Hoger verbruik en witte kleur aan bougie's

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
MrFasterke
Newbie
Newbie
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 20 nov, 2013 8:33 pm
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Hoger verbruik en witte kleur aan bougie's

Bericht door MrFasterke »

Toen ik mijn fje kocht kon ik met een volle tank tot 500km rijden, sinds enkele maanden is dat max 400 met een rustige rijstijl, rij ik zoals ik altyd reed (vlot optrekken, schakelen bij ong 3500rpm) doe ik nog maar 350km.
De bougie's hebben ookal enkele maanden een witte kleur wat duid op teveel lucht of te weinig brandstof. Ik heb ook altijd met een kelk gereden, deze is nu terug de originele luchtfilter maar nog steeds dezelfde bougiekleur. Onlangs hield hij in en daarom rijd ik (tijdelijk) met de vacuüm losgekoppeld van inlaatspruitstuk naar brandstofrail en hij trekt nu terug normaal op. Maar nog steeds hetzelfde verbruik en zelfde kleur bougie. Ik heb ecu, bougie's en kabels, complete delco, brandstoffilter vetvangen door nieuwe exemplaren, vooronsteking geregeld maar deze gaat maar tot 8graden vooronsteking verder gaat hij niet. Terwijl deze hoger moet gaan. Wie heeft er misschien nog een ideetje waar dit kan aan liggen. Iets meer verbruik maakt mij niet zoveel uit maar echt heel witte bougiekleur is wel niet goed voor de motor eh.. Het betreft een 1.6 16v.mvg
barreljan
Server Beheerder
Server Beheerder
Berichten: 7243
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:29 pm
Auto: BA V6R
SYC/ Wie is wie-topic: 78
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Hoger verbruik en witte kleur aan bougie's

Bericht door barreljan »

[quote="MrFasterke"]Toen ik mijn fje kocht kon ik met een volle tank tot 500km rijden, sinds enkele maanden is dat max 400 met een rustige rijstijl, rij ik zoals ik altyd reed (vlot optrekken, schakelen bij ong 3500rpm) doe ik nog maar 350km.
De bougie's hebben ookal enkele maanden een witte kleur wat duid op teveel lucht of te weinig brandstof. Ik heb ook altijd met een kelk gereden, deze is nu terug de originele luchtfilter maar nog steeds dezelfde bougiekleur. Onlangs hield hij in en daarom rijd ik (tijdelijk) met de vacuüm losgekoppeld van inlaatspruitstuk naar brandstofrail en hij trekt nu terug normaal op. Maar nog steeds hetzelfde verbruik en zelfde kleur bougie. Ik heb ecu, bougie's en kabels, complete delco, brandstoffilter vetvangen door nieuwe exemplaren, vooronsteking geregeld maar deze gaat maar tot 8graden vooronsteking verder gaat hij niet. Terwijl deze hoger moet gaan. Wie heeft er misschien nog een ideetje waar dit kan aan liggen. Iets meer verbruik maakt mij niet zoveel uit maar echt heel witte bougiekleur is wel niet goed voor de motor eh.. Het betreft een 1.6 16v.mvg[/quote]

Even denken hoor, je haalt de vacuum los, maar dan. Gewoon los laten bungelen of dicht gemaakt?

Te arm (witte bougies) betekend te veel lucht of misschien te weinig benzine. Ik zou ontsteking weer op 10gr zetten, luchtfilter gewoon de originele, vacuum weer vast. Dat gewoon zoals het hoort, er moet een ander issue ergens zijn.

Niet gerommeld met stationairschroef? Niet met gaskleppositiesensor gerommeld?

Je kan altijd nog kijken of het grove filter van de brandstofpomp onder de zitting misschien erg vuil is. Deze kan je ook schoonmaken (is ff pielen maar kan).

Andere mogelijkheid is een defecte lambdasensor. Dan stuurt ie de computer het verkeerde pad op. Ik verdenk deze het meeste want mn andere opties hierboven zijn normaliter nooit het probleem :)

Succes!
Afbeelding
Driving a 323F 2.5 V6 Turbo KLZE @ 290pk/322nm

T3/T04E turbo | Turbosmart wastegate&blowoff | Stratified ECU | Millenia-S inj. | Mfactory LSD | Ksport 8pot 330mm | Ksport coilovers | Fidanza | And more..
MrFasterke
Newbie
Newbie
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 20 nov, 2013 8:33 pm
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Hoger verbruik en witte kleur aan bougie's

Bericht door MrFasterke »

De vacuüm leiding heb ik uiteraard dicht gemaakt en de luchtfilter is ook al origineel zoals ik zei. De vooronsteking gaat niet verder dan 8 graden, delco is op zijn verste gedraaid. Een andere lambda heb ik nog niet geprobeerd. Als je deze uittrekt moet je dan iets merken? Om te controleren of hij werkt of niet. Mvg
Gebruikersavatar
GiGi
Clublid
Clublid
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 jul, 2013 3:54 pm
Auto: Mazda 323F BG 1.8
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Hoger verbruik en witte kleur aan bougie's

Bericht door GiGi »

klinkt idd wel beetje als de lambda.
Als je met draaiende motor het stekkertje los haalt en je motor vertoont geen verandering tijdens het stationair draaien, dan werkt de lambda niet meer naar behoren. Tijd voor een nieuwe dan. Volgens mij heb ik nog wel een nieuwe liggen als je 1 nodig hebt. :duim:
Project; Creon GTX :bg:

Creon
1ste prijs Summer Gathering 2016
Black Magic
3de prijs Summer Gathering 2015
1ste prijs Summer Gathering 2014
MrFasterke
Newbie
Newbie
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 20 nov, 2013 8:33 pm
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Hoger verbruik en witte kleur aan bougie's

Bericht door MrFasterke »

Ik zal hem zo dadelijk is even uittrekken. Mvg
MrFasterke
Newbie
Newbie
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 20 nov, 2013 8:33 pm
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Hoger verbruik en witte kleur aan bougie's

Bericht door MrFasterke »

Geen verschil te merken met aangesloten of niet aangesloten. Heb dus een nieuwe nodig. Hoeveel vraag je voor uwe? Stuur maar pb. Mvg
Gebruikersavatar
GiGi
Clublid
Clublid
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 jul, 2013 3:54 pm
Auto: Mazda 323F BG 1.8
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Hoger verbruik en witte kleur aan bougie's

Bericht door GiGi »

Of het is de temperatuursensor die bij de 1.6 in de inlaat zit onder de injectorrail.
Een vaak vergeten sensor maar wel een belangrijke m.b.t brandstofinspuiting.
Als je voor de auto staat tussen de 1e en 2e "buis" van de inlaat, groene stekker, dop 19.
Voor €15 nieuw te krijgen, kan nooit kwaad die te vervangen.
Project; Creon GTX :bg:

Creon
1ste prijs Summer Gathering 2016
Black Magic
3de prijs Summer Gathering 2015
1ste prijs Summer Gathering 2014
MrFasterke
Newbie
Newbie
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 20 nov, 2013 8:33 pm
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Hoger verbruik en witte kleur aan bougie's

Bericht door MrFasterke »

die is een tijd terug al vervangen dus die is het niet. ik denk ook eerder de lambda.mvg
Plaats reactie