Voorstellen

Alles wat je bij de overige topic's niet kwijt kan.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Luke
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 20 okt, 2014 5:20 pm

Voorstellen

Bericht door Luke »

Beste allemaal,

Bij deze zou ik mij graag willen voorstellen. Ik ben een 21 jarige student en mijzelf aan het oriënteren op een andere auto. Ik heb hiervoor 2 auto's gereden van een ander merk, maar om financiele redenen wordt er nu geswitched.

Ik denk dat ik mijzelf wel een autoliefhebber mag noemen, als bijbaan werk ik tevens bij een autobedrijf.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Mazda 323fastbreak van 1999 1.5 benzine met weinig kilometers. Belangrijke redenen voor mij zijn betrouwbaarheid, ruimte en kosten.

Heel graag hoor ik jullie mening/ervaringen over dit model. Mazda is voor mij compleet nieuw, maar wat ik er van weet en ken zouden het heel betrouwbare auto's zijn met relatief weinig kosten.

Wat zijn wel zwakke plekken van dit model? En waarop moet ik extra letten bij een bezichtiging?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
HellRacer
Guru
Guru
Berichten: 4609
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 8:34 pm
Auto: BGV6,X9,TL1000R
SYC/ Wie is wie-topic: 5002
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door HellRacer »

Welkom luke

standaard dingetjes :
algehele indruk. Bij twijvel niet doen!

Body, roest? onverklaarbare deukjes, zijn de naden tussen bodypanelen gelijk? on gelijkheid kan het miss. duiden op gerepareerde schades

motor, goed onderhouden? een super glimmend motorruim willen we niet zien, een stoffige en droog motorruim is beter, daar waar vet en olie samen komt met stof en vuil kan dan duiden op lekkage

onderhoud, geschiedenis? heeft de auto NAP (nationale auto pas, verklaarbare kmstanden) wie heeft er mee gereden? jonge knaap of een stel oudere mensen? scheelt nog al.
[link=http://www.h-p-c.nl]Afbeelding[/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]H-p-c.nl Mazda Service, Alles voor u en uw Mazda[/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]Team H-P-C Motorsport, Mazda Racing[/link]
Luke
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 20 okt, 2014 5:20 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Luke »

Bedankt voor je reactie:) Zeker bruikbare tips!

De auto heeft nog geen ton gelopen en in het bezit van NAP. Tevens krijg ik er een APK en nieuwe distributieriem bij.

Als nadeel heeft de auto nauwelijks opties en geen trekhaak, maar deze zaken zijn voor mij minder belangrijk.

Ik heb al wat op het forum zitten lezen, en blijkbaar willen de achterste wielkastranden van een 323f BJ best roest vertonen.. Verder nog typisch zwakke plekken van een 323f BJ of de 1.5 motor? Hoe sterk zijn de koppeling en bak bijvoorbeeld?

Ook heb ik gelezen dat een pre facelift model juist minder kinderziektes zou hebben? Klopt dit?
Hoonigan
Rookie
Rookie
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 26 mei, 2014 10:12 am
Auto: FastBreak 1.8GT
SYC/ Wie is wie-topic: 39525
Extra parameters: f=7

Re: Voorstellen

Bericht door Hoonigan »

Goedemiddag Luke,
Welcome on board :duim:

Mijn ervaring met de FastBreak.

En bijzonder robuuste auto.
Denk zelf dat de 1.5 erg onder gemotoriseerd is aangezien ik de 114pk 1.8 eigenlijk te licht vind voor het model.
Vlot mee komen met het verkeer was echter geen probleem voor de 1.8.
Het is een erg ruime auto en doordat de bijrijders stoel helemaal plat kan je eigenlijk ruimte heb vanaf het dashboard tot aan de kofferklep, indien nodig.
Ik vind de Fastbreak erg stil en aardig zuinig.
Gemiddeld 1 op 12 met veeeel stadskilometers.

let wel, mijn ervaring is met de 1.8 en niet de 1.5.


Idd letten op roest en wat HellRacer heeft verteld.

Mijn Fastbreak had 182.000 gelopen en denk dat de koppeling de 2 ton niet zou halen.
Het onregelmatig lopen en stotteren en inhouden is iets wat ik veel lees over de mazda 323.
Zou er gewoon op letten dat hij netjes stationair loopt en dat de auto over het hele toeren gebied soepel door trekt.
[dropshadow=blue]One Who Hoons[/dropshadow]
[dropshadow=blue]Life After 4000RPM[/dropshadow]
[dropshadow=blue]1840cm³[/dropshadow]
[glow=red]GT[/glow]
Luke
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 20 okt, 2014 5:20 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Luke »

Dank voor je reactie.

Ik denk dat het gebrek aan vermogen nog wel mee zal vallen. Ik ben namelijk een 1400 kilo wegende auto gewend met 90 diesel pk's en een 0-100 tijd van 16.5 sec. Dan zullen de 88 pk's op 1050 kg wel meevallen:)). (tevens ben ik een rustige rijder)

Tevens kies ik voor de 1.5 vanwege verbruik en de wegenbelastingschijf, net onder de 1051 kg 8-) .

Ik zal sowieso wat extra letten op de koppeling en roest aan de wielkastranden.
HellRacer
Guru
Guru
Berichten: 4609
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 8:34 pm
Auto: BGV6,X9,TL1000R
SYC/ Wie is wie-topic: 5002
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door HellRacer »

wat betreft koppelingen is het moeilijk te oordelen, het is notabene een slijt onderdeel, en iedereen rijd anders met zijn/haar auto.

als de vorige bestuurder iemand is die bij het minste geringste gaat koppelen en ontkoppelen, slijt deze sneller, let vooral op de slijtage sporen op het koppelings pedaal. met 100,000km zou zo'n pedaal niet 'kaal' mogen zijn... ;)
[link=http://www.h-p-c.nl]Afbeelding[/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]H-p-c.nl Mazda Service, Alles voor u en uw Mazda[/link]
[link=http://www.h-p-c.nl]Team H-P-C Motorsport, Mazda Racing[/link]
Luke
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 20 okt, 2014 5:20 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Luke »

Het is zover, vandaag mijn eerste Mazda gekocht. Het is een donkerblauwe 323f bj geworden uit 1999 met origineel 98000 km (NAP). Tevens afleverbeurtje en distributieriem gedaan.

De eerste 250 km zijn al zeer goed bevallen, de 1.5 motor loop zeer rustig en stil stationair en maakt de auto zeker vlot genoeg voor mij.

Hoewel de auto natuurlijk wel gebruikt is, heb ik technisch echt nul aanmerkingen. Ik ben benieuwd hoe deze auto het gaat doen.

Ik zal dus nog regelmatig wat op dit forum lezen/vragen.
Gebruikersavatar
John
Novice
Novice
Berichten: 368
Lid geworden op: di 13 apr, 2010 7:51 pm
Auto: 323 fastbreak bj
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door John »

hoi luke

gefeliciteerd met de aankoop van de mazda
ik heb zelf ook de bj met een 1.5 en daar is niks mis mee komt gewoon goed mee in het verkeer
wij wensen je veel veilige km toe
en hopen je nartuurlijk op onze meetings de hand te kunnen schudden
Niemand is volledig nutteloos, je kunt altijd nog als slecht voorbeeld dienen!
djmarcio
Advanced
Advanced
Berichten: 1037
Lid geworden op: di 06 sep, 2011 10:26 pm
Auto: 323F 1.6 BJ 2001
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door djmarcio »

Gaaf dat je een bj grkocht hebt!
Ik zal zeggen word lid van de club! Kun je naar club dagen komen en kom je in een chat groep echt reuzen gezellig!!!
Afbeelding
Luke
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 20 okt, 2014 5:20 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Luke »

mazda-323-fastbreak-1-5i-lx-9844398-3.jpg

Zoals te zien in totaal originele, misschien wel enigszins saaie uitvoering. Zeker als ik zie hoe de getunede nieuwere modellen eruit kunnen zien.

We zijn ook geen tuning club maar een liefhebbers club
zowel voor de standaard auto's als voor getunnelde wagens :yeah:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie