Informatie over de Mazda 323F BG 89 - 94

Dit forum wordt gebruikt voor de opslag van website paginas

Moderators: Junior Administrator, Bestuursleden

Gesloten
RicardoB
Advanced
Advanced
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 02 jun, 2010 3:22 pm
Auto: Mazda 323 1.8 BA GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 31312
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Informatie over de Mazda 323F BG 89 - 94

Bericht door RicardoB »

[imgright]http://dump.323fclub.nl/club/bg.jpg[/imgright]Mazda 323F BG - vanaf 1989 t/m 1994

[b]Algemene informatie[/b]
Geleverde modellen:

323 F 1.6i Millionaire Motorcode: B6
323 F 1.6 Carb. Motorcode: B6
323 F 1.6i GLX 8v B6 Motorcode: B6 64 kW (87 pk)
323 F 1.6i GLX 16v Motorcode: B6
323 F 1.8i GLX 16v 78 kW (106 pk)
323 F 1.8i GT DOHC 16v Motorcode BP 94 kW (128 pk)
323 F 1.8i GRSi 96 kW (131 PK)

Ook zijn van deze auto nog de 1.6 Turbo en de 1.8 Turbo geleverd. (GTX)
De GT-R is het slagschip van de 323 F. Een GT-R F BG is, zover wij weten niet aanwezig in Nederland.

De Mazda 323F BG kenmerkt zich door zijn klapkoplampen. Echter achter de klapkoplampen leeft een auto die vele gezichten heeft.
De 323F BG werd gebouwd in de Familia reeks. Een auto wiens doelgroep het kleine gezin was dus. Mazda wilde deze auto een sportieve geest inblazen. Dat is een van de redenen dat het model van deze betrouwbare 5-deurs hatchback nog steeds door velen ter wereld met veel liefde wordt bestuurt.

De 1.6 en 1.8 uitvoeringen zijn allen voorwiel aangedreven en voorzien van onafhankelijke McPherson vering. Allen hebben ze schijfremmen voor en trommelremmen achter, met uitzondering de GT, die achter ook van schijfremmen is voorzien.

Alle modellen zijn voorzien van een verstelbaar stuur, een neerklapbare achterbank, regelbare dashboardverlichting, toerenteller, dagteller, koelwatertemperatuur, interval ruitenwissers, stuurbekrachtiging en centrale deurvergrendeling.

Deze laatste twee waren geen optie bij de Millionaire. De 323F die als low-budget verkocht is omdat er 1 miljoen BG’s wereldwijd verkocht waren.

[b]Het motorblok[/b]

De 323F BG modellen zijn allen voorzien van een bovenliggende nokkenas. Bij de GT zijn dat er 2 (DOHC), bij de andere modellen is dat er 1 (OHC). Onder deze nokkenas liggen hydraulische klepstoters.

De lucht wordt aangevoerd door een gaskleppenhuis met een VICS systeem. Vics staat voor Variable Inertia Charging System. Dit systeem regelt de luchttoevoer met een afsluitbare vaccuumklep. Over dit systeem is genoeg documentatie te vinden, wat interessant is voor de BG rijders, is dat de VICS zorgt dat ze zowel bij lage als bij hoge toeren het maximale koppel uit het blok krijgen dankzij dit systeem.
Onderhoud.

Het onderhoud van de BG is makkelijk te leren. Hoewel de ‘grote klussen’ wellicht niet voor iedereen zijn weggelegd, is de BG uitermate geschikt om ervaring op te doen met zelf sleutelen. Aangezien de auto ‘destijds’ zeer populair was, en hij toch al een twintiger is, zijn er genoeg onderdelen te vinden op de lokale sloop.
Aangezien het grotendeels een mechanische auto is, hangt of staat alles met het los en vastdraaien van de betreffende bouten, en niet zozeer met ingewikkelde afstelwerken waar specialistisch gereedschap voor nodig is.

Hoeveel onderhoud de auto nodig heeft hangt volledig af van de staat van de auto, en wat de vorige eigenaar(s) ermee hebben gedaan.
Over het algemeen zul je het meest tegenkomen dat te maken heeft met veroudering. Hierbij kun je denken aan slangen, leidingen, en beugeltjes die doorrotten aan de onderzijde van de auto.

De lak van de BG is een 2K lak. Dit houdt in dat de lak de kleur en de uitharding ineen is. Dit is een voordeel omdat deze lak makkelijker bij te werken is dan een lak die bestaat uit een kleur en een blanke lak laag.

Mocht je een BG bezitten / aan willen schaffen houd dan altijd de semi-syntheet 10W40 aan. Qua benzine kan de normale EURO 95 gebruikt worden. Eens in de 5 tankbeurten een EURO 98 of soortgelijken houdt de BG wel in betere conditie.


[b]Aanschaf en controlepunten[/b]

Gezien het feit dat de BG al wat ouder is zijn er wel wat punten die je in de gaten moet houden.
Roest is hier een belangrijk punt bij.
Controleer dorpels, reactiestangen, achteras, wielkasten, en kijk ook altijd even in de kofferbak onder de mat.
Roest zullen ze allemaal wel hebben, het gaat alleen om de hoeveelheid en hoe diep het zit. Je wil uiteraard wel veilig rijden, en door de volgende APK komen!

Het motorblok mag wel wat oliesporen vertonen. Een motor van 20 jaar oud die nergens enige sporen van incontinentie vertoond zou ik minder snel vertrouwen dan eentje die wel wat gebruikerssporen heeft.
Ook hier geldt weer, geniet, maar lek met mate. Een blok dat meer olie eruit gooit dan gebruikt is ook niet wat je zoekt.

Test zoals bij elke auto de koppelingsplaten, en let op de uitlaatrook.

[b]Emissie[/b]
De BG is voorzien van U9 op haar kenteken. U9 staat voor geregelde katalysator.
In het uitlaatspruitstuk bevindt zich een lambdasonde. Deze meet continu de samenstelling van het uitlaatgas, en past, samen met het ECU en de LMM de lucht en benzineverhouding aan. De katalysator in de uitlaatlijn filtert daarna nog schadelijke stoffen uit het uitlaatgas, en wat overblijft, is eigenlijk best een redelijk schone uitstoot te noemen. Mocht je ooit naar de milieuzones in Duitsland willen, kun je een sticker aanvragen via het TUVnord. De sticker die je zal ontvangen zal dan ook een groene sticker zijn.
Over CO uitstoot zijn geen waardes bekend. Wel is er een standaard maximale uitstoot bij de APK.
Mocht deze uitstoot te hoog zijn, ligt dit meestal aan de katalysator, soms aan de lambdasonde. De auto voor de meting flink warm rijden wil ook nog wel eens verschil maken.

Het benzinesysteem maakt gebruik van een koolstoffilter vaccuum systeem.
De overdruk die in de benzinetank onstaat vanwege de benzinedampen, worden niet langer vrij de lucht in gelaten, maar worden opgeslagen in de koolstoffilter.
Wanneer de auto aan het rijden is, worden deze dampen via een vaccuumsysteem meegenomen met de aangezogen lucht, en worden deze alsnog verbrand. Dit systeem zorgt voor ook weer voor minder uitstoot.

Wel dient rekening gehouden te worden dat wanneer je wat van hem vraagt, hij ook wat van jou vraagt. Er kan redelijk zuinig gereden worden met de auto, 1 op 14 is haalbaar. Echter schrik niet van een verbruik van 1 op 10 wat ook wel eens voor wil komen. Benzine besparen is niet alleen een kwestie van de rechtervoet in bedwang houden, maar ook van veel gewichtsbesparing.
Wie rond gaat rijden met subwoofers in de kofferbak, allerlei spullen in de auto, uitgebouwde bumpers die hem misschien mooier maken, maar de luchtweerstand opkrikken tot een climax, grote velgen met brede banden en natuurlijk de nodige stangen die de auto een betere wegligging geven, moet daarna niet klagen dat het verbruik gestegen is, dit is logische oorzaak gevolg.

Tot slot kunnen we stellen dat de BG een solide en betrouwbare auto is, die gezien zijn leeftijd uiteraard af en toe een sleutelsetje naast zich nodig heeft, maar wel voor veel plezier zal zorgen.

[i][size=85]Tekst door: [url=http://www.323fclub.nl/forum/memberlist ... ile&u=4042]Max[/url][/size][/i]
Gesloten