Informatie over de Mazda 323F BJ 98 - 2003

Dit forum wordt gebruikt voor de opslag van website paginas

Moderators: Junior Administrator, Bestuursleden

Gesloten
RicardoB
Advanced
Advanced
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 02 jun, 2010 3:22 pm
Auto: Mazda 323 1.8 BA GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 31312
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Informatie over de Mazda 323F BJ 98 - 2003

Bericht door RicardoB »

[imgright]http://dump.323fclub.nl/club/bj_323finfo.jpg[/imgright][b]Mazda 323F BJ - vanaf 1998 t/m 2003[/b]

Een BJ Familia werd geïntroduceerd op 9 juni 1998 en uitgebracht op 29 september 1998 als model 1999. Carrosserievarianten omvatte een vierdeurs sedan, vijfdeurs S-Wagon (in sommige Aziatische landen verkocht als de Protege5 in de Verenigde Staten en Canada, en Astina NU) en een drie-deurs hatchback. In Japan was er ook een traditionele vijfdeurs Wagon verkocht, maar deze auto is gewoon een rebadged Nissan. Een 4EC automatische transmissie en twee vijftraps handgeschakelde transmissies beschikbaar waren. Vierwielaandrijving is optioneel.

1999 BJ platform is bijgewerkt met een vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback chassis gebaseerd op de grotere Mazda Capella en bood meer motor keuzes. De Japanse Mazda Familia hadden all-wheel drive als een optie. In Amerika, de motor van de ES was nog 1,8 liter, maar voor de achtste generatie was een kleinere versie 626 van de motor (de FP) in plaats van de sportieve motor gedeeld met de Miata die eerder waren gebruikt. De achterste remschijven van de ES werden gedegradeerd tot drums.

De Familia Van en Familia Zaken Wagon werden geïntroduceerd in 2000 en voortgezet door Nissan worden geleverd onder een OEM-overeenkomst, op basis van de Wingroad.
Facelift
2001-2003 Mazda Protegé LX sedan (US)

In 2001 werd de gehele lijn facelifted nieuwe styling, een herziene ophanging en een nieuw audiosysteem. Voor Noord-Amerika, ontving ES modellen achter schijfremmen en een stijvere vering. De 1.8 L motor werd verhoogd tot 2,0 L voor de ES-modellen en is optioneel op de LX model, werd de 2.0LX. De standaard 2001 Protegé LX motor was de overdracht 1.6 L ZM-DE.

Een 2.0 L gasmotor verscheen in 2001 op de Japanse markt Sport 20. In 1999, Ford van Japan niet meer Mazda-gebaseerde modellen op de markt, en de Ford Laser, samen met de Ixion, Telstar en Festiva, werd stopgezet.

Voor het modeljaar 2001 in Noord-Amerika, Mazda introduceerde de limited-edition Protegé MP3 met een nieuwe sport-tuned ophanging, 17-inch Racing Hart wielen, en een 10 pk (7 kW; 10 PS) krijgen voor een totaal van 140 pk (104 kW, 142 pk), die werd bereikt door een afgestemd fabriek ECU die ontstekingstijdstip die hoge octaangehalte benzine, kat-back vermoeien door Racing Beat, en verwijdering van de Mazda VTCS systeem van voorschotten. De MP3 kwam ook uit de fabriek met een volledige 450-watt Kenwood aangedreven MP3 stereo met een 10-inch (250 mm) actieve subwoofer. Een totaal van 1500 werden geproduceerd - 1000 afgewerkt in blauw, en 500 geel geschilderd.

In 2001 werd de Noord-Amerikaanse introductie van de hatchback, de zogenaamde Protege5 met dezelfde 2.0 L-motor met 130 pk (97 kW, 132 pk) / £ 135 · ft (183 N · m) dit jaar en een iets gewijzigde interieur. In 2002, de meeste beschermelingen (inclusief 5) kreeg de 2.0 L motor, hoewel de SE in Canada had de 1,6 L.

In 2003 Mazdaspeed introduceerde de Mazdaspeed Protegé, een update voor de Protegé MP3 die een 170 pk had (127 kW, 172 pk) / £ 160 · ft (217 N · m) turbomotor, gedeelde Racing Beat schorsing van de MP3's, redesigned 17-inch (430 mm) wielen, grotere vier-wiel plaat remmen, en een Kenwood stereo-installatie die een versterker opgenomen samen met een achter-dek gemonteerde 8-inch (200 mm) sub. Mazda volgde daarna met een half jaar verandering wel de "2003,5." Dit model omvatte een ander aero-kit dezelfde 17-inch (430 mm) Racing Hart wielen, maar met een donkere kleur en gewoonte interieur stukken. In totaal waren er 4500 Mazdaspeed Protegé modellen geproduceerd, waarvan 1750 werden geschilderd Zwart / Oranje voor de eerste versie en 2750 van het midden van het jaar model die werden afgewerkt in Geel / Titanium / Blauw / Zilver.

De 2003 ES-model kreeg een tiptronic automatische transmissie als een optie, evenals een nieuw wiel ontwerp op modellen met de 15-inch (380 mm) lichtmetalen velg optie. Dit was ook het laatste jaar van de productie voor de Protegé.
Na 2003

De productie eindigde op 2 oktober 2003 en de hele Familia lijn werden vervangen door de Mazda3 in het begin van 2004. De Mazda3 (verkocht als de "Axela" in Japan) komt in zowel de vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback variëteiten, met een 2,0 -liter motor op de 3i sedan en een 2,3-liter motor van de 3s sedan en de hatchback. Het deelt een platform met de huidige generatie Volvo S40 en de tweede generatie Ford Focus.

De achtste generatie Familia bleef door Ford Lio Ho in Taiwan als Mazda Isamu Genki (verkocht als doorgeefluik en draagstoel en met weinig of geen styling verschillen met de oorspronkelijke productie model 1998). Ook werd badged als Ford Activa, die anders dan Ford Laser, geen styling wijzigingen van de 323, met uitzondering van de badges. In Zuidoost-Azië, een versie van de laatste Laser bleef in Indonesië, Maleisië en de Filipijnen als de Ford Lynx te worden geassembleerd.

Deze generatie bleef de productie in een aantal Zuid-Amerikaanse landen (Ecuador, Colombia en Venezuela), badged als de Mazda Allegro. Elke Allegro houden in de styling van de laatste generatie 323 / Protegé / Astina / Familia. In Colombia, de productie van de Mazda 323 voortgezet tot 2003, gebouwd door de lokale dochteronderneming van de Compañía Colombiana Automotriz.

Chinees bedrijf FAW Haima Automobile Co, Ltd levert een gerestylde versie van de Familia / 323 genoemd Haima Family. Het is uitgerust met een 1.6 L benzinemotor gekoppeld met ofwel een 5-versnellingsbak of 4-speed automatische versnellingsbak.

Motoren (inclusief alle modellen 1998-2003)

1.3 L B3-ME SOHC I4
1.5 L ZL-DE DOHC I4
1,5 L ZL-VE S-VT I4
1.6 L ZM-DE DOHC I4
1.8 L FP-DE DOHC I4
2.0 L FS, 130 pk (97 kW, 132 pk) / £ 135 · ft (183 N · m)
2.0 L FS-ZE (2001 Sport 20)
2.0 L RF Diesel
Gesloten