Informatie over de Mazda 323F BA 94 - 98

Dit forum wordt gebruikt voor de opslag van website paginas

Moderators: Junior Administrator, Bestuursleden

Gesloten
RicardoB
Advanced
Advanced
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 02 jun, 2010 3:22 pm
Auto: Mazda 323 1.8 BA GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 31312
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Informatie over de Mazda 323F BA 94 - 98

Bericht door RicardoB »

[imgright]http://dump.323fclub.nl/club/ba_323finfo.jpg[/imgright][b]Mazda 323F BA - vanaf 1994 t/m 1998[/b]

[i][u][b]Informatie over de 323F BA[/b][/u][/i]

In 1994 kwam de vervanger van de 323F BG op de markt. Deze ging de naam 323F BA dragen bij ons in Europa. In andere landen ook bekend als Mazda Lantis of Mazda Astina (aus). De auto is nooit in Amerika uitgebracht. Opvallend was dat hét kenmerk van de BG, de klapkoplampen, vervangen zijn door vast koplampen. Het verdere design is hetzelfde gebleven, een sportieve gezinsauto.

[b]F(astback)[/b]
De 323F BA is ook bekend als 323 Fastback. Fastback staat voor een ontwerpstijl waarbij de daklijn vloeiend overloopt in de achterzijde van de auto. De BA is net als zijn voorganger gebaseerd op de 323 hatchback en sedan serie.

Autoweek schrijft over de F tijdens een test:
[quote="autoweek"]
In deze test koketteert de "F" met de sterkste motor uit het assortiment: een zeer compact gebouwde tweeliter V6. Een prachtig geconstrueerd 24-kleps machientje, dat met zijn inhoud van 1995 cc een van de kleinste in de business is. Dankzij een van nature goede balancering en lichte componenten zoemt hij tot in het hoogste toerenbereik heel lichtvoetig rond en het is dan ook een plezier om hem regelmatig zijn niet geringe vermogen te laten tonen. Bij 6000 tpm levert hij zijn topvermogen van 147 pk en dat is voor de kleine middenklasse behoorlijk wat.
Van weinig belang is de daarmee bereikbare top van meer dan 200 km/h, maar de acceleratie is des te interessanter. Voor de sprint vanuit stand naar de 100 km/h geeft Mazda een prima tijd van 9,4 seconden op, maar in de praktijk bleek dat veel te bescheiden. Onze meting kwam gemiddeld neer op 8,6 seconden en dat is voor een ruim 1200 kilo wegende 2-liter zeer riant.
Ook op de snelweg liet de testwagen zich van zijn beste kant zien: 9 seconden-rond van 80 naar 120 in "4" is erg rap en in "5" arriveer je in 13 seconden op ons wettelijk maximum. Zo"n rijstijl heeft echter wel z"n effect op de portemonnee; wie regelmatig de V6-prestaties aanspreekt, moet niet zeuren over een verbruik onder de 1:9...
Het V6-uurwerkje blijft bij al dat gepresteer fluweelzacht lopen en dat vergroot de indruk van moeiteloze soepelheid. In dit opzicht was het gemeten geluid bij 100 en 120 km/h in "5" ietwat misleidend: veel daarvan kwam hoorbaar voor rekening van de vrij lawaaiige banden en ook het windgeruis langszij viel nogal tegen. Nu zijn waarden van 70 en 72 dB bij de gebruikelijke kruissnelheden nog heel fatsoenlijk, maar met andere banden en zorgvuldiger sluitende portieren en ramen had het nog wel beter gekund.

Mooie afwerking
Afgezien van die portierafstelling is de afwerking van de 323 F uitstekend. De zit in de hoogteverstelbare stoel is stevig maar gerieflijk en met het verticaal beweegbare stuur kan de rijpositie desgewenst nog worden verfijnd. Verder vinden we in de licht-sportief aangeklede cockpit van Mazda's vijfdeurs-coupé alle bedieningsorganen keurig op hun plaats, terwijl er op gerieflijkheden als elektrische zijruiten, dito spiegels en centrale vergrendeling niet is beknibbeld. Maar zeker in een auto met de prestaties van de 2-liter 323 F is het ontbreken van ABS en airbag een pijnlijk gemis. Bijbestellen kan, maar vergt helaas een extra uitgaaf van vele duizenden guldens.
Sprekend over het interieur: voor niet al te lange mensen is de 323 F een van de weinige snel gelijnde auto"s waar redelijk achterin valt te zitten. De toegang via de achterportieren is uiteraard dik in orde en ook de beenruimte valt lang niet tegen. Maar net als in de 323 hatchback kost dit wel bagageruimte: onder de wijd-openende vijfde deur past met moeite iets meer dan één AW-kofferset.
De conclusie luidt dan ook dat de 323 F V6 een typische compromis-auto is, die van veel walletjes tegelijk wil eten en daar nog aardig in slaagt ook. Hij ziet er niet hoog-sportief uit, maar bezit wél een vlotte lijn, hij levert geen echte sportprestaties, maar kan er in het verkeer toch verrassend heftig vantussen gaan. Ten slotte kost hij geen vermogen, maar ligt met zijn prijs van dik 50 mille wel ruimschoots boven het modale autobudget. Dit alles maakt hem op geen van die punten kampioen, maar hij klasseert zich daarmee toch hoog in het afdelingsklassement.[/quote]


Zouden we de 323F zelf dieper gaan omschrijven bekijken we 3 motoren.

- 1.5 4 cilinder 65 kW (88 pk) / 132 Nm
- 1.8 4 cilinder 84 kW (114 pk) / 157 Nm
- 2.0 6 cilinder (V-opstelling) 106 kW (144 pk) / 180 Nm

De 1.5 motor is in deze de wat vreemde eend in de bijt, met als reden dat dit de enige uit het stel is zonder VICS, het vlinderkleppensysteem waarmee Mazda in het volledige toerenbereik de juiste luchttoevoer naar de cilinders regelt. De 1.5 motor kan, mits goed onderhouden toch leuk met de BA omgaan. In de acceleratie doet deze weinig onder voor zijn grotere broer met de 1800cc motor, echter op hogere snelheden moet de 1.5 afhaken. De 1.5 is geleverd met de F-versnellingsbak, een bak gericht op zuiniger verbruik.

Kijken we een stapje hoger naar de 1.8, dan treffen we bijna eenzelfde motor aan als in de BG 1.8 GT, echter heeft deze motor dan toch weer redelijk wat verschillen. Hij mist de pit en kracht van de 131pk sterke BG GT en dat zit 'm voornamelijk in het binnenwerk. De 1.8 heeft over zijn volle bereik een redelijk vermogen, en je zal het verkeer vaak verrassend voorblijven. Het rappe rijden met de 1800 eist wel zijn tol. De 1800 motoren kunnen "zuinig" zijn (lees 500km op een tank op de snelweg ofwel 1:12) echter op de binnenwegen en een wat vlotte rijstijl snoept hij daar zo 50 tot 100km vanaf en duikel je dus naar 1:10 tot 1:8. Veel hiervan is afhankelijk van de rechtervoet en van de staat van de motor.
De 1.8 is geleverd met een F bak (1997/1998) en een sterkere G-Bak (1995/1996). Met de G bak zal het verbruik iets hoger uitvallen.

De 2.0 V6 is het paradepaardje in de rij. Als een van de kleinste 6 cilinders die op de markt gebracht was geeft deze motor een symphonie zoals geen andere auto ten oren brengt. Met een heerlijk acceleratievermogen (en daarbij een redelijk verbruik) waan je je vaker toch in een sportieve auto dan in een gezinsauto.

Alle modellen zijn voorzien van allerlei (mogelijke!) extra's. Zoals centrale vergrendeling, in hoogte verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare koplampen, elektrische ramen, airconditioning en ABS. Het complete pakket kom je echter niet veel tegen. Ook nu ze op leeftijd zijn kunnen ze prima mee met de tijd. Een opvallende verschijning als ze langslopen en vanwege de gematigde populariteit onder de jeugd (die nu toch met deze auto rondrijdt) springt de F er op de Nederlandse wegen er toch vaak uit.

Van echte kwaaltjes heeft de BA weinig last. Hij heeft ze echter wel. De voorruiten zul je erg vaak bekrast terugvinden. Dit komt door een simpele ontwerpfout met de raamrubbers. Mazda's quickfix is het wegsnijden van een klein randje van dit rubber.
Tevens suizen de spiegels met het lijstloze raam bij sommige BA's behoorlijk. Beijk bij gesuis het schuim achter de montageplaat. Afkitten kan een groot verschil maken.
Sommige modellen willen op de vreemdste plekken wel gaan roesten, en dat is daarmee ook het grootste nadeel van de F. Een goede aankoopcontrole kan je voor veel leed besparen. Schroom daarbij niet om goed onder de auto te kijken en de kappen in de kofferbak weg te halen. Ook de achterbank heeft bij de hoeken een bekende roestplek. Deze is echter minder erg dan de kofferbak, waar het om de bevestiging van de achterveren gaat. Het vervelendste puntje van de BA is echter het dichtslaan van de deur, zeker bij het model na de facelift, en nog zekerder met de raam open. Het gaat met zo'n gerammel dat je twijfelt aan de kwaliteit. Dit is allemaal te verhelpen, maar de meeste wennen er wel aan. Het zacht dichtslaan van de deur had hier echter wel een toegevoegde ervaring gegeven.

[b]Rij eigenschappen[/b]
De BA kan zich kenmerken als een sportieve auto. Af fabriek staat hij echter wel erg hoog op zijn poten en is er voornamelijk aan comfort gedacht. Ons advies als je deze auto aanschaft is een aantal dingen aan te passen. De 1.5 en de 1.8 missen een veerpootbrug aan de voorzijde. De V6 heeft deze wel meegekregen en voor stuureigenschappen had deze op de 1.5 en 1.8 niet mogen ontbreken. Ook de stabilisatorstang aan de achterzijde is niet van het juiste materiaal gemaakt. Vervang deze door een heavy duty whiteline brace en je waant je in een andere auto. Iedere volgende brace in de auto komt de rijeigenschappen zeer ten goede, maar dat is aan de bereider. Niet iedereen wil met allerlei stangen in de auto rondrijden. Bovenstaande 2 zijn wat ons betreft echter wel 'must-haves'.

Belangrijk zijn ook de originele schokbrekers. Niet alleen staat de auto lelijk hoog op het originele McPherson onderstel, ook zul je bij vervanging door een goede weitec set het gevoel hebben dat je je auto hebt ingeruild voor een beter exemplaar. Wat ons betreft een must! Deze sets zijn via de club te koop. Kijk hiervoor in de groupbuy.

[b]Interieur[/b]
De Mazda 3323F BA is voorzien van een redelijk modern ogend interieur. Hierin zit wel een groot verschil voor en na de facelift (1997). Het interieur voor de facelift bestaat uit een grote plastic kap op het dash, waarbij het dash na de facelift meer 1 geheel is. Wel kraakt het piept het interieur regelmatig her en der.

De stoelen zitten standaard erg lekker. Met een kleine kuipvorming en een standaard steun in de onderrug hoef je niet bang te zijn gebroken uit de auto te stappen na een lange rit. Wel heeft mazda allerlei rare motiefjes op de stoelen gebruikt. Dit is afhankelijk van model kleur en uitvoering. De mooiste stoelen vind je in de rode uitvoeringen. Daarin zit een donker gekleurd interieur.


Onderstaand uitvoeringen en bouwjaar:

1994/1995/1996:

1.5 GLX
1.8 GLX
2.0 GT
2.0 GLX

1997/1998:

1.5 GX
1.5 GLX
1.5 GLX RUSH (laatste serie BA's geleverd in parelmoer groen 16P met extra opties)
1.8 GLX
2.0 GLX
2.0 GT
Gesloten