GT Onstekingsprobleem

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Mr. Ali
Master
Master
Berichten: 2086
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 10:40 pm
Auto: Mazda 323F BA 1800GT
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door Mr. Ali »

Chris..waar heb jij ook alweer die extra massa getrokken?

Motor - Chassis
Motor - Accu
Accu - Chassis

Die laatste toch?
1) F BA 1.5 '97 (R.I.P.) (273.993km) --> 2) F BA 1.8 GT '98 (331dkm)
Onderdelen of onderhoud voor de F nodig? PM / bel / Skype / sms / WhatsApp!
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door @PM »

Volgens mij zat mijn groen uitgeslagen stekkertje in de connector op de ontstekingsmodule (als ik denk dat dat het is, ik bedoel datgene dat in onderstaand schema staat aangegeven als "igniter").

Ik heb ff gemeten:
accuspanning: 12,54V
blauwe (dikke) draad naar accu-min: 12,25V
geel/blauwe (dunne) draad naar accu-plus: 12,08V
over de stekker gemeten: 11,80V, dus ruim meer dan die 9V van jou.

Wat ik ook zag: er zit vlakbij die witte stekker een zwarte stekker met een beetje typische vorm met een zwart/groene draad, deze komt uit hetzelfde kabelboompje. Als ik zo in het schema kijk, wordt die draad met een stippellijntje aangegeven met een lusje aan het begin en eind. Ik kan geen betekenis vinden voor dit type draad, maar het lijkt wel alsof het een extra draad is die parallel loopt aan de geel/blauwe draad. En het is de zwart/groene draad die aan de massa hangt volgens het schema; de geel/blauwe gaat alleen naar de toerenteller en de diagnose. Nu heb ik deze stekker ook even los getrokken en dan meet ik nog steeds 11,8V over die witte stekker, maar wellicht is er sprake van een combinatie van factoren. Of die stekker is wéér wat anders, want die staat niet in het schema.

Onderstaande links vormen samen één schema (ik heb geen A3-scanner ;) ), let op: er zit een kleine overlap in.

http://i46.tinypic.com/s1ro06.jpg
http://i50.tinypic.com/ffd1zd.jpg
OO≡≡V≡≡OO
Gebruikersavatar
pop-i
Clublid
Clublid
Berichten: 5822
Lid geworden op: di 14 mar, 2006 11:59 pm
Auto: BA1.8GTX&BJ1.6
SYC/ Wie is wie-topic: 2369
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door pop-i »

Mr. Ali schreef:Chris..waar heb jij ook alweer die extra massa getrokken?

Motor - Chassis
Motor - Accu
Accu - Chassis

Die laatste toch?


van de bak naar het chassis
Afbeelding
Mr. Ali
Master
Master
Berichten: 2086
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 10:40 pm
Auto: Mazda 323F BA 1800GT
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door Mr. Ali »

@ @PM: Top thanx! Dat die stekker en de bobine accuspanning nodig hebben lijkt heel logisch, ondanks dat Chris dat ook niet heeft.. Dat in combi met massa moet haast wel het probleem zijn.. Morgen verder kijken en mischien zelf wat nieuwe massa's trekken..

Rare is wel dat de massa van het primaire bobine circuit over de igniter loopt.. toch? Zie ik dat goed? Die stekker is trouwens ook in orde.

@ pop-i: Is ook zo, jou accu ligt achterin ..

Ben ik naar jullie idee trouwens nog een belangrijk massapunt vergeten schoon te maken vanmiddag?
1) F BA 1.5 '97 (R.I.P.) (273.993km) --> 2) F BA 1.8 GT '98 (331dkm)
Onderdelen of onderhoud voor de F nodig? PM / bel / Skype / sms / WhatsApp!
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door @PM »

Tja geen idee, zal vast ergens goed voor zijn. Ik weet ook niet wat die igniter precies doet, dus kan er weinig over melden helaas.

Succes! Als je nog meer info nodig hebt lees ik het wel weer.
OO≡≡V≡≡OO
Sparkle_
Guru
Guru
Berichten: 4754
Lid geworden op: ma 09 jun, 2008 5:03 pm
Auto: FBA1.8T / Focus2
Contacteer:

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door Sparkle_ »

[offtopic]Gewoon een Focus Diesel kopen, die hoest 5x keer en start dan meteen.[/offtopic] :duim:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mylo2010
Novice
Novice
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 26 okt, 2012 9:41 pm
Auto: BG GT/8v/6sport
SYC/ Wie is wie-topic: 38009
Contacteer:

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door Mylo2010 »

Ik had laatst een nieuwe rotor en verdelerkap van brezan op mijn bg gemonteerd.
Liep ie 2 weken prima en vervolgens sloeg ie af en niets meer....
Vriend van me gebeld hts autotechnicus.
Die zei tegen me: aha slechte imitatietroep verdeler en rotor.
Gewoon ff goeie bestellen van bosch ofzo.
Ik baalde wel want was zonde van de 30 euro, maar nu doet ie weer zoom zoom! Suc 6!
:rock:
[glow=red]Got to love pop-up headlights![/glow]
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 121 1.3
Mazda 323F BA 1.5
Mazda 6 GG 2.0
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 323F BG 1.8 GT
Mr. Ali
Master
Master
Berichten: 2086
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 10:40 pm
Auto: Mazda 323F BA 1800GT
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door Mr. Ali »

@PM schreef:Tja geen idee, zal vast ergens goed voor zijn. Ik weet ook niet wat die igniter precies doet, dus kan er weinig over melden helaas.

Succes! Als je nog meer info nodig hebt lees ik het wel weer.


Ik heb vandaag alle mogelijke massa's los gehaald, tegelijk, die iets met de voeding van de bobine te maken kunnen hebben..te weten:

- Beide massa's op het thermostaathuis
- Stekker van de igniter
- Stekker van de condensor
- Stekker van de mysterieuze 'zwarte/groene' kabel die als aftakking van de massa van de bobine loopt

Maar met alles los veranderde het voltage op de witte stekker niet. Pop-i & @PM, zouden jullie eens kunnen kijken waar volgens jullie die massa vandaan komt? Want dat moet ergens anders zijn..anders had ik niet nog steeds mijn 9V..

Morgen weer verder zoeken..
1) F BA 1.5 '97 (R.I.P.) (273.993km) --> 2) F BA 1.8 GT '98 (331dkm)
Onderdelen of onderhoud voor de F nodig? PM / bel / Skype / sms / WhatsApp!
Mr. Ali
Master
Master
Berichten: 2086
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 10:40 pm
Auto: Mazda 323F BA 1800GT
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door Mr. Ali »

Mylo2010 schreef:Ik had laatst een nieuwe rotor en verdelerkap van brezan op mijn bg gemonteerd.
Liep ie 2 weken prima en vervolgens sloeg ie af en niets meer....
Vriend van me gebeld hts autotechnicus.
Die zei tegen me: aha slechte imitatietroep verdeler en rotor.
Gewoon ff goeie bestellen van bosch ofzo.
Ik baalde wel want was zonde van de 30 euro, maar nu doet ie weer zoom zoom! Suc 6!
:rock:


Ja, tot aan de verdelerkap gaat het goed met de stroom..daarna doet ie alleen niets meer. Dat zou dus zeggen dat deze verdelerkap/rotor het na 150km alweer begeven zouden hebben. Het kan, maar het zou wel heel raar en slecht zijn..

Enige waar ik ook mee zit is die 9V die eigenlijk 12V moet zijn..dat werkt natuurlijk ook niet mee..
Maar aan de andere kant..die van pop-i had daar ook maar slechts 10V..iets wat ook niet zou moeten kloppen eigenlijk..
1) F BA 1.5 '97 (R.I.P.) (273.993km) --> 2) F BA 1.8 GT '98 (331dkm)
Onderdelen of onderhoud voor de F nodig? PM / bel / Skype / sms / WhatsApp!
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door @PM »

Zoals op het eerder door mij geposte schema te zien is, is die massadraad die vanaf de stippellijn aftakt gekoppeld aan twee massapunten, die 5 en 6 in een cirkel. 5 is één van de massapunten op het thermostaathuis. 6 is een massa die bij de ECU moet zitten, die heb je nog niet gehad denk ik? Beetje moeilijk te zien alleen op deze tekening of-ie nou op, achter of onder de ECU zit.

Verder kan ik niets bedenken. Ik ken Mylo's dagelijkse route niet, maar sommige mensen doen 2 weken over die 150 km ;) Gezien het feit dat je alles al geprobeerd hebt lijkt het me de moeite waard om toch eens een andere verdelerkap en rotor te monteren.

Ik zou enerzijds ook willen zeggen probeer die witte stekker gewoon eens rechtstreeks aan massa te leggen, maar anderzijds durf ik dat niet omdat ik niet zeker weet of je dan iets sloopt.
OO≡≡V≡≡OO
Plaats reactie