[quote="marcoroskam"][quote="RicardoB"]Als de stadslichten wel branden, kan je eens proberen om handmatig 12V te zetten op de zwart/rode draad van de groenen connector onderaan de zekeringkast.
Deze draad loopt na de achterbank, waar deze gescheiden wordt na oa kentekenverlichting, achterlicht links en achterlicht rechts.
[i]
Let op! Dit is niet dezelfde draad van mijn vorige post, die loopt namelijk vanuit de lichtschakelaar naar de bovenste groene connector van de zekeringkast.[/i]
Gezien het feit dat de stadslichten wel werken zit ook ik te denken aan vocht in die zekeringkast of een kapotte zekering.[/quote]
Net de zwarte / rode draad voorzien van 12V, helaas, geen effect, de achterlichten blijven dienst weigeren.
Wel even de multimeter over de zekering gezet. Vreemd verhaal. 0.04 volt als de verlichting uit staat en 0.15 volt met de verlichting aan.[/quote]
Dan is er geen voeding of een defecte zekering. Die 0.4/0.15 is puur een afwijking op meter. Enkel 11-12V moet de uitkomst zijn.
Haal anders eens de achterbank los en kijk naar diezelfde zwart/rode draad waar deze verdeelt wordt naar de 3 achterlichten, dit zit onder de linkerkant van de achterbank!
Weet verder zo 123 niks anders meer...
Dashboard en achterlichten werken niet
Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden
Forum rules
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]

Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
-
- Advanced
- Auto: Mazda 323 1.8 BA GLX
- SYC/ Wie is wie-topic: 31312
- Extra parameters: f=7
-
- Newbie
Re: Dashboard en achterlichten werken niet
Leve de wegenwacht. Ik had een probleempje (iets met lampen aan laten staan) en had dus de wegenwacht nodig. Het was echter donker toen hij klaar en ik had nog steeds geen achterlichten. meneer de wegenwacht heeft ontdekt dat het probleem in ieder geval voor de zekeringkast zit....ik heb alles vanaf de zekeringkast doorgemeten en ben uiteindelijk bij de schakelaar aangekomen. Deze lijkt defect.
-
- Newbie
Tjonge jonge jonge,
hij is verwijderd, een ferme ruk was voldoende. Mr Ali, bedankt voor de info.
Nu hoe het verder gaat...... Ik heb compleet uitgezocht hoe de verlichtingsschakelaar werkt, stads-, dim- en grootlicht, allemaal mechanisch geschakeld, niets moeilijks aan. Eigenlijk kan er niets stuk aan. Het mechanisme schakeld 12v door naar de diverse zekeringen. Bij mij bleek dat de schakeling van de stadsverlichting enige aanslag op het koper bevatte en dit zorgde voor teveel weerstand. Contactje schoongemaakt en er komt weer 12 v bij de zekeringkast uit.....hoera dacht ik...helaas werkt nog steeds niet
Als ik 12v ergens anders vandaan haal en op die manier de zekering verantwoordelijk voor de diverse niet aanwezige lampen en lichten, dam werkt alle verlichting. De schoongemaakte schakelaar geeft nu ook weer netjes 12v door naar de zekeringkast (zekering tail). Ht werkt echter niet. Zelfs als ik de 12v overbrug met een stuk ijzerdraad, dan doet hij het niet. Pak ik 12v ergens anders vandaan en lus ik deze door, dan werkt het wel. Er komt dus 12v van mijn schakelaar, maar die laat de lampen niet branden, andere 12v wel. Huh?
hij is verwijderd, een ferme ruk was voldoende. Mr Ali, bedankt voor de info.
Nu hoe het verder gaat...... Ik heb compleet uitgezocht hoe de verlichtingsschakelaar werkt, stads-, dim- en grootlicht, allemaal mechanisch geschakeld, niets moeilijks aan. Eigenlijk kan er niets stuk aan. Het mechanisme schakeld 12v door naar de diverse zekeringen. Bij mij bleek dat de schakeling van de stadsverlichting enige aanslag op het koper bevatte en dit zorgde voor teveel weerstand. Contactje schoongemaakt en er komt weer 12 v bij de zekeringkast uit.....hoera dacht ik...helaas werkt nog steeds niet
Als ik 12v ergens anders vandaan haal en op die manier de zekering verantwoordelijk voor de diverse niet aanwezige lampen en lichten, dam werkt alle verlichting. De schoongemaakte schakelaar geeft nu ook weer netjes 12v door naar de zekeringkast (zekering tail). Ht werkt echter niet. Zelfs als ik de 12v overbrug met een stuk ijzerdraad, dan doet hij het niet. Pak ik 12v ergens anders vandaan en lus ik deze door, dan werkt het wel. Er komt dus 12v van mijn schakelaar, maar die laat de lampen niet branden, andere 12v wel. Huh?
-
- Master
- Auto: 323F BA
- SYC/ Wie is wie-topic: 20548
En je zekeringen al nagekeken? Met name die van Tail en Room?
-
- Newbie
Ik heb de zekeringen gecontroleerd en zelfs de werking van. 12v gecontroleerd mbv een paperclip, die 12v die door de licht schakelaar wordt geschakeld werkt op 1 of andere manier nier. Een andere voeding wel. Vreemd toch?
-
- Master
- Auto: Mazda 6 Sport
Het zou zomaar kunnen dat je dashboard verlichting niet werkt, omdat je dimmer misschien stuk is?
Heb dat probleem erder gezien namakelijk.
Heb dat probleem erder gezien namakelijk.

Bekend of anoniem je feedback geven? Dat kan! http://www.323fclub.nl/site/feedback
-
- Newbie
Het probleem is opgelost. Alle verlichting doet het weer.
Oorzaak van het probleem was de lichtschakelaar op het stuur. Hij gaf na doormeting te weinig stroom, de koperen schakeling aan de binnenkant (verantwoordelijk voor de achterlichten, dashboardverlichting, piep signaal lichten branden nog, kentekenplaat verlichting en stadslichten), kortom de eerste stand (wat een suffe opsomming)
, was de oorzaak. Deze was geoxideerd, mogelijk toch van het vochtig staan vorig jaar.
Ik heb de oxidatie verwijderd en viola,,,,,alles doet het weer.
Volgens de Mazda dealer in Zevenaar kost zo'n schakelaar nieuw ruim 100 euro en dan zit hij er nog niet in...Belachelijk, dat ding is enorm simpel en volledig mechanisch (dus eenvoudig te repareren
).
Ik weet dat een 2ehandsje uiteraard goedkoper is, maar zo lijkt het net alsof ik 200 euro heb bespaard. (minus de ergernis uiteraard).
Dus, mocht iemand behoefte hebben aan kennis of hulp mbt deze schakelaar, laat het me weten.
Uiteraard alle leden die de moeite hebben genomen om mee te zoeken naar de oplossing,,,,bedankt.
Oorzaak van het probleem was de lichtschakelaar op het stuur. Hij gaf na doormeting te weinig stroom, de koperen schakeling aan de binnenkant (verantwoordelijk voor de achterlichten, dashboardverlichting, piep signaal lichten branden nog, kentekenplaat verlichting en stadslichten), kortom de eerste stand (wat een suffe opsomming)

Ik heb de oxidatie verwijderd en viola,,,,,alles doet het weer.
Volgens de Mazda dealer in Zevenaar kost zo'n schakelaar nieuw ruim 100 euro en dan zit hij er nog niet in...Belachelijk, dat ding is enorm simpel en volledig mechanisch (dus eenvoudig te repareren

Ik weet dat een 2ehandsje uiteraard goedkoper is, maar zo lijkt het net alsof ik 200 euro heb bespaard. (minus de ergernis uiteraard).
Dus, mocht iemand behoefte hebben aan kennis of hulp mbt deze schakelaar, laat het me weten.
Uiteraard alle leden die de moeite hebben genomen om mee te zoeken naar de oplossing,,,,bedankt.
-
- Novice
- Auto: 323f BA 1.8 GT
- SYC/ Wie is wie-topic: 30800
Maak maar een FAQ en voeg hem toe aan het FAQ topic
Goed om te horen dat het verholpen is

Goed om te horen dat het verholpen is

323F BA 1.8 GT Su ReD / Suzuki Alto GLX Automaat
-
- Newbie
Hallo,
Ik heb ook het probleem dat mijn dashboard en achterlichten uitvallen tijdens het rijden. Ik heb een Mazda 3 van 2006. Ik heb de zekeringen vervangen en ik heb een andere lichtschakelaar geplaatst. het probleem blijft echter. Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen?
Ik heb ook het probleem dat mijn dashboard en achterlichten uitvallen tijdens het rijden. Ik heb een Mazda 3 van 2006. Ik heb de zekeringen vervangen en ik heb een andere lichtschakelaar geplaatst. het probleem blijft echter. Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen?