Lid van de Maand Oktober Jermainic

Dit forum wordt gebruikt voor de opslag van website paginas

Moderators: Junior Administrator, Bestuursleden

Gesloten
RicardoB
Advanced
Advanced
Berichten: 790
Lid geworden op: wo 02 jun, 2010 3:22 pm
Auto: Mazda 323 1.8 BA GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 31312
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Lid van de Maand Oktober Jermainic

Bericht door RicardoB »

- Wie ben jij?

Ik ben Jermaine Seidel, geboren en getogen in Assen.
Sinds 2008 ben ik werkzaam bij de vliegtuigbouw fabriek bij Fokker Aerostructures in Hoogeveen.
[album]1359[/album]

- Hoe ben je met de Mazda 323F en de '323F Club' in aanraking gekomen?

In de tijd dat ik nog een oldtimer Volvo 240 Turbo had, kreeg deze problemen met koud starten, en daar bleef het niet bij. Ik moest wel elke dag naar Hoogeveen en zocht iets goedkoop in aanschaf, want Volvo onderdelen zien niet altijd goedkoop.
Kwam een Mazda 626 tegen voor de hoofdprijs van 175 euro! Diezelfde dag nog opgehaald, was erg vies, zat een deuk in een achterdeur en had bijna 3 ton op de klok staan, maar ging als een trein.
Toen ik uiteindelijk toch geen heil meer in de 240 zag, uiteindelijk verkocht met verlies, en de 626 later ook, maar met winst!
Toen was het maar misschien verstandig om diesel te gaan rijden, aangezien ik ook overal en nergens kom en ook elke dag 80km moet rijden.
Dus vanwege mijn ervaring met de 626, weer een Mazda gekocht, een 323F BJ uit 1999.
[album]1329[/album]
Met alle plezier in gereden, ook al erg traag, maar wel zuinig. Verbruik van 1 op 20 eerder regel dan uitzondering. Maar zoals alle DiTD's kreeg ook deze problemen met de brandstofpomp.
Uiteindelijk een donor erbij gekocht die anders naar Polen ging, testgereden en die startte wel met warme en koude motor goed, maar had wel bijna 3,5 ton gereden en blauwe rook uit z'n uitlaat. Ex-bedrijfsauto, dus goed onderhouden, makkie toch?
[album]1331[/album]

Na een paar weken geprobeerd de brandstofpomp eraf te halen, maar in z'n geheel is het zo'n extreem gedoe, alles wat er omheen zit, alles zit in de weg. Dus alleen een paar onderdelen gepakt en eerst de TCV vervangen. Want die informatie heb ik kunnen vinden via Google en zo terecht gekomen op het F forum!
Die beste man had niet hetzelfde probleem, maar wie niet waagt wie niet wint. 3 uur onder de auto lopen kloten, sleutel draaien, geen verschil. Wel ondertussen lid geworden!
Maar niet gelukt, ook niet met de Spill-Valve, want daarna deed de motor helemaal niet meer.
Had dus 2 opties: De auto naar een garage brengen gespecialiseerd in dieseltechniek, of verkopen.
Uiteindelijk verkocht, want een reparatie zou meer kosten dan de prijs die ik heb betaald voor de aanschaf van de BJ.

Maar ik ben nog wel lid, dus moest wel een waardige opvolger komen!
Getwijfeld tussen BA en BG, waarbij mijn vriendin voorliefde had voor de BG, vanwege haar ouders die er ook 2 hebben gehad en na er een paar te koop hebben zien staan, uitgekomen op deze, blauwgroene 1.6 16v uit 1994, met vastgelopen kilometerstand.
[album]780[/album][album]779[/album]

- Wat heb je aan je F veranderd?

De versleten stoelen![thumbnail]http://www.323fclub.nl/gallery/image.php?album_id=53&image_id=847[/thumbnail]
Heb bij Hellracer het interieur omgewisseld voor GT stoelen!
Evenals het display, waardoor ik weer werkende kilometertelling heb.
Een MX3 armsteun, met handig bakje.
Van 1DIN radio met bakje, 2DIN gemaakt, want de radio uit de BJ wou ik nog niet weg doen :D
[album]1343[/album]
De speakers vervangen en de subwoofer uit de BJ er weer in gezet.
En een trekhaak geplaatst en de achterbumper vervangen en dit weekend in de juiste kleur gespoten.
[album]1336[/album]

- Heb je nog plannen met je F?

Genoeg!
Er moet nog een fatsoenlijke voorbumper voor, huidige zit vol met scheuren en past niet bij de achterbumper.
De velgen van de BJ (16") gaan er weer onder en waarschijnlijk gaat hij nog dichter naar de grond toe.
Verder rondom wat kleine dingetjes, verder naar mijn smaak personaliseren en moderniseren.
Héél misschien een andere motor, de huidige 1.6 klinkt niet al te fris meer, daarbij is de kilometerstand ook nog eens vaag. (zit nu z'n 3e display in).
Dan rest alleen nog het perfectioneren van de audio.

- Wat voor auto's heb je gereden voordat je de F kocht?
Best veel, meestal goedkope auto's die al eigenlijk versleten waren.
Mijn eerste auto was de Volvo 340 1.4 Vario van moeders, ze was er zelf niet echt weg van (ze wou nooit een witte auto of een automaat! XD) en deze uiteindelijk over genomen. Weg moeten doen omdat de varioriemen versleten waren maar er waren meer dingen mis, op het laatst een gat in het uitlaatspruitstuk, wat een herrie!
[album]1334[/album]
Daarna een Renault 21 met kleine schade, een 1.7 met 75 pk :-|
Niet lang gehad, pakking van uitlaatspruitstuk begon te lekken, met de aankomende APK gekeken om te repareren, maar dat blok ligt zover naar achteren, dat het blok eruit moet om de uitlaatspruitstuk los te halen, kosten volgens KwikFit: €1000,- niet gedaan dus.

Toen maar een rood/roze Alfa Romeo 155 1.8 geprobeerd, liep na dag 1 al kapot. Oververhit, blok gescheurd en kop was krom. Heb ik dus niet lang mee gedaan :doh:
Dus geen Alfa weer!

Dan maar weer Volvo, een 740 station, gekocht met verrotte uitlaatdempers en 2 weken APK.
[thumbnail]http://www.323fclub.nl/gallery/image.php?album_id=53&image_id=1335[/thumbnail]
Dempers vervangen en APK erop! Wat een heerlijke toerwagen is dat. Heerlijke stoelen met verwarming, soepele motor, automaat en achterwielaandrijving, wat een tank. Maar verdiende eigenlijk nog niet genoeg om de wagen te kunnen rijden en onderhouden. Dus weggedaan met meer als 400.000km op de teller.

Dus weer een Volvo, een geïmporteerde belastingvrije 240 Turbo
[thumbnail]http://www.323fclub.nl/gallery/image.php?album_id=53&image_id=1333[/thumbnail]
I.c.m de achterwielaandrijving, kwam die met 160pk sterk van z'n plek, een echte strepentrekker.
Het is maar goed dat die belastingvrij was want onderhouds-intervallen zater erg dicht op elkaar en alle mankementen die ertussen zaten, maakt hem toch wel duur. En dan heb ik het nog niet eens over verbruik.
Ook anderhalf jaar gehad, maar de laatste maanden de Mazda 626 1.8 gereden.
[thumbnail]http://www.323fclub.nl/gallery/image.php?album_id=53&image_id=1332[/thumbnail]
Misschien niet een tank, maar wel uber betrouwbaar.
Ik was er niet zuinig op, maar met nieuwe APK en winst weer verkocht! Die auto heeft ook veel indruk op mij gemaakt omdat die altijd startte, altijd normaal reed, hoe ik em ook behandelde...

Nadat ik die 2 heb verkocht kwam er dus nog een Mazda, mijn vorige, 323F BJ uit 1999.
[album]1328[/album][album]1330[/album]
leuke velgen, mooie kleur, mistlampen, elektrische ramen voor, airco, meest luxe auto die ik tot nu toe heb gehad. Helaas dus weg moeten doen en zit nog wel met die donorauto.

En nu rijd ik nog blij rond in de 323F BG :D
[album]1344[/album]

- Wat moet de opvolger worden van je f?

Lastig, ze zeggen Volvo for Life, maar ik wil wel door met Mazda: betrouwbaar, zuinig en de donor BJ heb ik nog plannen mee, die komt ook nog aan bod, die gaat de weg weer op.
Misschien komt er nog een BA :o
Als ik het geld had werd het de Mazda 3!

- Heb je eens iets leuks beleeft met je F en wil je dat vertellen?
Nou, nog niets bijzonders met de BG, op de Summer Gathering na, waar ik 3e prijs kreeg voor mooiste BG 8-) (van de 3 :lol: ) maar met de BJ ben ik samen met mijn vriendin in Duitsland geweest, 's avonds, donker, regenachtig bij een kruispunt: Ik stond vooraan en wilde linksaf, op die weg lag een trambaan tussen de rijbanen, daar ben ik bijna het grind in gereden! Net ervoor gestopt, maar het andere verkeer had ook al weer groen licht, en moest dus over de stoeprand heen om de weg weer op te rijden :oops:
Gesloten