Stootstrip verwijderen en terug plaatsen

Alles wat met te maken heeft met optische styling.
Van een nieuwe voorbumper tot andere interieurlampjes.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel
Rookie
Rookie
Berichten: 264
Lid geworden op: za 09 jun, 2012 1:36 pm
Auto: Mazda 323 BA13 Coupé
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Stootstrip verwijderen en terug plaatsen

Bericht door Roel »

Hallo allemaal,

Ik wil een stoot strip fabriek af verwijderen en terug plakken met nieuwe tape. Verwijderen en juiste tape weet ik, maar de bestaande strip zit drie centimeter hoger, dus moet de lak goed schoonmaken zonder de je de boel beschadigd om hem terug te kunnen plakken.

Iemand goed advies om na het verwijderen van de strip, om de oude plaklaag correct weg te krijgen zonder dat de lak beschadigd wordt?

Karamelschijf, warm stoken o.i.d?

Heb een deur van de sloop moeten halen, maar strip zit los en zit hoger dan de bestaande op de auto.

Thanx
Mazda 323 BA13-Coupe - 1.3 16v B3, LX 1994
sneakz
Novice
Novice
Berichten: 511
Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 8:06 pm
Auto: 323F BA
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Contacteer:

Re: Stootstrip verwijderen en terug plaatsen

Bericht door sneakz »

Flosdraad wil nog wel eens werken. Van te voren warm maken met een fohn oid om de lijm weer zacht te krijgen.

Arne
Gebruikersavatar
Roel
Rookie
Rookie
Berichten: 264
Lid geworden op: za 09 jun, 2012 1:36 pm
Auto: Mazda 323 BA13 Coupé
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Stootstrip verwijderen en terug plaatsen

Bericht door Roel »

Ja dat begrijp ik, maar mijn vraag was hoe ik het beste de deur op die plek helemaal schoon kan krijgen (van de plakrestanten na het verwijderen van de strip) zonder de lak te beschadigen. Met flosdraad en warmstoken krijg ik de strip eraf, daar kom ik nog wel uit.
Mazda 323 BA13-Coupe - 1.3 16v B3, LX 1994
Gebruikersavatar
John
Novice
Novice
Berichten: 368
Lid geworden op: di 13 apr, 2010 7:51 pm
Auto: 323 fastbreak bj
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Stootstrip verwijderen en terug plaatsen

Bericht door John »

Je zei het eigenlijk zelf al zo karamel schijf werkt hier super bij
Ook kun je lijmverwijderaar gebruiken
En een doek met goed polijstpasta en klaar ben je
Niemand is volledig nutteloos, je kunt altijd nog als slecht voorbeeld dienen!
323fDave
Advanced
Advanced
Berichten: 813
Lid geworden op: zo 26 feb, 2006 11:28 am
Auto: Mazda CX-5 4x4
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Stootstrip verwijderen en terug plaatsen

Bericht door 323fDave »

ik heb ooit lijmresten met wasbenzine verwijderd, dat werkte ook goed zonder de lak te beschadigen
car history
2002-2003 Mazda 121 DA 1.1 1989
2006-2007 Suzuki Samurai cabrio 1.3 4x4 1993
2003-2013 Mazda 323F BA 1.5 16v Tsi 1997
2013-....... Mazda CX-5 sport 4x4 160pk
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Stootstrip verwijderen en terug plaatsen

Bericht door Paddy22 »

Warm stoken met een föhn (niet zo'n een van je zusje maar een brander) en dan met een goede ontvetter er af poetsen (zo kan dat tenminste bij stickers, maar waarschijndelijk ook wel met die strips
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
323glxMaarssen
Rookie
Rookie
Berichten: 239
Lid geworden op: do 05 jan, 2012 8:48 am
Auto: Mazda 323f GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 36037
Contacteer:

Re: Stootstrip verwijderen en terug plaatsen

Bericht door 323glxMaarssen »

Oud maar goud.

http://www.youtube.com/watch?v=Xf6oFAbbn3A

Dit was van mijn oude mazda. Nu ik als beroep poetser doe leer ik wel meer dingen als een sticker verwijderaar.
Zo heb ik laatst van een gloednieuwe mercedes e200 2013 de achter kant moeten cleanen (Logo's en dergelijke verwijderen).
Nou is dit op een auto van bijna een ton een erg zenuwslopende klus. Stappen plan.

Verfbrander / fohn > bewegend warm maken, nooit op één punt houden. En geloof mij de strip in jou geval word erg warm.
Flos / draad > Pak in dit geval gewoon een bolletje touw en til een hoekje op van de stootstrip op , touwtje er tussen en telkens wat centimeter verder doen. verwarm ondertussen weer het volgende stukje grenzend aan het touw enz enz tot die helemaal eraf is.
Gaat dit nou niet zo soepeltjes en moet je veel kracht zetten dan is de lijm nog te hard.
Wasbenzine of thinner > op een doekje doen en dan heel lichtjes erover heen wrijven !!!niet hard erin drukken!!! Op de zaak hebben wij speciaal spul (groen) dat spray je op de lijm resten. even laten trekken en dan hecht het aan elkaar (te vergelijken met vroeger die potjes slijm waar mee je kon spelen)
De resten kan je ook voorzichtig met een los scheermesje eraf halen (Niet je mach 3 of wilkison maar een los mesje) als je hiermee niet in de lak drukt maar erover heen gaat tussen de lijm, dan haal je het meeste lijm wel eraf
Caramel schijf > De caramelschijf is goed voor lijm resten inderdaad niet voor kit, goed op passen als je wel op kit doet. Het gaat wel weg maar duurt wat langer met als resultaat dat de schijf en lak erg warm worden.
Als allerlaatste zal ik persoonlijk nog even met poets netjes wat krasjes of kleine beschadigingen op poetsen.

Er zullen vast wel meerdere oplossingen zijn. Zag al dat het bolletje touw eerder vernoemt word en dit is dan ook een goede manier om met het loshalen als zoveel mogelijk eraf te krijgen. Belangrijk goed warm maken.

Succes :duim:
Ik kwam laatst in de file terecht, maar gelukkig was ik niet de enige ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Mazda 323f BA, 1.5i Aquarius Blue
Plaats reactie