Gevaar RCA/Speakerkabels bijelkaar?

Problemen met je nieuwe radio/versterker?
Stel hier al je vragen die met je audio/andere media te maken heeft.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Plaats reactie
Mazda Menace
Advanced
Advanced
Berichten: 1282
Lid geworden op: zo 17 aug, 2008 9:44 pm
Auto: 323F BA & BJ Wit
SYC/ Wie is wie-topic: 21281
Contacteer:

Gevaar RCA/Speakerkabels bijelkaar?

Bericht door Mazda Menace »

Mensen,

Ik zie in een flits wel eens dat de rca kabels en de speakerkabels niet langs elkaar mogen.. Nu heb ik zelf niet zoveel verstand van het hele electronica gebeuren in de auto, laat staan buiten de auto, dus heb ik dit door een kameraad van mij (tevens een clublid) laten doen..

Hij heeft alle kabels via de linkerkant van m'n auto laten lopen tot aan de kofferbak bij m'n versterker en sub. Hij beweert het zelf ook zo te hebben.

Ik rijd er nu al meer dan een maand mee rond, en heb tot nu toe nog geen last gehad van het een of ander.. Heb ik dom geluk gehad? Of kan het geen kwaad?

Alvast bedankt!

Bart.
Mazda 323F BA GT!
Afbeelding
#2 Best of Mazda 2011
#1 Best of Styling 2011
Patrick323
Master
Master
Berichten: 2526
Lid geworden op: ma 26 jun, 2006 3:19 pm
Auto: Volvo S40 T4 + AE86
SYC/ Wie is wie-topic: 5651
Contacteer:

Re: Gevaar RCA/Speakerkabels bijelkaar?

Bericht door Patrick323 »

mja er 'kunnen' storingen/ruis ontstaan als je kabels naast elkaar liggen, maar dit hoeft natuurlijk niet...

vooral als je goede RCA kabels gebruikt hebt zal het wel mee vallen..

zolang er geen vreemde storingen ontstaan, gewoon de boel de boel laten ;)
Afbeelding

2009 - heden: Corolla AE86 1987
2011 - heden: Volvo S40 T4 black metalic 1998

Nurburgring count: 20
Max
Guru
Guru
Berichten: 4957
Lid geworden op: di 20 mei, 2008 4:36 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 20175
Contacteer:

Re: Gevaar RCA/Speakerkabels bijelkaar?

Bericht door Max »

zal je nog sterker vertellen, het hoort zelfs zo,

speaker en RCA aan de ene kant,
voedingskabel en remote aan de andere kant ;)
Work before play
biohazard
Master
Master
Berichten: 1806
Lid geworden op: za 18 mar, 2006 11:03 am
Auto: mazda 2 2008

Re: Gevaar RCA/Speakerkabels bijelkaar?

Bericht door biohazard »

ik heb goede kabels van caliber, de rca en daar zit ook de remote tussen de rca kabels
Afbeelding
1e 323f bg 94 142.000km 1.6 16v 2e 323f ba 96 1.5 16v .3e 323f bj sportive 2001,2.0 16v. 4e. mazda 6 2003 NU mazda 2 1.3HP 2008
Mooiste BJ van 2010 Biohazard - 211 punten
Mazdarati323F
Forumlid
Forumlid
Berichten: 5998
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 1:41 pm
Extra parameters: f=7

Re: Gevaar RCA/Speakerkabels bijelkaar?

Bericht door Mazdarati323F »

Patrick323 schreef:mja er 'kunnen' storingen/ruis ontstaan als je kabels naast elkaar liggen, maar dit hoeft natuurlijk niet...

vooral als je goede RCA kabels gebruikt hebt zal het wel mee vallen..

zolang er geen vreemde storingen ontstaan, gewoon de boel de boel laten ;)

Precies! :wink:
Helemaal niet gevaarlijk, zolang je de + kabel bij de accu maar zo kort mogelijk houdt met de zekering ertussen.
Zeg maar een kabel van 10 cm op de + pool, en dan de hoofdzekering ertussen, en dan de rest van de + kabel door het schutbord die naar het kofferbak loopt.

Dit zo kort mogelijk houden van de + kabel bij de accu doe je uit voorzorg dat áls de complete zekering aan de + poolzijde losschiet, ..... dat deze korte + kabel van 10 cm lengte aan de + pool van de accu dan niet de kans krijgt om ergens met de massa van de auto contact te maken!
Ook altijd een extra isolatie aanbrengen waar de kabel door het schutbord gaat, je hebt daar speciale rubberen doorvoer rubbers voor, of zelf een dik laag isolatietape omheen wikkelen :idea:
Anders kan je auto in de fik vliegen door de kortsluiting, snap je?
:wink:

Soms heb ik het idee dat je meer last hebt van storingen van de electronica wat in de auto zit dan hoe de RCA- of de voedingskabels liggen :lol:
Te denken valt aan de motor van de fan - en daar achter de dynamo onder het motorkap -, én de benzinepomp is volgens mij de grootste veroorzaker als de RCA kabels daar te dicht in de buurt ligt, dus onder de achterzitting.

En ehh, de + kabel leg je gewoon onder de afdekplaat bij de dorpel aan de bestuurdersijde.
En de speaker en RCA's leg je aan de anderekant, dus de passagierszijde.
Maar dit even terzijde, want dat was je vraag niet denk ik :wink:
Plaats reactie