mazda 323f 2.0 sportive motor swap

Alles wat je bij de overige topic's niet kwijt kan.

Moderators: Moderators, Bestuursleden, Junior Administrator

Plaats reactie
bram
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: za 14 mei, 2016 10:26 am
Extra parameters: f=7
Contacteer:

mazda 323f 2.0 sportive motor swap

Bericht door bram » di 03 jan, 2017 6:58 pm

Inleiding

Beste mede forumleden,

na enige aarzeling heb ik toch maar besloten om dit topic te maken. Zelf lees ik altijd met veel plezier andere technische topics en ik ben natuurlijk niet voor niets lid van het Mazda 323 forum. Dus ben ik aan het uploaden gegaan van foto´s en nu probeer ik dus een verhaal te typen dat ook nog een beetje interessant is om te lezen. Ik kan jullie vertellen dat het me tegenvalt :( Maar nu ter zake, veel leesplezier in dit topic!

Vastloper

Het begon allemaal een weekje of 4 geleden met een tikje in de motor. hier heb ik ongeveer een weekje mee rondgereden. De tik was alleen bij deellast te horen, dus ik dacht dat er een injector versleten was. Mijn broer is monteur en zelf volg ik hbo autotechniek, dus we besloten om deze klus zelf aan te pakken (dat doen we eigenlijk met alles wat er aan de auto moet gebeuren). Maar helaas dat was niet meer nodig! Het gebeurde 's avonds om een uurtje of 12 op de snelweg. De auto maakte plotseling een ratelend geluid. Dus mn broer gelijk de vluchtstrook op, want hij had op dat moment de auto mee. De auto begon enorm te roken en onder de motor was brandende olie te zien. Natuurlijk heeft hij gelijk 112 gebeld, maar gelukkig doofde de vlammen vanzelf na een paar minuten. De auto is dus niet uitgebrand.


[album]4375[/album]
Langs de snelweg :roll:


Wat nu?

De auto is afgesleept naar de garage waar mijn broer werkt. Maar wat nu? De auto had op dat moment al 212.000 gelopen, dus was het nog de moeite om de auto weer rijdend te maken. Zoals je al aan de titel kunt zien hebben we besloten om er een andere motor in te zetten. Dus ja voor ons was de auto nog de moeite! Gelukkig was er nog een verloren hoekje in de garage waar we aan de auto mochten werken. Zo gezegd zo gedaan, de auto in de garage gezet, maar er ontbrak nog een 'nieuwe' motor. Dus wij overal en nergens gezocht, maar niets kunnen vinden. Toen kwamen we er via een bevriende Mazda garage achter dat in de Mazda Premacy hetzelfde blok is geleverd. Die blokken zijn goed te vinden in Nederland, omdat er bosjes Premacy's rondrijden! Via internet hebben we een motor besteld die net een ton gelopen had. De motor was 2 dagen later binnen bij de garage.


[album]4366[/album]
Dit blok is afgeschreven :(


oude blok eruit

Toen begon het grote sleutelfestijn! Gelukkig mochten we alles in de garage gebruiken, dus luchtsleutels etc. Dit maakt het werk een stuk makkelijker.
Stel je voor dat je alleen een doppensetje + ratel hebt, dan ga je het dus niet redden.

We hebben eerst de luchtinlaat losgehaald + de accu. Daarna hebben we de kabelboom aangevallen. Het was echt een enorm gepruts om alle stekkertjes los te krijgen. De kabelboom zelf zit natuurlijk ook vast aan een aantal 'ophangpunten'. Deze hebben we uiteindelijk losgeknipt omdat het veel te lang duurde om alles netjes los te maken. Bij de nieuwe motor hebben we de kabelboom weer vastgezet met ty-raps op de originele bevestigingspunten.

Toen de kabelboom los was hebben we alle vloeistoffen afgetapt, dus motorolie, bakolie en koelvloeistof. Daarna de radiateur eruit en alle slangen los. Vervolgens de aandrijfassen losgehaald + een stukje uitlaat onder het blok. Als laatste de baksteun en de schakelstang. Toen kon het blok eruit.
Maar helaas beschikte de garage niet over een motortakel, omdat er eigenlijk nooit motorwissels worden uitgevoerd. Gelukkig hadden 'de buren' een heftruck die we mochten lenen. Dus wij met die heftruck het blok eruit gehaald. Toen kon het ombouwen beginnen.


[album]4373[/album]
Voor de swap.

[album]4376[/album]
Het uitbouwen is begonnen.

[album]4377[/album]
Het blok is eruit!

[album]4378[/album]
Onze Mazda heeft een inspectieluikje voor de krukas :wink:

[album]4369[/album]
Zuiger en drijfstang zijn verdwenen. Waarschijnlijk liggen die nog ergens langs de weg.

[album]4370[/album]
Cilinderwand is ook niet veel meer van over.


Nieuwe blok erin

We zijn begonnen om alles van het oude blok op het nieuwe over te zetten. dus airco pom enz. het inlaatspruitstuk + een vrijwel nieuwe koppeling kregen we bij het blok, dus dat was mooi meegenomen.
Doordat het blok helemaal stukgeslagen was, zat er zelfs een gat in de katalysator. gelukkig was dit niet zo groot, dus we hebben maar besloten om hem dicht te lassen. Verder zijn we geen problemen tegengekomen. Toen het blok weer helemaal in elkaar zat dus inclusief versnellingsbak, hebben we hem weer in de auto getakeld. Vervolgens de motor weer verankerd aan het chassis door de motorsteunen vast te zetten. nu konden we beginnen om de kabelboom weer op zijn plek te krijgen. Dit hadden we met een uurtje of 2 voor elkaar. er bleven nog een aantal slangen over, van de radiateur en de interieurverwarming. Vooral de slangen van de interieurverwarming waren geen pretje om weer vast te zetten. We konden er nauwelijks bij. Gelukkig was de garage in het bezit van een speciale tang die slangklemmen openhoudt. Op deze manier hoef je de slang er alleen maar op te duwen, vervolgens haal je de spanning van de tang en klaar is kees.


[album]4380[/album]
De versnellingsbak van het oude blok was nog in nieuwstaat!

[album]4372[/album]
Alle riemen zijn vervangen door riemen van het merk gates.

[album]4379[/album]
De katalysator was half stuk, doordat er een stuk motorblok doorheen was gevlogen :shock:


bijna klaar

Als laatste hebben we alle vloeistoffen weer afgevuld. Dus blokolie vervangen, Versnellingsbakolie vervangen, remvloeistof vervangen en koelvloeistof vervangen. Natuurlijk hebben we ook een nieuwe oliefilter gemonteerd. Nu was het grote moment daar, we konden de auto voor het eerst weer starten!

Ik kreeg de eer om als eerste de sleutel weer om te draaien. Dus ik de auto in hartstikke zenuwachtig of de auto wel zou starten. Wat het nog spannender maakte is dat alle monteurs uit de hele garage even kwamen kijken bij dit moment. Ik draaide de sleutel om, en na ongeveer 7 seconden starten leefde onze Mazda weer! Het blok liep gelijk goed, dus geen wisseling in toerental en een mooi gelijkmatige loop.

Er deed zich nog 1 probleem voor, de auto rookte als een gek uit de uitlaat. Eerst waren we bang dat de klepsteelrubbers van het nieuwe blok kapot waren, maar gelukkig bleek dat niet het geval. De uitlaat was simpelweg vol met olie en koelvloeistof gelopen, doordat de cilinderwand van het oude blok kapot was. Dit mengsel stond dus gewoon te verbranden. Gek genoeg rook het naar drop.

We hebben de bodemplaat nog niet gemonteerd, omdat we op deze manier eventuele lekkages aan het blok makkelijk kunnen zien. Gelukkig ziet alles er goed uit. We hebben er inmiddels al weer een paar duizend kilometer opzitten, dus ik verwacht nu geen lekkages meer.

puntjes op de i

De koplampen van de Mazda waren al langere tijd dof. Aangezien je zoveel tijd aan een auto besteed, moet deze er eigenlijk ook weer netjes uitzien. Dus zo gezegd zo gedaan. De polijstmachine gepakt, en daarmee de koplampen gepolijst. Hij ziet er nu weer een stuk frisser uit. Misschien doen we er nog luxe nummerplaten op. De platen die er nu op zitten zijn niet de mooiste meer.


[album]4374[/album]
Koplampen gepolijst


Hopelijk hebben jullie met veel plezier dit topic gelezen. Ik hoop ook dat ik jullie geïnspireerd heb om zelf eens een topic aan te maken, de persoonlijke verhalen/ervaringen maken dit forum zo leuk!

MarcoPoli
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 04 aug, 2017 9:15 am

Re: mazda 323f 2.0 sportive motor swap

Bericht door MarcoPoli » vr 04 aug, 2017 5:40 pm

Mooi verhaal en goed geschreven! Tof dat je weer leven in je 323F hebt kunnen krijgen, en ook nog relatief probleemloos.

Plaats reactie