voorlamp stuk

Heb je een probleem? Stel hier je vragen van technische aard.
Van een niet startende motor tot elektronische problemen.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Maak, waar nodig, gebruik van de volgende tags:
[BG], [BA] of [BJ]
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Bericht door @PM »

fluppie schreef:ow die zekering kan je gerust laten zitten de lampen gaan toch alleen bewegen als je op het knopje drukt


Klopt, maar gewoon voor alle zekerheid toch die zekering er maar uit halen ;) Het kost je geheid je vingers als ze klem komen te zetten, want die lamp hou je echt niet tegen als-ie inklapt.

De schroefjes van dat kapje willen nog weleens goed vast zitten. Een alternatief is de lamp er van de voorkant uit halen, hiervoor maak je de vier schroefjes van het chromen lijstje om de lamp los. Als je dat doet, moet je waarschijnlijk het stadslicht eruit halen en de koplamp handmatig een stukje naar beneden draaien* (dan moet de zekering er sowieso uit) zodat je via het gat van het stadslicht bij de onderste twee schroefjes kunt.
Een derde mogelijkheid is met een tangetje het veertje in de buitenste onderhoek van de lamp losmaken, en met wat wrikken kun je hem dan uit de stelschroeven krijgen. Let er wel op dat je niks verbuigt, want dan gaat de afstelling van de koplampen aan de loop.

De zwarte plastic kap moet er bij die twee opties wel af.

*Naast de lamp, onder de motorkap, zie je een ronde rubber dop. Als je deze lostrekt zie je een rode draaiknop, hiermee kun je de koplampen handmatig bedienen (wel even volhouden met draaien, want het duurt even voordat ze in beweging komen).
OO≡≡V≡≡OO
Midian
Novice
Novice
Berichten: 335
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 11:38 pm
Auto: 323F BG 1.6 bj.'94

Bericht door Midian »

Afbeelding
hier een foto zonder het plastic kapje, je ziet dat je het ook kunt losdraaien met een sleutel (denk maat 6).
Afbeelding
Midian
Novice
Novice
Berichten: 335
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 11:38 pm
Auto: 323F BG 1.6 bj.'94

Bericht door Midian »

@PM schreef:De schroefjes van dat kapje willen nog weleens goed vast zitten. Een alternatief is de lamp er van de voorkant uit halen, hiervoor maak je de vier schroefjes van het chromen lijstje om de lamp los. Als je dat doet, moet je waarschijnlijk het stadslicht eruit halen en de koplamp handmatig een stukje naar beneden draaien* (dan moet de zekering er sowieso uit) zodat je via het gat van het stadslicht bij de onderste twee schroefjes kunt.
Een derde mogelijkheid is met een tangetje het veertje in de buitenste onderhoek van de lamp losmaken, en met wat wrikken kun je hem dan uit de stelschroeven krijgen. Let er wel op dat je niks verbuigt, want dan gaat de afstelling van de koplampen aan de loop.

De zwarte plastic kap moet er bij die twee opties wel af.

*Naast de lamp, onder de motorkap, zie je een ronde rubber dop. Als je deze lostrekt zie je een rode draaiknop, hiermee kun je de koplampen handmatig bedienen (wel even volhouden met draaien, want het duurt even voordat ze in beweging komen).


Dit is toch echt de allerlaatste oplossing.
Niet moeilijker maken dan nodig, 't is maar om een lampje te vervangen :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Bericht door @PM »

Ik heb weleens 5 van de 8 schroefjes uit moeten boren (waren in mijn geval geen boutjes (denk trouwens eerder maatje 8, 6 is wel erg klein)) omdat ze meegeverfd waren en ongeveer net zo hard als boter, waardoor ik ze zo rond had met de schroevendraaier. En bij m'n GT is het ook al geen feest. Dus in zo'n geval kunnen mijn methodes zomaar makkelijker zijn dan datgene wat in het instructieboekje staat ;)
OO≡≡V≡≡OO
jericho
Rookie
Rookie
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 27 feb, 2006 7:44 pm
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Bericht door jericho »

helemaal mee eens, als ik de lampen vervang dan ben ik met @PM zijn manier ongeveer 5 minuten bezig, met het loshalen van de afdekkap ongeveer een dag. De meeste boutjes zitten muurvast!
Mazdarati323F
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5998
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 1:41 pm
Extra parameters: f=7

Bericht door Mazdarati323F »

Bij mijn BG waren de schroefjes ook zo zacht als boter zoals @PM dat zegt (schroefkop waren nl verrot gedraait op den duur), en had geen zin om de schroefjes uit te boren enzo, dus hoe ik het verving?....

Gewoon de koplamp ingeklapt/gesloten stand houden, motorkap open en dan kon ik zo de connector aan de achterkant eraf trekken en het lampje vervangen zonder het afdekplaat aan de bovenkant los te schroeven :D

En dat lukte mij keer op keer :idea: :wink:
Meisterjäger
Expert
Expert
Berichten: 1320
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 7:31 pm
Auto: Seat Leon cupra 4

Bericht door Meisterjäger »

ik haal meestal die plastic kap eraf en dan onderaan zit een veertje die haal ik ervan en dan kun je hem er ook zo uithalen door eventjes de schroevne naar voren te draaien
Soms is het beter iets moois te verliezen Beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad
kimjim
Newbie
Newbie
Berichten: 19
Lid geworden op: za 29 apr, 2006 8:59 pm

voorlamp stuk

Bericht door kimjim »

hallo mensen
heb mijn voorlamp verneuwd zonder een schroef los te draaien
hier mijn verhaal
zet de koplampen omhoog
verwijder de stekker
dan de rubber
maak de vreren los
laat de koplampen zakken
verwijder de lamp
zet de neuwe erin
zet de koplampen weer omhoog
maak de veren weer vast
plaats de rubber er weer op
zet de stekker er weer op

en klaar deze klus duurde 15 minuten
en heb dikke vingers
alternatief voor als de schroeven zijn vastgerost

groetjes kimjim
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Bericht door @PM »

Kijk en die methode had ik dan nog weer niet bedacht :D

Overigens is het bij de Probe van m'n ouders helemaal geniaal geregeld. Die koplampen zitten d.m.v. veertjes vastgeklemd tegen de schroeven. Als er een lampje moet worden vervangen druk je de koplamp naar binnen en schuif je hem een stukje opzij, totdat-ie uit de schroeven "valt". Ook daar moet dan wel even de plastic kap los.
OO≡≡V≡≡OO
Midian
Novice
Novice
Berichten: 335
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 11:38 pm
Auto: 323F BG 1.6 bj.'94

Bericht door Midian »

heb daarstraks nog eens gaan kijken terwijl het licht was.
Het is idd niet nodig van ook maar 1 schroef los te draaien om die lamp te vervangen, als je de koplamp omhoog doe kun je er ook aan met een beetje handigheid.
Ik had het moeten weten, heb het ooit zo gedaan bij mijn eerste bg :oops:
Afbeelding
Plaats reactie