vriend van mij dat de v6 blokken slecht schijnen te zijn en dat ik beter een 1.8 kan nemen maar ik wil het liefst de snelste versie nu direct kopen als ik toch een andere auto koop en toevallig is dit dezelfde kleur als ik deze auto zou kopen zou ik waarschijnlijk distributie waterpomp etc beurtje geven olie bougies etc en dan stukje bij beetje netter maken dingen laten spuiten velgen coaten etc alleen ik wil weten of dit een goede keuze zou zijn of gaat dit me veel geld kosten en kan ik beter een goede 1.8 zoeken of zeggen jullie isdit is bullshit mazda v6 is gewoon een betrouwbare motor

groeten bram
Mazda 323 f 1.5 ba
SuperSonic
Bestuur: Ledenadministratie & Penningmeester
Bestuur: Ledenadministratie & Penningmeester
Berichten: 1331
Lid geworden op: ma 30 okt, 2006 12:19 pm
Auto: 323F
SYC/ Wie is wie-topic: 15194
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: mazda 323 v6 kopen?

Bericht door SuperSonic »

Tsja, wat is slecht?

Een motor is zo goed als hoe zorgvuldig er mee omgegaan wordt. En ja, V6-en zijn als het daar op aankomt wat gevoeliger, die tonen vaak sneller wat slijtage als er onzorgvuldig mee omgegaan is/wordt :wink: En met onzorgvuldig bedoel ik dan met een koude motor gelijk gaan 'trappen', ofwel hoge toeren maken :idea:

Maarja als je vooral uit bent op een snellere versie; zoveel sneller is de 1.8 niet ten opzichte van de 1.5, dus ik zou zeggen ga eerst eens proefrijden met beide, en trek dan je conclusie :)
Mazda 323F BG 1.8 GT (1990) (under construction)
Alfa Romeo 159 Sportswagon 2.4 20v Jtdm (2007)
Peugeot 205 CTi 1.8TD (1989) (Finished :cheer: )
barreljan
Server Beheerder
Server Beheerder
Berichten: 7243
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:29 pm
Auto: BA V6R
SYC/ Wie is wie-topic: 78
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: mazda 323 v6 kopen?

Bericht door barreljan »

Probeer op zn minst een V6 te vinden met onderhouds historie. En dan wil ik je wel vragen te kijken naar;

km's
olie gebruik
olie type (dikte)

Een slechte combi is zeg, 200dkm met alleen maar 15w40. Of de laatste 90dk met Action/bouwmark olie, dan durf ik te zeggen dat je later met lagerschade gaat zitten als je een paar keer flink (maar dan ook flink) gaat 'sporten'. De te dikke olie is niet goed voor deze motoren, helaas. Er gaat 5w30 in om vanwege het lange olietraject. Te dik, dan komt de smering niet ten goede bij met name de 6'e cilinder (voorste rij, de meest rechter). Ik heb er nu al 10-tallen gezien en gehoord! die dit probleem hebben.

Onder de kap valt onderhoud altijd snel op. Zit het er nog schoon/fris/droog uit? Mogelijk goed onderhoud. Te schoon (gemaakt?) Dan verbergt het misschien wat.

1e indruk dus! :-D De blokken zijn verre van slecht, het is alleen de eigenaar die er slecht mee omgaat ;)


ps.; mijn 2.5 V6 heeft 6 jaar op het circuit overleeft waarvan het laatste jaar met turbo, zonder revisie. Nu voor meer vermogen uit elkaar maar de lagers waren perfect!
Afbeelding
Driving a 323F 2.5 V6 Turbo KLZE @ 290pk/322nm

T3/T04E turbo | Turbosmart wastegate&blowoff | Stratified ECU | Millenia-S inj. | Mfactory LSD | Ksport 8pot 330mm | Ksport coilovers | Fidanza | And more..
Plaats reactie