Pagina 1 van 2

LPG verdamper versleten

Geplaatst: za 10 mar, 2007 12:56 am
door nl1bzw
Hallo,

Waaraan kan je merken dat je LPG verdamper versleten is?

Heb sinds de laatste week namelijk een probleem met mijn gas installatie, maar wilde dat probleem verifieren met de symptomen van een versleten verdamper.

Geplaatst: za 10 mar, 2007 7:44 am
door Jappie
Ik weet de symptomen niet precies, die van mij sloeg vaak van lpg naar benzine omdat de verdamper niet meer genoeg druk op kan bouwen. Koste trouwens 300 euro voor een nieuwe.. :( Maar hij rijd nu weer perfect. Wat voor problemen heb je dan, en wat voor motor heb je in je auto liggen?

Geplaatst: zo 11 mar, 2007 4:07 pm
door nl1bzw
Ik heb een 1.8 BA uit 1995 met een mazda EGI gasinstallatie.

Het probleem wat ik heb is dat hij stottert als ik aan het optrekken ben.

Zodra de motor bij de 3000 rpm komt is het stotteren weg.

Op benzine heeft hij dit niet.

Ik heb me bougies en bougie kabels van de week vervangen, maar het probleem is niet weg gegaan.

Geplaatst: zo 11 mar, 2007 7:35 pm
door Snelmer
ik had voorheen precies hetzelfde..onderin in toeren stotteren/inhouden... wat hoger in de toeren was het weg...was ook alleen op gas...op benzine liep ie goed...
wat ik heb gedaan is de verdeler goed schoongemaakt (remreiniger ingespoten en met een compressor de boel schoongeblazen). Dat heb ik zo`n 3 maanden geleden gedaan en sindsdien geen problemen meer... :)

ik heb btw een Koltec gasinstallatie...ik weet niet hoe een EGI gasinstallatie eruit ziet..

Geplaatst: zo 11 mar, 2007 8:34 pm
door Remke
Meestal is de verdeler vervuild, als je de gasslang van de verdamper naar de verdeler losneemt zit er een zeefje in de opening van de verdeler. Als in dat zeefje zwarte stukjes zitten is je verdeamper in verre gaande staat van ontbinding.

Hier kan je een revisiesetje kopen: Linkje naar Marktplaats kan de man zelf niet, maar een kennis van mij is wel een keer bij hem langsgeweest en voor een paar centen zijn instalatie opnieuw laten afstellen en zijn verdamper laten reviseren.

Geplaatst: ma 12 mar, 2007 12:35 am
door nl1bzw
Het ligt dus echt aan de verdamper?

Niet aan de kleppen of ontsteking ofzo?

Ik vind het namelkijk vreemd dat hij het probleem bij 3000 rpm niet heeft.

Geplaatst: ma 12 mar, 2007 4:18 am
door Endyard
nl1bzw schreef:Het ligt dus echt aan de verdamper?

Niet aan de kleppen of ontsteking ofzo?

Ik vind het namelkijk vreemd dat hij het probleem bij 3000 rpm niet heeft.


Hallo,

ik rijd ook op LPG en bij mij was de combinatie rotor en verdelerkap het probleem. Deze vervangen en stotteren was weg.

BTW. Ik ben ook bij die Kees in Helvoirt geweest en die kerel weet iig wel alles van de koltec en necam systemen af, ook goede service tegen een nette prijs. Dus voor alle gasrijders...gebruik de link!!

Geplaatst: ma 12 mar, 2007 7:45 am
door Remke
nl1bzw schreef:Het ligt dus echt aan de verdamper?

Niet aan de kleppen of ontsteking ofzo?

Ik vind het namelkijk vreemd dat hij het probleem bij 3000 rpm niet heeft.


Meestal aan de verdeler bij Koltec systemen die verdeler moet je schoonmaken en invetten met een teflon spray zodat de schuif weer soepel gaat, en beter kan regelen. En als het zeefje vuil is ja dan is je verdamper waarschijnlijk aan een revisie toe.

Mijn 626 heeft ook een Mazda-EGI systeem en dat is een Koltec-Necam vandaar dat ik er ook een beetje vanuit ga dat die ook in jouw wagen zit. Zou dat overigens even verieferen staat wel op de omschakelaar en anders vergelijk je de verdamper met degene op het plaatje in de Marktplaats link.

Geplaatst: ma 12 mar, 2007 1:18 pm
door nl1bzw
Ik stuur Kees van marktplaats wel even een mailtje om te zien of hij iets kan doen voor me.

Ik heb namelijk geen zin om met gas te spelen :)

Vooral als ik niet zeker weet wat ik doe.

Geplaatst: ma 12 mar, 2007 1:25 pm
door Juniorm
Alsof jullie weten dat ik problemen heb..

Ik heb sinds de aankoop van mn BA ('96 G3 installatie) ook gedonder. Er is een nieuwe verdamper in gekomen voordat ik hem kreeg, maar daarna nog niet goed geweest.

Stationair liep hij klote, sloeg zelfs soms af. Hij is naar een gasspecialist geweest die heeft hem onder handen genomen. Het stationair lopen is inmiddels verholpen maar de volgende problemen blijven zich aandienen:

Als de motor koud is loopt hij perfect. Zo gauw hij warm wordt dan begint hij bij constante toeren (dus onder én boven 3000) te stotteren. Ook gaat het "fout code" lampje branden (zou duiden op een storing maar de gasspecialist kon zich dit niet voorstellen omdat de computer helemaal is uitgelezen en goed ingesteld)

Ik heb gelukkig 3 maanden garantie en dit is de auto dealer z'n pakkie-an, maar als jullie nog tips hebben hoor ik het graag!