Parkeerremlampje (Handremlampje)

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Qinx
Advanced
Advanced
Berichten: 1050
Lid geworden op: di 28 feb, 2006 9:17 pm
Auto: Volvo V40 1.9TDi
Contacteer:

Parkeerremlampje (Handremlampje)

Bericht door Qinx »

Omdat mensen blijkbaar nog altijd de zoekfunctie niet weten te vinden (Rechtsboven! het woordje "Zoeken"! Het werkt echt!), nu een sticky over het parkeerremlampje. Persoonlijk zou ik denken dat dit in de FAQ thuishoort, maar ik krijg het idee dat niet iedereen er aan denkt daar te kijken. Daarom nu een poging als sticky in het technische forum.

Soms heb je wel eens dat het parkeerremlampje op het dashboard blijft branden, terwijl de parkeerrem toch echt helemaal naar beneden is. En lampjes op het dashboard zijn er meestal om je ergens voor te waarschuwen.

Nu geeft dit lampje niet alleen aan dat de parkeerrem aangetrokken is. Het lampje geeft óók aan dat het niveau van de remolie wat laag is.

Als het lampje tijdens het rijden, met de parkeerrem naar beneden, aan blijft of af en toe aan gaat, betekent dit dus dat het niveau van de remolie wat laag is. Dat gebeurt niet zomaar! Het remsysteem mag niet lekken, de olie verdampt niet, dus de olie moet op hetzelfde niveau blijven.

De oorzaak ligt hoogstwaarschijnlijk aan je remblokken of remschijven: deze worden waarschijnlijk wat dun. Als het lampje tijdens het rijden dus aan gaat of blijft, controleer dan of je remblokken of schijven nog goed zijn. Dit kun je gemakkelijk zelf doen door even de wielen van de auto af te halen. Je kunt dan aan de bovenkant in de klauw kijken en zien hoe de dikte van de blokken en schijven is.

Als de blokken en schijven nog goed zijn, kan het probleem eventueel nog aan de remtrommels liggen. Die kun je in principe ook zelf controleren door de trommels open te maken en te kijken, maar persoonlijk laat ik dat liever door de garage doen.

Verder kan er nog een probleem met één van de remcylinders zijn. Het kan zijn dat er eentje vastzit, bijvoorbeeld. Om dit te controleren, krik je de auto op zonder de parkeerrem aan te trekken, en kijk je of alle wielen goed vrij lopen.

Als dit óók in orde is, dán kun je gaan kijken naar het vloeistofniveau in het remoliebakje onder de motorkap. Nu is het lampje heel erg nerveus, dus als het niveau niet echt òp het "max" lijntje staat, kan het lampje al aan gaan. Vul het niveau aan tot aan dat lijntje. Het lampje zou nu in principe niet meer aan mogen gaan, tenzij je de parkeerrem aantrekt.

Blijft het lampje nu nog steeds aan gaan tijdens het rijden, kan het zijn dat er een schakelaartje kapot is, of in ieder geval slecht contact maakt. Dit schakelaartje zou bij de parkeerrem moeten zitten, maar ik zou het je niet aan kunnen wijzen. Wat rommelen, schoonmaken of vervanging van dit schakelaartje zou je probleem op moeten lossen.

Als ook dit het probleem niet verhelpt, wordt het tijd om naar de garage te gaan.
Manthel
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: di 29 sep, 2009 1:32 pm
Auto: Mazda 323F BG

Re: Parkeerremlampje (Handremlampje)

Bericht door Manthel »

haha, wilde net gaan kijken vandaag ;)

Heb al ff gekeken en de blokjes beginnen wel een beetje op te raken dus dat zou het goed kunnen zijn.

Ga van het weekend even bij werk de brug op zodat ik ook goed de binnenblokjes kan zien... heb zo'n vermoeden...
Afbeelding
Mazda Menace
Advanced
Advanced
Berichten: 1282
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 9:44 pm
Auto: 323F BA & BJ Wit
SYC/ Wie is wie-topic: 21281
Contacteer:

Re: Parkeerremlampje (Handremlampje)

Bericht door Mazda Menace »

Alsof je het aan zag komen... Ik heb het ook! Moet er maar ff naar kijken inderdaad..
Mazda 323F BA GT!
Afbeelding
#2 Best of Mazda 2011
#1 Best of Styling 2011
mazda-cruiser
Novice
Novice
Berichten: 478
Lid geworden op: di 13 mar, 2007 11:02 pm
Auto: 323f BA 1.5GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Parkeerremlampje (Handremlampje)

Bericht door mazda-cruiser »

ik ben blijkbaar niet de enigste, heb dr al een paar weken last van
Afbeelding
Manthel
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: di 29 sep, 2009 1:32 pm
Auto: Mazda 323F BG

Re: Parkeerremlampje (Handremlampje)

Bericht door Manthel »

In mijn geval was het trouwens dat met het koude weer het al lage vloeistof niveau nog verder kon afzakken zodat het lampje ging branden.

Ik wist dat de blokken al richting het vervangings punt liepen, dus heb er nieuwe op gezet en meteen van al mijn problemen af. Niveau was terug op max dus het was voor mij het koude weer en de bijna versleten blokjes.
Afbeelding
FotoMaster
Advanced
Advanced
Berichten: 1119
Lid geworden op: zo 18 mar, 2007 10:36 pm
Auto: 626 1.8i 16v GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 11798
Contacteer:

Re: Parkeerremlampje (Handremlampje)

Bericht door FotoMaster »

het schakelaartje wat het lampje aanstuur zit bij de handrem.
als je de handrem aantrekt komt het schakelaartje omhoog, en dan maakt het contact, dus gaat ut lampie branden.

Als je de console losmaakt (het gedeelte van de handrem dus) en je haalt die kap weg, zie je dat schakelaartje gelijk, kan niet missen.

wat nog wel eens wilt helpen is dat contactje even schoon te maken.
mensen laten nog wel eens wat troep daartussen vallen ( kruimels, as, enz enz) en dan maakt het slecht/geen contact

inspuiten met contactspray, of als je sterke longen hebt ff flink hard blazen.

succes
Afbeelding
Mr. Booze
Novice
Novice
Berichten: 446
Lid geworden op: zo 11 jan, 2009 4:47 pm
Auto: 323f BA '98
SYC/ Wie is wie-topic: 24147

Re: Parkeerremlampje (Handremlampje)

Bericht door Mr. Booze »

Wat een Held!!

Had het probleem ook al een poosje en ik denk laat ik weer eens op dit geniale forum kijken! :)
Serieus genomen worden of Serieus genomen worden,, dat is de vraag.

Vrije SPL meeting, Pijlaudio Amersfoort.
129,7 DB
Niels
Newbie
Newbie
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 30 nov, 2009 11:00 pm
Auto: Mazda 323f Fastbreak

Re: Parkeerremlampje (Handremlampje)

Bericht door Niels »

Vervang ook de remvloeistof (geen olie dus!) minimaal eens in de 2 jaar.
kan je een hoop ellende schelen.

remvloeistof trekt namelijk vocht aan.
belangrijkste probleem is dat je door het vocht niet meer zoveel remkracht hebt als met verse vloeistof. (wat dus gevaarlijk kan zijn)

daarbij is het zo dat als je vocht in de remvloeistof hebt de remleidingen kunnen weg roesten van binnenuit en het hierboven genoemde schakelaartje ook kapot kan gaan (vocht en electra gaan nog steeds niet zo goed samen)
Mazda 323f fastbreak|1999|Black Mica|
Mazda MX-5 NA 1.6 16V|1990|NR:00482|6bak|4.1 diff|JR CAI|Front Lip en Rear Lip spoiler|Koni Schroefkit|Low profile's|Hella Dynaview EVO2|
Max
Guru
Guru
Berichten: 4957
Lid geworden op: di 20 mei, 2008 4:36 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 20175
Contacteer:

Re: Parkeerremlampje (Handremlampje)

Bericht door Max »

Mijn lampje ging van de week 'n keer aan.. paar maanden geleden ALLES vervangen incl. remleidingen dus ik denk wat de fak?
Remvloeistof stond tussen min en max, dus ik dacht, ff in de gaten houden..
Vandaag over een vrachtwagenspoor, pling, lampje even aan..
Alle wielen eraf gehad, alles in orde, alle aansluitingen nagekeken, alles in orde..
Remschijven, check
Remblokken, check
Wiel loopt vrij, check
Sensortje in het reservoir echt met 'n milimeter onder vloeistof.. ahh..
Heb 'm nu weer aangevuld tot onderaan de letters MAX want ik moet volgende week nog de 'andere' remschijven en blokken monteren voor Zandvoort..

Heb nog even verder gekeken, en ik zag dat dit reservoir ook van de koppeling is?
Iemand die daar iets over weet / kan schrijven?
Work before play
Bluemica
Forumlid
Forumlid
Berichten: 6244
Lid geworden op: za 05 aug, 2006 5:04 pm
Auto: VW Golf 7.5
SYC/ Wie is wie-topic: 83284
Extra parameters: f=7

Re: Parkeerremlampje (Handremlampje)

Bericht door Bluemica »

ja, je koppelingspedaal komt terug omhoog door je remvloeistof he.
als er lucht in je remsysteem zit dan reageert je koppelingspedaal ook gek :lol:
sommige auto's roesten niet voor niks, dat is natuurlijk verloop...
Afbeelding
ばいやくすみ > baiyakusumi
Plaats reactie