Tweeter als carkit-speaker?

Problemen met je nieuwe radio/versterker?
Stel hier al je vragen die met je audio/andere media te maken heeft.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Visser
Rookie
Rookie
Berichten: 160
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 1:53 pm
Auto: Mazda MX-3 2.5L V6
SYC/ Wie is wie-topic: 15129
Contacteer:

Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Visser »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds gisteren een Parrot ck3100 in mijn bezit.
Na deze te hebben aangesloten ben ik erachter gekomen dat hij niet over mijn speakersysteem werkt, omdat alle speakers (2 compo sets) rechtstreeks via een versterker gaan.

Ik heb dus besloten er extern een speaker op aan te sluiten, alleen is mijn vraag: Kan ik i.p.v. een grote (10cm speaker) ook gewoon een setje tweeters gebruiken?

Mvg,

Mark
Joopieboy
Rookie
Rookie
Berichten: 119
Lid geworden op: zo 17 mei, 2009 8:08 pm

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Joopieboy »

Tweeters is alleen voor hoge tonen, wat je wel zou kunnen proberen is idd een setje 10 of 13cm speakers onder je dash verstoppen...
Qinx
Advanced
Advanced
Berichten: 1050
Lid geworden op: di 28 feb, 2006 9:17 pm
Auto: Volvo V40 1.9TDi
Contacteer:

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Qinx »

Joopieboy schreef:Tweeters is alleen voor hoge tonen, wat je wel zou kunnen proberen is idd een setje 10 of 13cm speakers onder je dash verstoppen...


Dat van die hoge tonen geldt denk ik alleen als er ook een filter in zit. De lage tonen kan een tweeter ook best afspelen, alleen kunnen die kleine dingen natuurlijk geen punch geven. Gelukkig is dat voor een telefoongesprek ook helemaal niet nodig, anders hadden we allemaal van die 10 cm luidsprekers in onze telefoons gehad...

Dus ik denk dat je op zich best een tweeter kunt gebruiken (ik zou het in ieder geval gewoon proberen), maar anders hebben ze ook luidsprekers van bijvoorbeeld 55mm: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=333077

Dat is uiteraard maar een voorbeeldje, maar niet zo duur, en met 1000 tot 30.000 Hz meer dan voldoende bereik voor een telefoongesprek.
Visser
Rookie
Rookie
Berichten: 160
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 1:53 pm
Auto: Mazda MX-3 2.5L V6
SYC/ Wie is wie-topic: 15129
Contacteer:

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Visser »

Qinx schreef:
Joopieboy schreef:Tweeters is alleen voor hoge tonen, wat je wel zou kunnen proberen is idd een setje 10 of 13cm speakers onder je dash verstoppen...


Dat van die hoge tonen geldt denk ik alleen als er ook een filter in zit. De lage tonen kan een tweeter ook best afspelen, alleen kunnen die kleine dingen natuurlijk geen punch geven. Gelukkig is dat voor een telefoongesprek ook helemaal niet nodig, anders hadden we allemaal van die 10 cm luidsprekers in onze telefoons gehad...

Dus ik denk dat je op zich best een tweeter kunt gebruiken (ik zou het in ieder geval gewoon proberen), maar anders hebben ze ook luidsprekers van bijvoorbeeld 55mm: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=333077

Dat is uiteraard maar een voorbeeldje, maar niet zo duur, en met 1000 tot 30.000 Hz meer dan voldoende bereik voor een telefoongesprek.


Thanks kerel, ik heb dat speakertje meteen besteld. Is het niets, dan kan ik er ook niet om rouwen. En zo'n klein speakertje kun je nog wel netjes wegwerken!
323f1.5glx
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 2:25 pm
Auto: 323f 1.5 glx
SYC/ Wie is wie-topic: 0

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door 323f1.5glx »

Als het niks is kun je altijd een Kenwood autoradio kopen met bluetooth. Daarin zitten ook Parrot carkits, dus die zijn gewoon supergoed. Ben je ook meteen van het speakerprobleem af.

groet,

323f1.5glx
God is a DJ, Music is my life
Visser
Rookie
Rookie
Berichten: 160
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 1:53 pm
Auto: Mazda MX-3 2.5L V6
SYC/ Wie is wie-topic: 15129
Contacteer:

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Visser »

323f1.5glx schreef:Als het niks is kun je altijd een Kenwood autoradio kopen met bluetooth. Daarin zitten ook Parrot carkits, dus die zijn gewoon supergoed. Ben je ook meteen van het speakerprobleem af.

groet,

323f1.5glx


Ik ga toch geen nieuwe radio kopen als ik een goede heb. En daarnaast heb ik 3 dagen geleden een gloednieuwe parrot gekocht.
Beetje nadenken voordat je zulke reacties plaatst.
323f1.5glx
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 2:25 pm
Auto: 323f 1.5 glx
SYC/ Wie is wie-topic: 0

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door 323f1.5glx »

No offence, ik probeer alleen mee te denken.

Ik heb hetzelfde probleem. zit ook te twijfelen tussen een losse parrot carkit of toch een goed functionerende radio vervangen door een radio met blauwe tanden. Met name vanwege de mute functie vond ik het wel handig om het direct in de autoradio zelf te hebben.

Werkt de mute functie bij jou wel als je de carkit op de autoradio aansluit? Of blijft de muziek doorspelen? (moet je het geluid zachter zetten bij iedere keer dat iemand belt).
God is a DJ, Music is my life
Visser
Rookie
Rookie
Berichten: 160
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 1:53 pm
Auto: Mazda MX-3 2.5L V6
SYC/ Wie is wie-topic: 15129
Contacteer:

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Visser »

323f1.5glx schreef:No offence, ik probeer alleen mee te denken.

Ik heb hetzelfde probleem. zit ook te twijfelen tussen een losse parrot carkit of toch een goed functionerende radio vervangen door een radio met blauwe tanden. Met name vanwege de mute functie vond ik het wel handig om het direct in de autoradio zelf te hebben.

Werkt de mute functie bij jou wel als je de carkit op de autoradio aansluit? Of blijft de muziek doorspelen? (moet je het geluid zachter zetten bij iedere keer dat iemand belt).


Prima dat je meedenkt, maar als ik alles net nieuw heb ga ik het niet weer vervangen :)

Verder werkt de mute functie prima. Mijn radio is een JVC KD-AVX1 en daarop zitten twee verschillende mute standen, alleen snap ik het verschil ertussen niet. Maar goed, ik wacht nu nog af totdat ik het speakertje mag ontvangen, en hopelijk werkt die goed genoeg voor mijn parrot.
323f1.5glx
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 2:25 pm
Auto: 323f 1.5 glx
SYC/ Wie is wie-topic: 0

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door 323f1.5glx »

ik hoop voor je dat alles straks goed werkt en daarbij...zolang de radio het maar doet..muziek is veel belangrijker dan dat je gestoord wordt tijdens het rijden :wink:
God is a DJ, Music is my life
Qinx
Advanced
Advanced
Berichten: 1050
Lid geworden op: di 28 feb, 2006 9:17 pm
Auto: Volvo V40 1.9TDi
Contacteer:

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Qinx »

323f1.5glx schreef:Werkt de mute functie bij jou wel als je de carkit op de autoradio aansluit? Of blijft de muziek doorspelen? (moet je het geluid zachter zetten bij iedere keer dat iemand belt).


De parrot biedt netjes een mute functie aan, als je radio die ondersteund is het goed. zit ook in de iso stekker aangesloten (op verschillende pootjes, voor verschillende radio's: de positite van de mute wil blijkbaar nog wel eens verschillen)

Visser schreef:
Verder werkt de mute functie prima. Mijn radio is een JVC KD-AVX1 en daarop zitten twee verschillende mute standen, alleen snap ik het verschil ertussen niet.


Kan zijn dat de ene de radio helemaal op pauze gooit, en dat de andere de radio alleen zachter zet (en de muziek dus gewoon doorspeelt).

Overigens zou ik behalve de speaker ook een losse ISO audio stekker kopen die je aan de parrot kunt prikken, en vanaf daar draden naar een externe speaker sturen. Dan hoef je namelijk niet te knippen an je parrot :-)

Oh ja, nog een goeie tip voor het installeren van een parrot: er zit een draad voor permanente voeding en voor geschakelde voeding. Die willen nogal eens verkeerd zitten. Dat kun je zien doordat de parrot niet op de juiste manier uit gaat. Gelukkig zijn beide draden gezekerd met een schroef zekering, en kun je ze dus gewoon omdraaien.
Plaats reactie