Wat te doen?

Alles wat je bij de overige topic's niet kwijt kan.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

MilaMazda
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 07 feb, 2014 4:44 pm

Wat te doen?

Bericht door MilaMazda »

Ik heb een vraag waar ik niet meer uit kom, vandaar dat ik hier mijn vraag stel.

Mijn vader heeft in 1999 zijn mazda 232 gekocht. Ik weet niet welke typ het precies is. Er staat alleen 323 sport op de auto. Het bouwjaar is 1995 en tot nu toe heeft hij ongeveer 120075 km gereden. Het is een drie deurs mazda zonder stuurbekrachtiging. Vorig jaar kwam er al een deuk in de auto vanwege een andere auto of een tak die tegen de auto aan was gekomen tijdens de storm. Niemand heeft kunnen zien wat de oorzaak is. Helaas zit er sinds vanmiddag door mijn toedoen weer een deuk in de auto. Het is precies dezelfde deuk, alleen aan de andere kant van de auto. Je hebt zeg maar de zijdeur en daarachter zit de deuk, ook aan de andere kant. De deuren sluiten gelukkig nog wel goed, maar ik weet niet zo goed wat ik ermee moet. Vorig jaar wilde mijn vader die ene deuk repareren, maar omdat hij het te duur vond (450 euro), heeft hij het gelaten. Ik denk persoonlijk dat je niet nog meer geld moet uitgeven aan die auto, want ik denk dat het veel geld kost en ik denk dat het niet de moeite waard is om voor die auto nog zo veel geld uit te geven. De ene koplamp is ook al niet zo goed meer en de auto piept soms als ik hem in een bepaalde stand zet. Geen idee wat dat dan precies is, ik heb absoluut geen verstand van auto's. Het schijnt dat die auto gewild is. Al een paar keer is aan mijn vader gevraagd of hij die auto wil verkopen.

Mijn vraag is eigenlijk of er nog een tijdje in de auto gereden kan worden, ondanks de deuken? Op een gegeven moment zullen we denk ik wel een nieuwe auto moeten kopen, maar ik vraag me dan weer af hoeveel deze auto nog waard is. In augustus moet hij weer gekeurd worden. Geen idee of hij dan nog door de keuring komt. Voor de rest rijd hij naar mijn idee wel goed. Hopelijk kunnen jullie mij wat raad geven.

Groetjes,

Mila
sneakz
Novice
Novice
Berichten: 511
Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 8:06 pm
Auto: 323F BA
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Contacteer:

Re: Wat te doen?

Bericht door sneakz »

Het is nogal lastig om iets over de waarde van de auto te zeggen zonder foto's. Wat is zo lees is het een 323f BJ sport. En tsjaa wat is gewild, ze zijn meer waard dan de gewone bj met een 1.6 motor. Veel hangt echter af van de staat van de auto. De lage km stand is wel gunstig voor de waarde uiteraard. Het best kun je even aan de hand van het kenteken het type op zoeken en gewoon eens op marktplaats of andere auto verkoop sites kijken.

Arne
Gebruikersavatar
Jermaniac
Clublid
Clublid
Berichten: 257
Lid geworden op: do 10 mei, 2012 7:06 am
Auto: 1991 BG 1.6 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 38584
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Wat te doen?

Bericht door Jermaniac »

[quote="MilaMazda"]
1. - Het is een drie deurs mazda zonder stuurbekrachtiging.

2 - De deuren sluiten gelukkig nog wel goed,

3 - Het schijnt dat die auto gewild is. Al een paar keer is aan mijn vader gevraagd of hij die auto wil verkopen.
[/quote]

1: dat is naar mijn idee een 323 BA - C. (coupe)

2: Dan is dat ook geen probleem voor de APK

3: Tja, mensen uit het oostblok importeren massaal Toyota's, Mazda's en Nissans, vanwege hun betrouwbaarheid.

Kortom, je hebt er een prima autootje aan, ook al zit die onder de deuken en krassen, alleen issie niet zo mooi meer natuurlijk.
Die koplamp zou ik wel even naar laten kijken, misschien dat je er een op de sloop kan scoren.

Zolang er geen scherpe delen aanzitten mag elke deuk gewoon als dat je voornaamste zorg is.
Famillia Guy

323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic

121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
MilaMazda
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 07 feb, 2014 4:44 pm

Re: Wat te doen?

Bericht door MilaMazda »

Ik heb even kenteken check gedaan en dit kwam er uit.

MAZDA 323 HATCHBACK 1.3I SPORT

Als je hem helemaal nieuw zou kopen, zou die 11.797 euro kosten.
Bij BPM geeft hij 2.162 euro aan

Kan iemand mij wat vertellen over deze auto wat betreft de kwaliteit?

Als ik het zo lees, denk ik dat mijn vader hem voorlopig niet weg moet doen ondanks de krassen en deuken. En over die koplamp: mijn vader had er al door iemand naar laten kijken. E schijnt een klem kwijt te zijn. Nu is het vastgebonden met tieribs, maar hij zou eigenlijk een nieuwe koplamp moeten kopen.

Groetjes,

Mila
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Wat te doen?

Bericht door Paddy22 »

toevallig een foto van de auto? ;)
11.797 euro want dat bedrag is een nieuwprijs was ze destijds kosten maar dat zegt nu niks meer,
(staat er toevallig een occasion prijs bij, vaak staat er zoiets : tussen de 395,- en 1200 euro met als gemiddelde prijs bijvoorbeeld 900.-) zo iets staat tenminste op de kenteken check android app

maar zal ook bijvoorbeeld site's zoals marktplaats , autoscout24 en gaspendaal in de gaten houden wat op zulke site er gevraagd voor wordt, dan kun je de beste prijs bepalen wat je er uit eindelijk voor wil hebben.

en uiteraard de km stand is wel lekker laag,

maar hou ook rekening met de DB-riem / waterpomp wanneer is het aan vervanging toe,
plus onderhoudsbeurten en staat van de auto bepalen er voor wat het oplevert.

want even een voorbeeld: auto met 130.000 op de teller en DB-riem moet op 140.000 gedaan worden zal bijvoorbeeld 300,- euro opleveren.
maar een auto met bijvoorbeeld 140.000 op de teller en de DB-riem is gedaan bij 130.000 zal mischien wel 700,- opleveren
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
MilaMazda
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 07 feb, 2014 4:44 pm

Re: Wat te doen?

Bericht door MilaMazda »

Het is precies zo eentje, maar dan met twee deuken en wat krassen erop.

http://www.handelsprijzen.nl/advertenti ... e-apk.html

Ik neem aan dat de waarde daardoor ook daalt of kijken ze vooral naar de motor, kilometerstand en dergelijke?

De gemiddelde occasionprijs is 827 euro. Met de staat van nu zal die wel minder zijn. Repareren is in dit geval lijkt mij zeker geen optie. Daarvoor is de waarde te laag en de kosten te hoog.
Gebruikersavatar
Alliance
Newbie
Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 13 jan, 2014 6:53 pm
Auto: Mazda 6
Extra parameters: f=7

Re: Wat te doen?

Bericht door Alliance »

Lekker laten zitten die deuken; Een goeie auto heeft een deuk, een hele goeie heeft er 2!
sneakz
Novice
Novice
Berichten: 511
Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 8:06 pm
Auto: 323F BA
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Contacteer:

Re: Wat te doen?

Bericht door sneakz »

Ja dat denk ik ook niet dat die het echt waard is. Dacht nog aan een BJ sport maar had niet gezien dat hij geen stuurbekrachtiging had. Deze zijn ook niet heel erg gewild voor zover ik weet. Wellicht kijken of je er nog een verse apk op kan krijgen en gewoon verkopen. Of er mee blijven rijden als die deuken je niet interesseren. Je kunt natuurlijk ook op de sloop even de onderdelen in de goede kleur zoeken en die er gewoon op zetten. Ben je waarschijnlijk voor een kwart van de prijs klaar.

Arne
Gebruikersavatar
@PM
Guru
Guru
Berichten: 4562
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:50 am
Auto: Na 21 jaar 323F-loos
Extra parameters: f=7

Re: Wat te doen?

Bericht door @PM »

Ook niet gezien dat-ie uit 1995 was dan :wink:

Tja de dagwaarde zal niet veel voorstellen. Onderdelen in de juiste kleur zoeken is natuurlijk onzin, want dat wordt uitslijpen, inlassen en opnieuw spuiten. Wat dat betreft kun je, als het dan toch moet ( ;) ), beter een deuk in een deur of in het voorste spatbord rijden, dan is het een kwestie van een paar boutjes.
Dus als je je niet stoort aan de deuken en verder tevreden bent over het karretje, lekker blijven rijden. Wel even de deuken en krassen behandelen als het plaatwerk kaal is geschuurd, om te voorkomen dat het gaat roesten.

Vergeet niet dat een andere auto kopen ook geld kost!
OO≡≡V≡≡OO
MilaMazda
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 07 feb, 2014 4:44 pm

Re: Wat te doen?

Bericht door MilaMazda »

Dank jullie wel voor jullie reactie. Ik heb samen met mijn ouders besloten om er gewoon in te blijven rijden. Hij rijdt voor de rest prima. Het uiterlijk is niet meer zo mooi vanwege die deuken, maar dat maakt me verder eigenlijk ook niets meer uit. We rijden de auto op en dan kijken we verder voor een nieuwe auto. Bovendien heb ik nog geen jaar een rijbewijs, dus liever nu een deuk maken dan dat ik een nieuwe auto heb en dan weer een deuk maken. Nu 'kan' het nog. Ik ben benieuwd of hij nog goedgekeurd wordt in augustus. Dat zien we dan wel weer.

Groetjes,

Mila
Plaats reactie