Tweeter als carkit-speaker?

Problemen met je nieuwe radio/versterker?
Stel hier al je vragen die met je audio/andere media te maken heeft.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Visser
Rookie
Rookie
Berichten: 160
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 1:53 pm
Auto: Mazda MX-3 2.5L V6
SYC/ Wie is wie-topic: 15129
Contacteer:

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Visser »

Qinx schreef:
323f1.5glx schreef:Werkt de mute functie bij jou wel als je de carkit op de autoradio aansluit? Of blijft de muziek doorspelen? (moet je het geluid zachter zetten bij iedere keer dat iemand belt).


De parrot biedt netjes een mute functie aan, als je radio die ondersteund is het goed. zit ook in de iso stekker aangesloten (op verschillende pootjes, voor verschillende radio's: de positite van de mute wil blijkbaar nog wel eens verschillen)

Visser schreef:
Verder werkt de mute functie prima. Mijn radio is een JVC KD-AVX1 en daarop zitten twee verschillende mute standen, alleen snap ik het verschil ertussen niet.


Kan zijn dat de ene de radio helemaal op pauze gooit, en dat de andere de radio alleen zachter zet (en de muziek dus gewoon doorspeelt).

Overigens zou ik behalve de speaker ook een losse ISO audio stekker kopen die je aan de parrot kunt prikken, en vanaf daar draden naar een externe speaker sturen. Dan hoef je namelijk niet te knippen an je parrot :-)

Oh ja, nog een goeie tip voor het installeren van een parrot: er zit een draad voor permanente voeding en voor geschakelde voeding. Die willen nogal eens verkeerd zitten. Dat kun je zien doordat de parrot niet op de juiste manier uit gaat. Gelukkig zijn beide draden gezekerd met een schroef zekering, en kun je ze dus gewoon omdraaien.


Inderdaad, die schroefzekeringen was ik al achter gekomen. Ik heb meteen beide draden om moeten draaien, want hij verloor zijn geheugen steeds.. Nu zie ik ook netjes op het schermpje: "tot ziens" verschijnen zodra ik het contact uit zet.
En op de parrot zitten twee dunne line-out draadje (groen en bruin), en ik sluit het speakertje daar eerst eens op aan om te kijken of het werkt. Werkt dat niet, kan ik hem altijd nog apart aansluiten op de speakeruitgangen van de parrot.
Qinx
Advanced
Advanced
Berichten: 1050
Lid geworden op: di 28 feb, 2006 9:17 pm
Auto: Volvo V40 1.9TDi
Contacteer:

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Qinx »

Hmm, die line draden zijn eigenlijk om als feed van de radio te dienen, die worden denk ik door de parrot verder niet versterkt (en hebben volgens mij ook geen volume control vanaf de Parrot). De andere draden hebben dat wel.

Maar zeker de moeite om even te proberen.
Visser
Rookie
Rookie
Berichten: 160
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 1:53 pm
Auto: Mazda MX-3 2.5L V6
SYC/ Wie is wie-topic: 15129
Contacteer:

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Visser »

Qinx schreef:Hmm, die line draden zijn eigenlijk om als feed van de radio te dienen, die worden denk ik door de parrot verder niet versterkt (en hebben volgens mij ook geen volume control vanaf de Parrot). De andere draden hebben dat wel.

Maar zeker de moeite om even te proberen.


Ik probeer het gewoon inderdaad en lukt het niet, dan is het zo aan te passen :)
Bluemica
Forumlid
Forumlid
Berichten: 6244
Lid geworden op: za 05 aug, 2006 5:04 pm
Auto: VW Golf 7.5
SYC/ Wie is wie-topic: 83284
Extra parameters: f=7

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Bluemica »

inderdaad, de bij de ene instelling speelt de muziek nog door op een laag nivo, bij de andere setting stopt ie de muziek helemaal.

ik heb zelf ook de AVX maar dan de opvolger. de 11. inmiddels ook weer achterhaald :?
prima radiootje :D
sommige auto's roesten niet voor niks, dat is natuurlijk verloop...
Afbeelding
ばいやくすみ > baiyakusumi
Visser
Rookie
Rookie
Berichten: 160
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 1:53 pm
Auto: Mazda MX-3 2.5L V6
SYC/ Wie is wie-topic: 15129
Contacteer:

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Visser »

Nou, speaker vandaag ontvangen en meteen gemonteerd, maar helaas het geluid wat er doorheen komt is veel te zacht. Ik ben toen meteen naar de lokale audioboer geweest en heb daar een gewone carkit speaker gekocht. Ook meteen aangesloten, maar helaas met hetzelfde resultaat. Het geluid is veel te zacht.

Iemand een idee?

Mijn radio heeft trouwens een prima mute functie, het geluid valt weg, maar het nummer speelt wel gewoon door (dat is dan weer wel jammer).
Qinx
Advanced
Advanced
Berichten: 1050
Lid geworden op: di 28 feb, 2006 9:17 pm
Auto: Volvo V40 1.9TDi
Contacteer:

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Qinx »

En heb je em op de draden aangesloten die er eigenlijk voor bedoeld zijn? Dus niet op die line-outs, maar op de speakerdraden (die in de iso stekker zitten). Want daarvan kun je het volume regelen met de Parrot (gewoon aan de knop draaien).

Edit: ik bedenk me net: kan iemand van de audio experts es uitleggen wat een te hoge impedantie van de luidspreker doet? Met een te lage stook je je versterker op, maar ik heb eigenlijk geen idee wat er gebeurd als die impedantie te hoog is.

De luidspreker van Conrad heeft impedantie van 8Ohm, terwijl Auto luidsprekers volgens mij doorgaans 4Ohm zijn (daar kan ik me in vergissen). hogere weerstand zegt mij minder vermogen, en dat zou zich kunnen vertalen in (te) zacht geluid.

Maar dit is allemaal luie stoel wetenschap, ik weet er het fijne niet van!
Visser
Rookie
Rookie
Berichten: 160
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 1:53 pm
Auto: Mazda MX-3 2.5L V6
SYC/ Wie is wie-topic: 15129
Contacteer:

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Visser »

En dan neem ik aan dat je de ISO vanaf de Parrot bedoeld?

Dan ga ik dat morgen eens proberen. Kan ik de benodigde kabels gewoon uit de ISO stekker trekken, of moet ik ze perse met zo'n "schuifje" bevestigen op de ISO stekker?
Qinx
Advanced
Advanced
Berichten: 1050
Lid geworden op: di 28 feb, 2006 9:17 pm
Auto: Volvo V40 1.9TDi
Contacteer:

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Qinx »

Ik zou het met zo'n "schuifje" proberen als je ze toch hebt liggen (ik vind het altijd een hel om de iso stekker zonder draadbreuk te demonteren).

Voor het definitieve aansluiten zou ik zo'n losse ISO stekker halen bij de Halfords. Wel even opletten dat je de goeie kant hebt! Maar ja, dat komt omdat ik erg anti-knip ben: je kunt natuurlijk ook de audio ISO van de parrot losknippen, en van die krimpschoentjes gebruiken om er de draad naar de luidspreker aan vast te zetten.
Visser
Rookie
Rookie
Berichten: 160
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 1:53 pm
Auto: Mazda MX-3 2.5L V6
SYC/ Wie is wie-topic: 15129
Contacteer:

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Visser »

Thanks kerel, het is gelukt, beide speakers werken nu perfect ;)
Nu nog even netjes wegwerken.
Qinx
Advanced
Advanced
Berichten: 1050
Lid geworden op: di 28 feb, 2006 9:17 pm
Auto: Volvo V40 1.9TDi
Contacteer:

Re: Tweeter als carkit-speaker?

Bericht door Qinx »

Ik ben blij dat het werkt :-)
Plaats reactie