extra kabels

Problemen met je nieuwe radio/versterker?
Stel hier al je vragen die met je audio/andere media te maken heeft.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

mh77
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: di 03 sep, 2013 8:19 pm
Auto: 323F 2.0 V6 '97
Extra parameters: f=7

Re: extra kabels

Bericht door mh77 »

[quote="Paddy22"]is idd een heel goed verhaal, deze punten zijn dus allemaal gecontroleerd bij een audio shop, kabel voor kabel uitgesloten. meeste problemen lagen dus aan de massa van de antenne van de auto, (maar zelfs deze zit nu geaard op de verwarmingspaneel) en het andere probleem lag aan de voeding van de radio. dan was het een brom geluid wat je hoorde. maar nu loopt het stroom/massa van de radio via achter (versterkers) en nog een piep toon.

Sommige momenten is die weg maar andere momenten is die terug..
en kan niet zeggen dat het nou alleen met een koude auto is of met een warme auto want is per dag verschillend.

ik heb er 25mm2 aan massa/voeding in liggen (aan de passengierkant) en (RCA ligt aan de bestuurderskant) zelfs heb ik de accu nog weer geaard op het frame van de auto.
[/quote]
Pfoe, lastig probleem! Zeker als een audio shop ernaar heeft gekeken en die het ook niet helemaal op hebben kunnen lossen.

Je zegt dat de antenne nu massa krijgt van het verwarmingspaneel, maar de radio en versterkers hebben achter een massapunt. Dat is in ieder geval niet goed. Alle apparaten in dezelfde installatie moeten op hetzelfde massapunt zijn aangesloten. Dan is zo'n elektrische antenne ineens een vervelend ding. Maar aan de andere kant, als je die los zou trekken zou de storing dus ook weg moeten zijn, maar ik neem aan dat je dat al hebt geprobeerd?

Zorg trouwens ook dat je massakabels van goede kwaliteit zijn (koper, hoe lichter ze zijn hoe meer aluminium er waarschijnlijk doorheen zit), en dik genoeg. Hoe meer stroom je apparaat verbruikt en hoe langer de massakabel is, hoe dikker hij moet zijn. Dan blijft de weerstand van de draad laag.

Ik denk dat die Hertz versterker van je wel een ontkoppeld chassis heeft, anders zou het nog kunnen dat als je bv. de versterker op metaal schroeft (tegen de achterbank bv., wat veel gebeurt) ie daardoor ook massa pakt en daar het probleem zit. Maar daar ga ik bij jou niet van uit. Bovendien is dat makkelijk te checken door de versterker los te halen en op iets te leggen zodat de versterker geen contact meer maakt met metaal.

Je weet ook zeker dat je massapunt achterin goed is? Als de audio shop ernaar gekeken heeft zal het wel, maar je ziet nog te vaak dat mensen een schroefje de bodem van de auto in jassen. Da's niet goed. Het moet echt een goede verbinding zijn, vaak wordt een bout van de gordel onder de achterbank genomen. Metaal blank maken, en daar netjes alles naartoe. Ieder apparaat z'n eigen kabel recht naar dat centrale punt, geen kabels delen! Beetje zinkspray erop nadat je klaar bent voorkomt dan dat de boel gaat roesten.
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: extra kabels

Bericht door Paddy22 »

[quote="mh77"]
Pfoe, lastig probleem! Zeker als een audio shop ernaar heeft gekeken en die het ook niet helemaal op hebben kunnen lossen.[/quote]
hahah niet 1 dag hebben ze gekeken maar zelfs 4 dagen :P plus nog een aantal mensen hier van de club :P

[quote="mh77"]Je zegt dat de antenne nu massa krijgt van het verwarmingspaneel, maar de radio en versterkers hebben achter een massapunt. Dat is in ieder geval niet goed. Alle apparaten in dezelfde installatie moeten op hetzelfde massapunt zijn aangesloten. Dan is zo'n elektrische antenne ineens een vervelend ding. Maar aan de andere kant, als je die los zou trekken zou de storing dus ook weg moeten zijn, maar ik neem aan dat je dat al hebt geprobeerd?[/quote]
Antenne helemaal loskoppelen ook geen optie want probleem blijft zich voor doen, waarom ik de radio via achter heb lopen is omdat ik via de orginele bekabeling een brom geluid er is en alles zit aan 1 massa punt onder de achterbank.

[quote="mh77"]
Zorg trouwens ook dat je massakabels van goede kwaliteit zijn (koper, hoe lichter ze zijn hoe meer aluminium er waarschijnlijk doorheen zit), en dik genoeg. Hoe meer stroom je apparaat verbruikt en hoe langer de massakabel is, hoe dikker hij moet zijn. Dan blijft de weerstand van de draad laag.[/quote]

Massa kabel is van 25mm2 en puur koper (net als mijn voeding) en circa 60 cm lang (dat is zo kort mogelijk van de plek van mijn locatie van de versterkers tot aan de achterbank)

[quote="mh77"]Ik denk dat die Hertz versterker van je wel een ontkoppeld chassis heeft, anders zou het nog kunnen dat als je bv. de versterker op metaal schroeft (tegen de achterbank bv., wat veel gebeurt) ie daardoor ook massa pakt en daar het probleem zit. Maar daar ga ik bij jou niet van uit. Bovendien is dat makkelijk te checken door de versterker los te halen en op iets te leggen zodat de versterker geen contact meer maakt met metaal.[/quote]
Versterker zit niet tegen de achterbank aan maar op een centrale plek in de kofferbak bevestigd op MDF met stof

hierbij een foto hoe alles in mijn kofferbak zit:
[/quote][album]490[/album]
(PS de blauwe kabels zijn al vervangen door dikkere kabels) (maar is even de duidelijkste foto)

zal morgen even een huidige foto plaatsten van hoe het er uit ziet
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
mh77
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: di 03 sep, 2013 8:19 pm
Auto: 323F 2.0 V6 '97
Extra parameters: f=7

Re: extra kabels

Bericht door mh77 »

Haha ehhhh..... :P

Erg lastig, maar door uitsluiten moet je toch kunnen achterhalen waar het probleem zit. Misschien is het probleem niet 1 ding maar meerdere dingen?

Als ze bij de audio shop dingen gingen lostrekken, kregen ze de storing dan uberhaupt weg? RCA kabels los etc? Door lostrekken MOET je te weten komen waar het probleem zit, als je bv. de RCA kabels uit de versterker haalt en het is nog steeds, dan moet het in de versterker of kabels zitten, of in bv. het passieve filter van een composet, als die in de buurt zit van een magnetisch veld. Dat zou je dan het beste kunnen controleren door een huiskamer speaker met kabel te pakken, en die aan te sluiten op de versterker. Is de piep dan wel weg, dan zit het dus in je kabels of passief filter.

Dankzij jou hou ik nu al m'n hart vast als ik straks met mijn F'je aan de gang ga :D Die ik pas vrijdag kan ophalen trouwens, ze doen een week over een APK omdat het zo druk is... :(
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: extra kabels

Bericht door Paddy22 »

We hebben zelfs bij die audio shop op een manier gedaan wat je niet verwacht:

Wordt ff een verhaaltje typen... :lol:

Dag 1:
Om alles uit te sluiten wat het probleem was hebben wij eerst kabel voor kabel losgehaald en alles opnieuw aangesloten stuk voor stuk door meten. alles bleek te kloppen. nog steeds de piep/brom toon

daarna hebben wij een compleet nieuwe set kabels gepakt, alles weer los halen en kabel voor kabel aangesloten extern van de auto. nog steeds te piep/brom toon.

Daarna hebben wij via een externe accu geprobeerd en je raad het al nog steeds de piep/brom toon.

Toen heeft die jonge zijn eigen auto gepakt een aangesloten via zijn rca, voeding, radio , massa en nog steeds de piep/brom toon.

Dag 2:
hebben wij de radio vervangen om te testen, maar geen succes

Daarna hebben wij de versterkers vervangen (eerst had ik de lijn van grunch wat nu hertz is) en je raad het al piep/brom toon.

Om het uit te sluiten dat de versterkerlijn niet goed was: hebben wij verstekers van zeus hifonics gepakt gewoon puur om te testen, en idd zelfde probleem.
Toen hebben wij zijn eigen versterkers gepakt want hij wist zeker dat die goed waren. en het wordt bijna saai om te typen: piep/brom toon

Dag 3:
Hebben wij alles uit de auto gehaald, en extern naast de auto gelegd( alles liep nu via een extern massa punt, Externe accu . beter gezegt de auto was helemaal niet van belang. en idd nog steeds een piep/brom toon.

Toen hebben alles terug geplaatst: alleen de antenne niet aangesloten. en de Brom toon was weg. hé we boekten eindelijk vooruitgang :-D we hadden alleen de piep toon nog, Toen hebben het contact stroom via zijn auto laten lopen. en Toen was ook de brom toon weg. dus wij hadden eindelijk de 2 problemen. De Antenne en de contact stroom dit waren de enigste dingen wat het kon zijn..
Toen was het alweer 6 uur en de winkel moest sluiten..

Dag 4:
Om dat wij wisten wat het probleem was begonnen wij antenne er af van de radio. en contact stroom door lussen vanaf de 12v, maar toen was ineens de brom/piep toon terug :-o dus waren weer terug bij af. maar als ik de radio hard aan zette viel het mee kwa toon dus dan is de keuze makkelijk Hard dan maar :butthead:

Hierbij waren die mensen er ook achtergekomen dat de lijn van grunch toch niet goed was want in alle versterkers zat een storing, zo doende heb ik tegen een hertz geruild. maar was in het begin nog steeds met en piep toon.

Toen sprak ik marco AKA (Kevertje) bij tuner paradise in bergentheim. en toen kwam het er toch uit dat ik dikkere kabels moest hebben en ander type zekering. Dus ik weer terug naar de winkel en kabels/zekering op halen aan sluiten en toen kreeg ik een big Smile :-D :-D alles deed het zoals het moet. Na enkele dagen kwam de piep toon weer. dus waar die nou weer aan ligt :?: zeg het maar....
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: extra kabels

Bericht door Paddy22 »

maar even buiten dat hele verhaal om, met die piep is wel te leven (heb toch altijd hard de muziek aan dan hoor ik het ook niet) :axe:

maar het gaat mij erom omdat ik wil spraren voor een radio met een leuk schermje er op ;) Wahaaooo film kijken:P Wil ik mijn versterkers apart aan gaan sturen voor betere controle kwa afstellen van geluid

vandaar dat die vraag er is over 2 rca ;)
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
mh77
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: di 03 sep, 2013 8:19 pm
Auto: 323F 2.0 V6 '97
Extra parameters: f=7

Re: extra kabels

Bericht door mh77 »

Man wat een verhaal :D Ben nog wel nieuwsgierig naar een paar dingen:

[quote="Paddy22"]Dag 1:
Om alles uit te sluiten wat het probleem was hebben wij eerst kabel voor kabel losgehaald en alles opnieuw aangesloten stuk voor stuk door meten. alles bleek te kloppen. nog steeds de piep/brom toon
[/quote]
Dit stukje is voor mij niet helemaal duidelijk, want je zegt losgehaald en weer aangesloten. Heb je de RCA kabels uit de versterker getrokken? En zo ja, toen de RCA kabels eruit lagen, was de piep toen weg, of had je de piep nog?

En voor alle zekerheid, over welke speakers hebben we het? Een composet? Wat nog wel es wil gebeuren namelijk is dat de luidsprekerkabel, maar soms ook het filter van de composet ergens storing oppakt (dat kan van allerlei elektrische onderdelen zijn).

Ook omdat je dit zegt:
[quote]daarna hebben wij een compleet nieuwe set kabels gepakt, alles weer los halen en kabel voor kabel aangesloten extern van de auto. nog steeds te piep/brom toon.
[/quote]
Aangesloten extern van de auto. Ook de luidsprekerkabel? Of heb je het nu over de RCA kabel(s)?

[quote]Daarna hebben wij de versterkers vervangen (eerst had ik de lijn van grunch wat nu hertz is) en je raad het al piep/brom toon.
[/quote]
Ook hierdoor denk ik aan storing op de luidsprekerkabel en/of een passief filter, vandaar.

[quote]Dag 3:
Hebben wij alles uit de auto gehaald, en extern naast de auto gelegd( alles liep nu via een extern massa punt, Externe accu . beter gezegt de auto was helemaal niet van belang. en idd nog steeds een piep/brom toon.
[/quote]
Alles alles alles? Dus ook alle luidsprekers, RCA kabels en ook luidsprekerkabels?

[quote]Toen sprak ik marco AKA (Kevertje) bij tuner paradise in bergentheim. en toen kwam het er toch uit dat ik dikkere kabels moest hebben en ander type zekering. Dus ik weer terug naar de winkel en kabels/zekering op halen aan sluiten en toen kreeg ik een big Smile :-D :-D alles deed het zoals het moet. Na enkele dagen kwam de piep toon weer. dus waar die nou weer aan ligt :?: zeg het maar....
[/quote]
Wat je altijd nog zou kunnen proberen is de zekering er even tussenuit halen. Maar alleen het lezen van het verhaal al, ik zou er gek van worden :P
[quote="Paddy22"]maar het gaat mij erom omdat ik wil spraren voor een radio met een leuk schermje er op ;) Wahaaooo film kijken:P Wil ik mijn versterkers apart aan gaan sturen voor betere controle kwa afstellen van geluid

vandaar dat die vraag er is over 2 rca ;)[/quote]
Als je 2 RCA kabels naast elkaar wil leggen, zorg dan in ieder geval dat ze zo strak mogelijk tegen elkaar zitten. Dat komt niet op een paar millimeter, maar liever niet los naast elkaar met 5cm ertussen zeg maar.

Wat die betere controle betreft, dat heb je met een goede 4 kanaals versterker ook (al weet ik niet wat je allemaal van plan bent :P), zeker in combinatie met een goede headunit. Ik heb de Audison SRx 4 versterker (al een oud beestje):

http://www.woofersetc.com/p-4282-srx-4- ... ifier.aspx

Ik heb 2 van de 4 kanalen gebrugd voor m'n sub, en 2 kanalen gaan naar de Hertz composet. Op het composet zit een -3 dB of 0 dB aansluiting voor de tweeters, zodat je afhankelijk van de inbouwpositie van je tweeters het hoog wat af kunt zwakken.
Gebruikersavatar
Jermaniac
Clublid
Clublid
Berichten: 257
Lid geworden op: do 10 mei, 2012 7:06 am
Auto: 1991 BG 1.6 GLX
SYC/ Wie is wie-topic: 38584
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: extra kabels

Bericht door Jermaniac »

Probeer eens een extra massakabel voor je radio, anders (ook) een voor je dynamo.
Misschien helpt dat het gezoem/brom

Verstandig inderdaad om je voeding dikker te maken en splitten aan het eind.
Maar waarom dan ook niet gewoon 1 RCA kabel splitten aan het eind?
Zoveel ruimte langs de dorpels heb je meestal niet (bij een BJ iig niet dan).
Scheelt kosten, en moeite, heb je alleen een splittertje nodig en een korte RCA kabel.
Het is alleen voor de subwoofer toch?
Famillia Guy

323F BG 1.6 DOHC 1991 Harbor Blue Metallic

121 DB 1.3 16v SOHC 1993 Clear White
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: extra kabels

Bericht door Paddy22 »

[quote="Jermaniac"]Probeer eens een extra massakabel voor je radio, anders (ook) een voor je dynamo.
Misschien helpt dat het gezoem/brom

Verstandig inderdaad om je voeding dikker te maken en splitten aan het eind.
Maar waarom dan ook niet gewoon 1 RCA kabel splitten aan het eind?
Zoveel ruimte langs de dorpels heb je meestal niet (bij een BJ iig niet dan).
Scheelt kosten, en moeite, heb je alleen een splittertje nodig en een korte RCA kabel.
Het is alleen voor de subwoofer toch?[/quote]

nee is niet voor 1 sub :P maar ook voor de speakers. :P
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
Plaats reactie