extra kabels

Problemen met je nieuwe radio/versterker?
Stel hier al je vragen die met je audio/andere media te maken heeft.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

extra kabels

Bericht door Paddy22 »

ik heb nog een paar vraagjes ivm audio:

want heb er een nieuwe versterk er bij/alle bekabeling van 25mm2 nu mijn vraag: Als je naast de huidige voeding kabel(25mm2) nog een 25 mm2 kabel legt geeft dit problemen? of is het geen probleem?

plus mijn andere vraag is als ik 2e rca kabel ga leggen (de ene loopt als langs de bestuurders kant) moet ik die andere daar dan ook laten lopen zonder dt ik storingen ga krijgen??? want mijn voeding loopt al langs de passengier kant


Greezz Patrick
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mylo2010
Novice
Novice
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 26 okt, 2012 9:41 pm
Auto: BG GT/8v/6sport
SYC/ Wie is wie-topic: 38009
Contacteer:

Re: extra kabels

Bericht door Mylo2010 »

Ik denk dat het allemaal geen probleem is mits je het netjes zekert.
Ook 2 RCA kabels moet kunnen zolang die voeding maar aan de andere kant blijft.
Anders gaan je speakers zo mooi fluiten bij het gas geven. :mrgreen:
:rock:
[glow=red]Got to love pop-up headlights![/glow]
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 121 1.3
Mazda 323F BA 1.5
Mazda 6 GG 2.0
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 323F BG 1.8 GT
mh77
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: di 03 sep, 2013 8:19 pm
Auto: 323F 2.0 V6 '97
Extra parameters: f=7

Re: extra kabels

Bericht door mh77 »

Als je meerdere versterkers monteert, hoor je eigenlijk 1 voedingskabel vanaf de accu te laten lopen naar een verdeelblok, bij het verdeelblok splits je de kabel in twee dunnere. Je zet uiteraard een hoofdzekering binnen 40cm vanaf je accu, en de twee dunnere kabels zeker je ook apart.

Zie dit schema:

[img]http://www.12vhifi.nl/pix/4ch-2ch-power.gif[/img]

En, zoals je al had begrepen, sowieso signaal en voeding gescheiden houden :) Als je het helemaal netjes wilt doen: voeding bv. links, signaalkabels (RCA) door het midden en de luidsprekerkabels rechts.
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: extra kabels

Bericht door Paddy22 »

oke thanx ;)

voor de tips/info
Nette schema trouwens

deze had ik zelf een x gemaakt trouwens:
[album]724[/album]

maar de versterker is toch niet doorgegaan want die ik had opgehaald want die was opgeblazen :axe:
gelukkig nam die gene hem zo weer mee en kreeg ik mijn moneys back :P
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
mh77
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: di 03 sep, 2013 8:19 pm
Auto: 323F 2.0 V6 '97
Extra parameters: f=7

Re: extra kabels

Bericht door mh77 »

Schema heb ik ook maar gewoon van internet geplukt hoor, maar vond het wel een nette :) Ik heb m'n F'je nog niet helaas (hopelijk woensdag ophalen), maar audio is een hobby van me dus misschien es kijken of ik in de F niet een mooie nieuwe installatie kan zetten.

Maar goed, eerst es kijken hoe de auto zich de komende tijd houdt en dus voorlopig m'n oude spulletjes inbouwen (Alpine headunit, Audison 4 kanaals versterker, Hertz composet en Hertz sub). Ik heb al wat ideetjes voor een nieuwe setup, maar ik ben met m'n stomme kop vergeten te checken of de F een skiluik heeft. Dat zou namelijk goed uitkomen :P
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: extra kabels

Bericht door Paddy22 »

[quote="mh77"] maar ik ben met m'n stomme kop vergeten te checken of de F een skiluik heeft. Dat zou namelijk goed uitkomen :P[/quote]

Hier het antwoordt: Geen skiluik tenminste de :ba: wel een inklapbare armsteun
weet niet hoe het zit met de BG of de BJ
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
mh77
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: di 03 sep, 2013 8:19 pm
Auto: 323F 2.0 V6 '97
Extra parameters: f=7

Re: extra kabels

Bericht door mh77 »

Inklapbare armsteun, hmm. Dat wordt misschien gewoon een skiluik maken dan!
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: extra kabels

Bericht door Paddy22 »

[quote="mh77"]Inklapbare armsteun, hmm. Dat wordt misschien gewoon een skiluik maken dan![/quote]

dat zou idd wel kunnen, zit wel een ijzerenframe achter/in de bank maar slijptol en je bent heel ver.... :lol:


maar even terug te komen op de vraag: met de voeding is nu duidelijk van een dikke kabel na dunnere.. maar dan zit ik nog met de RCA, Kun je 2 rca naast elkaar laten lopen?
want heb er een versterker in liggen van: Hertz hertz ep4x (super fijn ding) maar ook super gevoelig voor storingen
[size=85](want heb er wel meerdere topic's over gehad kwa pieptoon en na alle tips is het nu minimaal maar nog niet helemaal weg)[/size]
of moet je dan de 2e RCA ergens anders laten lopen?? puur om storing kans te verminderen???
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
mh77
Newbie
Newbie
Berichten: 37
Lid geworden op: di 03 sep, 2013 8:19 pm
Auto: 323F 2.0 V6 '97
Extra parameters: f=7

Re: extra kabels

Bericht door mh77 »

[quote="Paddy22"][quote="mh77"]Inklapbare armsteun, hmm. Dat wordt misschien gewoon een skiluik maken dan![/quote]
dat zou idd wel kunnen, zit wel een ijzerenframe achter/in de bank maar slijptol en je bent heel ver.... :lol: [/quote]
Tja, waarom niet? Misschien kan ik ergens een los skiluik op de kop tikken zodat ik een mooi kunststof frame oid heb. Gat is dan zo gemaakt.
[quote]maar even terug te komen op de vraag: met de voeding is nu duidelijk van een dikke kabel na dunnere.. maar dan zit ik nog met de RCA, Kun je 2 rca naast elkaar laten lopen?
want heb er een versterker in liggen van: Hertz hertz ep4x (super fijn ding) maar ook super gevoelig voor storingen
[size=85](want heb er wel meerdere topic's over gehad kwa pieptoon en na alle tips is het nu minimaal maar nog niet helemaal weg)[/size]
of moet je dan de 2e RCA ergens anders laten lopen?? puur om storing kans te verminderen???[/quote]
Je kunt 2 RCA kabels gewoon naast elkaar leggen. Vrijwel alle RCA kabels zijn afgeschermd en een andere RCA kabel erlangs moet dan geen probleem zijn.

Ik heb je andere topics niet gezien, maar heb je niet last van een aardlus? Is het storing van de dynamo die je hoort? Ik weet niet of je dit topic kent, maar hier is een handig stappenplan om na te kunnen gaan waar de storing precies vandaan komt, en hoe je die dan dus kunt oplossen:

http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=33687
Gebruikersavatar
Paddy22
Clublid
Clublid
Berichten: 825
Lid geworden op: ma 11 feb, 2013 6:16 pm
SYC/ Wie is wie-topic: 38165
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: extra kabels

Bericht door Paddy22 »

[quote="mh77"]

http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=33687[/quote]

is idd een heel goed verhaal, deze punten zijn dus allemaal gecontroleerd bij een audio shop, kabel voor kabel uitgesloten. meeste problemen lagen dus aan de massa van de antenne van de auto, (maar zelfs deze zit nu geaard op de verwarmingspaneel) en het andere probleem lag aan de voeding van de radio. dan was het een brom geluid wat je hoorde. maar nu loopt het stroom/massa van de radio via achter (versterkers) en nog een piep toon.

Sommige momenten is die weg maar andere momenten is die terug..
en kan niet zeggen dat het nou alleen met een koude auto is of met een warme auto want is per dag verschillend.

ik heb er 25mm2 aan massa/voeding in liggen (aan de passengierkant) en (RCA ligt aan de bestuurderskant) zelfs heb ik de accu nog weer geaard op het frame van de auto.
Hier ff het plaatje hoe alles in de auto ligt:

Hoe mijn set-up is beste werkt/momenteel aangesloten is:
[album]724[/album]

plus hier een foto van alle bekabeling die er in ligt:
[album]653[/album]
[album]704[/album]
Mazda 323f GLX BA 97 1.5i & Mazda 323F GLX Jubilee BA 97 1.8 GT & Mazda 323F GTi BA 96 1.8 & Mazda 323f BJ 99 1.5
Afbeelding
Plaats reactie