Motoroliekeuze 323f 1.8i 1996 met 115dkm

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Plaats reactie
Ruben99
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 26 sep, 2016 11:55 pm

Motoroliekeuze 323f 1.8i 1996 met 115dkm

Bericht door Ruben99 »

Ik heb even een vraagje betreft de motorolie dat gebruikt moet worden in de 1.8 motor van de BA serie.
Ik heb deze auto nu sinds een paar maand en staat in de stalling te wachten totdat ik hem eindelijk mag gebruiken.
Daarvoor heeft hij eigenlijk wel even onderhoud nodig (filters, olie etc.) en ik heb op het forum lopen zoeken naar een antwoord op mijn vraag maar een echt duidelijk antwoord heb ik niet gevonden.
Het is namelijk zo dat in het boekje van de auto staat dat je 5w-30 in moet gooien.
Als ik nu tegenwoordig op de site kijk van een olie fabrikant geven ze als aanbevolen 10w-40 aan.
Nou kan ik voorstellen dat daar een stukje verandering in is gekomen in de loop der jaren met het oog op veranderen van oliekwaliteit (lijkt mij vrij aannemelijk).
Maar wat gebruiken jullie nou in de praktijk waarvan je zegt dat is nou echt topspul... De prijs van de olie maakt me niet uit, ik gooi er liever een iets duurdere variant in en dat de motor mooi loopt in plaats van andersom.
Ik heb nu ook last van tikkende kleppenstoters maar zodra de motor op bedrijfstemperatuur is, is het getik ook weg. Aangezien ik niet weet wat er nu voor olie op zit omdat ik hem nog niet zo lang heb vraag ik jullie om hulp.
BVD!
Plaats reactie