GT Onstekingsprobleem

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Mr. Ali
Master
Master
Berichten: 2086
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 10:40 pm
Auto: Mazda 323F BA 1800GT
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door Mr. Ali »

@PM schreef:Zoals op het eerder door mij geposte schema te zien is, is die massadraad die vanaf de stippellijn aftakt gekoppeld aan twee massapunten, die 5 en 6 in een cirkel. 5 is één van de massapunten op het thermostaathuis. 6 is een massa die bij de ECU moet zitten, die heb je nog niet gehad denk ik? Beetje moeilijk te zien alleen op deze tekening of-ie nou op, achter of onder de ECU zit.

Verder kan ik niets bedenken. Ik ken Mylo's dagelijkse route niet, maar sommige mensen doen 2 weken over die 150 km ;) Gezien het feit dat je alles al geprobeerd hebt lijkt het me de moeite waard om toch eens een andere verdelerkap en rotor te monteren.

Ik zou enerzijds ook willen zeggen probeer die witte stekker gewoon eens rechtstreeks aan massa te leggen, maar anderzijds durf ik dat niet omdat ik niet zeker weet of je dan iets sloopt.


Ja je hebt gelijk, massapunt 6. Maar die is denk ik niet meer gelijk omdat het geen BG is maar een BA. Daar achter de ECU heb ik een massadraad aan het chassis gekoppeld..die heb ik niet los gehad..ga ik morgen nog doen. Wel heb ik daar nog een zwart/groene en een groen/zwarte draad bij geduwd, aangezien dat de kleur van de draad van de 'omleiding' is die ook ergens daar moet uitkomen.

Als ik de witte stekker direct aan de massa hang gebeurd er niets..raar genoeg..waarschijnlijk omdat dan de igniter geheel uit het circuit gehaald is.. (Ja, had ik ook al geprobeerd..)

Ik ben inmiddels op zoek naar een rotor en verdelerkap van Bosch, want dat is natuurlijk echt een goed merk, en wat ik hier precies voor 'oude' en 'nieuwe' kap heb liggen weet ik niet exact..in ieder geval beide geen Bosch..

Die 30 euro maakt dan nu ook weinig meer uit..
Maar toch zit ik in mijn maag met mijn 9V, die bij Chris ook geen 12V is..maar het wel zou moeten zijn.. (lijkt me..)
1) F BA 1.5 '97 (R.I.P.) (273.993km) --> 2) F BA 1.8 GT '98 (331dkm)
Onderdelen of onderhoud voor de F nodig? PM / bel / Skype / sms / WhatsApp!
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door @PM »

Tja jij meet 9V, dus dik onder de accuspanning, en die doet het niet. Chris meet 10V, ook dik beneden de accuspanning, en die doet het wel. Ik meet 11,8V, hetgeen de accuspanning al aardig benadert, en die doet het ook.

Schiet mij maar lek.

Ik wil best eens onder de kap kruipen om te kijken of ik die draad kan volgen, maar dat wordt dan van het weekend. En het is maar de vraag of er wat te volgen valt, want hij verdwijnt natuurlijk meteen in een kabelboom met 743 (kan er een paar naast zitten) aftakkingen.
OO≡≡V≡≡OO
Mr. Ali
Master
Master
Berichten: 2086
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 10:40 pm
Auto: Mazda 323F BA 1800GT
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door Mr. Ali »

@PM schreef:Tja jij meet 9V, dus dik onder de accuspanning, en die doet het niet. Chris meet 10V, ook dik beneden de accuspanning, en die doet het wel. Ik meet 11,8V, hetgeen de accuspanning al aardig benadert, en die doet het ook.

Schiet mij maar lek.

Ik wil best eens onder de kap kruipen om te kijken of ik die draad kan volgen, maar dat wordt dan van het weekend. En het is maar de vraag of er wat te volgen valt, want hij verdwijnt natuurlijk meteen in een kabelboom met 743 (kan er een paar naast zitten) aftakkingen.


Daarom snap ik er dus ook niets meer van..

Onder de kap duiken heeft weinig nut ben ik bang, want dat is zo'n bende van kabels en die zijn allemaal ingepakt.

Ik heb Mark van FordProbeStore al een mail gestuurd hoe lang het gaat duren en of hij het van Bosch heeft.. want heb in het afgelopen kwartiertje wel besloten dat ik die gok nog wel ga nemen. Tot de verdelerkap komt er namelijk een aardige vonk uit..alleen daarna gaat ie niet verder. Nou is het voor mij lastig beoordelen, maar die vonk zou moeten volstaan.. ook met eventueel wat verlies in het laatste stukje van het traject richting de bougies.

Zoek ook nog even verder of ik hier ergens dat spul van Bosch kan bestellen, wat ik tot nu toe met zekerheid gevonden heb verstuurd niets naar Oostenrijk..
1) F BA 1.5 '97 (R.I.P.) (273.993km) --> 2) F BA 1.8 GT '98 (331dkm)
Onderdelen of onderhoud voor de F nodig? PM / bel / Skype / sms / WhatsApp!
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door @PM »

Tja blijft apart, zelf jarenlang met een verdelerkapje van de Brezan gereden. In een LPG-auto. Daar ook bougiekabels gehaald toen m'n oude kabels doorsloegen (kon op een regenachtige dag alleen nog maar op benzine rijden, omdat dan de vonk minder kritisch is) en die deden het ook prima. Zal wel de waan van de dag zijn. Of het spul is daar slechter geworden in de loop der jaren.

Wellicht is er iemand die in NL iets kan bestellen voor je (of dat je zelf bestelt en naar een NLs adres laat sturen) en dan doorsturen?
OO≡≡V≡≡OO
Mr. Ali
Master
Master
Berichten: 2086
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 10:40 pm
Auto: Mazda 323F BA 1800GT
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door Mr. Ali »

Mr. Ali schreef:Zoek ook nog even verder of ik hier ergens dat spul van Bosch kan bestellen, wat ik tot nu toe met zekerheid gevonden heb verstuurd niets naar Oostenrijk..


Ok, gevonden. Hier in Oostenrijk.
€30 euro plus wat verzendkosten, nouja..vooruit dan maar. Als ik het morgen niet vind dan gaat de bestelling de deur uit.. Nu slapen. :)
1) F BA 1.5 '97 (R.I.P.) (273.993km) --> 2) F BA 1.8 GT '98 (331dkm)
Onderdelen of onderhoud voor de F nodig? PM / bel / Skype / sms / WhatsApp!
Mr. Ali
Master
Master
Berichten: 2086
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 10:40 pm
Auto: Mazda 323F BA 1800GT
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door Mr. Ali »

@PM schreef:Tja blijft apart, zelf jarenlang met een verdelerkapje van de Brezan gereden. In een LPG-auto. Daar ook bougiekabels gehaald toen m'n oude kabels doorsloegen (kon op een regenachtige dag alleen nog maar op benzine rijden, omdat dan de vonk minder kritisch is) en die deden het ook prima. Zal wel de waan van de dag zijn. Of het spul is daar slechter geworden in de loop der jaren.

Wellicht is er iemand die in NL iets kan bestellen voor je (of dat je zelf bestelt en naar een NLs adres laat sturen) en dan doorsturen?


Ik heb bij Brezan ook nooit problemen gehad, en bij onze dealer in Wageningen de Imbema ook nooit. Bij de laatste komt het eerste setje vandaan, en bij de lokale tegenhanger van Brezan hier in Oostenrijk komt het tweede setje vandaan. Die leveren normaal ook gewoon spul waar je wat mee kan.

Kan natuurlijk pech zijn.. :(
1) F BA 1.5 '97 (R.I.P.) (273.993km) --> 2) F BA 1.8 GT '98 (331dkm)
Onderdelen of onderhoud voor de F nodig? PM / bel / Skype / sms / WhatsApp!
Jaggo
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 30 sep, 2012 10:08 pm
Auto: mx5

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door Jaggo »

Mr. Ali schreef:
Jaggo schreef:Je mag wel even langskomen en dan kunnen we er met zn 2en er es even naar kijken, je ziet niet zo gek ver bij me vandaan ...............
En probleem (B) is dat ik in Oostenrijk woon, en niet meer in Nederland.. Woon ik dan nog steeds dichtbij? :P


Mag je zelf beoordelen, misschien de moeite om het even aan te passen in je onderschrift?
Gebruikersavatar
Mylo2010
Novice
Novice
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 26 okt, 2012 9:41 pm
Auto: BG GT/8v/6sport
SYC/ Wie is wie-topic: 38009
Contacteer:

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door Mylo2010 »

Volgens mijn maat sloeg de vonk door op de rotor en kwam daarom niet bij de bougies.
:rock:
[glow=red]Got to love pop-up headlights![/glow]
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 121 1.3
Mazda 323F BA 1.5
Mazda 6 GG 2.0
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 323F BG 1.8 GT
Mr. Ali
Master
Master
Berichten: 2086
Lid geworden op: wo 04 jun, 2008 10:40 pm
Auto: Mazda 323F BA 1800GT
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door Mr. Ali »

@ Jaggo: Dat staat er ook, al heel lang ;)

@ Mylo2010: Die snap ik niet geloof ik..
1) F BA 1.5 '97 (R.I.P.) (273.993km) --> 2) F BA 1.8 GT '98 (331dkm)
Onderdelen of onderhoud voor de F nodig? PM / bel / Skype / sms / WhatsApp!
Gebruikersavatar
Mylo2010
Novice
Novice
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 26 okt, 2012 9:41 pm
Auto: BG GT/8v/6sport
SYC/ Wie is wie-topic: 38009
Contacteer:

Re: GT Onstekingsprobleem

Bericht door Mylo2010 »

De rotor zit op een draaienden as.
De vonk komt op het midden van de rotor en wordt verdeelt over de contactpunten.
Maar als de vonk dus door een minuscuul scheurtje doorslaat naar de as verdeelt ie ze niet over de contactpunten.
En dus een slechte vonk bij de bougiedop :wink:
Ik wil alleen maar duidelijk maken wat bij mij de oorzaak was bg wise dan.
En wat de oplossing was. Wat je aan gaat schaffen is op eigen risico.
Don't blame me.
Ik weet niet wat voor risico's kleven aan het een GT blok in een BA slingeren.
Toch suc6
Wellicht levert mister-auto in oostenrijk.
:rock:
[glow=red]Got to love pop-up headlights![/glow]
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 121 1.3
Mazda 323F BA 1.5
Mazda 6 GG 2.0
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 323F BG 1.8 GT
Plaats reactie