Sneakz z'n bevindingen *versnellingsbak project!*

Stel jezelf en je Mazda 323F of Mazda 3 hier voor! Maak de andere forumleden jaloers met knappe foto's van je auto en informatie over de projecten waar je mee bezig bent.

Moderators: Junior Administrator, Moderators, Bestuursleden

Forumregels
Forumregels
Dit forum is enkel bedoeld voor gebruikers met een Mazda 323F!
Geen 323F? Klik hier!
sneakz
Novice
Novice
Berichten: 511
Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 8:06 pm
Auto: 323F BA
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Contacteer:

Re: Sneakz z'n bevindingen *Full on JDM in 2014*

Bericht door sneakz »

Plannen voor nu? RVS uitlaat systeem van voor naar achter incl. kat vervanger. Deze komt van Mr. Ali en gaat Pop-i voor mij op maat maken incl een middendemper die van zijn GTX af komt.

En versnellingsbak plannen, eerste deel ligt al klaar: een standaard 2.0 KF bak, tweede deel ga ik dit weekend bij adri ophalen: een mx-6 V6 bak en het laatste deel moet ik nog aanschaffen: een mazda diesel versnellingsbak. Wat moet dit worden? Een bak met de laagst mogelijke toeren(en daarmee ook een hogere topsnelheid). Het plan is om het differentieel van de 2.5(4.105 ipv 4.388 eindoverbrenging) bak te gebruiken icm met de 0.680:1 5e versnellings van de dieselbak en dat in de bellhousing van de 2.0 KF te zetten. Dat de diesel 5e versnelling past, dat weet ik al zeker. Het enige waar ik niet zeker van ben is of het differentieel gaat passen in de KF bak. Mocht dat niet lukken dan gaat gewoon de 2.5 MX-6 bak eronder met de diesel versnelling, zelfde resultaat alleen verandert de stand van de pook dan iets en dat wil ik eigenlijk voorkomen.

Uiteindelijke resultaat wordt dan:
Afbeelding
*kleine edit: in 5e versnellings is 7200 toeren ipv 7000. De andere versnellingen is bij 7000 toeren.

Hierbij komt dat het toerental bij 120km/u zakt van 3551 rpm naar 2841. rpm. Maar laat je niet gek maken door deze getallen, hij haalt nooit de 7000 toeren meer in z'n 5. Als de top van rond de 225-230 naar 240+ gaat dan lijkt me dat al heel erg vet. Ik doe het echter vooral zodat het cruisen rond 130-140 wat kalmer met stuk lagere toeren.

Ook de auto nog even snel gewassen aangezien dat toch echt duchtig nodig was.

[album]3393[/album]

[album]3394[/album]

Lange update maar jullie zijn weer helemaal bij! :)
barreljan
Server Beheerder
Server Beheerder
Berichten: 7243
Lid geworden op: za 25 feb, 2006 12:29 pm
Auto: BA V6R
SYC/ Wie is wie-topic: 78
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Sneakz z'n bevindingen *versnellingsbak project!*

Bericht door barreljan »

Leuke plannen! Ga je ook een goeie howto schrijven? Dr zijn zat mensen namelijk die lagere toeren willen rijden ;)
Afbeelding
Driving a 323F 2.5 V6 Turbo KLZE @ 290pk/322nm

T3/T04E turbo | Turbosmart wastegate&blowoff | Stratified ECU | Millenia-S inj. | Mfactory LSD | Ksport 8pot 330mm | Ksport coilovers | Fidanza | And more..
Gebruikersavatar
Mylo2010
Novice
Novice
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 26 okt, 2012 9:41 pm
Auto: BG GT/8v/6sport
SYC/ Wie is wie-topic: 38009
Contacteer:

Re: Sneakz z'n bevindingen *versnellingsbak project!*

Bericht door Mylo2010 »

Dat is een top idee, die lagere toeren.
Ik heb een bak ooit eens opengehaald voor de fun maar ik vond het toch ingewikkeld in elkaar steken.
De GT maakt ook bijna 4000 toeren bij 120 :roll:
Ik denk dat ik bij een swap toch de F serie bak ga gebruiken ipv de G serie.
[glow=red]Got to love pop-up headlights![/glow]
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 121 1.3
Mazda 323F BA 1.5
Mazda 6 GG 2.0
Mazda 323F BG 1.6
Mazda 323F BG 1.8 GT
Martin B
Rookie
Rookie
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 09 mar, 2009 1:40 pm
Auto: 323f BG 1.6
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Sneakz z'n bevindingen *versnellingsbak project!*

Bericht door Martin B »

cool man, top dat er weer zo'n project gedaan wordt. mocht je de bak gaan reviseren geef maar een gil, ik kan voor een hele leuke prijs aan lagers komen en heb ook een pers om de schalen uit de bak te drukken e.d.

kan evt ook aan dealer gereedschap komen dus bel maar.
beter 1 mazda op de grond dan 10 door de lucht:P
Jortje
Rookie
Rookie
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 1:27 pm
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Sneakz z'n bevindingen *versnellingsbak project!*

Bericht door Jortje »

Valt het toerental niet ver buiten de powerband va de auto?

Kan me voorstellen dat de sprong van de 4de naar de 5de heel erg groot is
sneakz
Novice
Novice
Berichten: 511
Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 8:06 pm
Auto: 323F BA
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Contacteer:

Re: Sneakz z'n bevindingen *versnellingsbak project!*

Bericht door sneakz »

Thanks voor de comments! :)

@Barreljan: ja ik zal inderdaad een how-to schrijven hiervoor. Wel een mooie aanvulling denk ik.

@Mylo: Ja het is inderdaad een ingewikkeld zooitje daar binnen, ik zal ook veel aan de hand van plaatjes werken om te zien wat waar zit. Veel foto's maken om te zorgen dat ik nog weet hoe het zit als het weer in elkaar moet. Gelukkig heb ik 3 bakken om te kijken haha!

@Martin: Thanks! :) Voorlopig ga ik denk ik alleen wisselen. Mocht het in slechte staat zijn dan ga ik wel verder kijken en dan hoor je me sowieso! :)

@GekkerGarret: Dat is wel iets waar ik aan gedacht hebt ja. Maar je ziet tegenwoordig veel meer auto's met lagere vermogens die lagere toeren draaien. Gezien het vermogen van de KLZE verwacht ik niet dat het echt problemen zal geven. Het zal inderdaad wel een behoorlijk gat worden tussen 4 en 5, om dit op te vangen zou ik evt ook de 4e versnelling van de diesel kunnen gebruiken. Alleen verplaatst dit het probleem misschien een beetje na de 3e versnelling.


Arne
Jortje
Rookie
Rookie
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 18 aug, 2013 1:27 pm
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Sneakz z'n bevindingen *versnellingsbak project!*

Bericht door Jortje »

ik ben er geen wonder in, maar dan valt hij tot voor de 5000 rpm terug, in mijn ogen is hij dan nog vrij "lui"
sneakz
Novice
Novice
Berichten: 511
Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 8:06 pm
Auto: 323F BA
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Contacteer:

Re: Sneakz z'n bevindingen *versnellingsbak project!*

Bericht door sneakz »

De acceleratie zal er absoluut onder lijden, dat is zeker. Dat is ook niet mijn doel en zolang ik maar voldoende vermogen heb om te kunnen versnellen zonder te hoeven planken vind ik het prima.

En 7000 toeren in zn 4 dan rijd ik al zo goed als 200 dat doe ik toch nooit. Als ik al 200 rijd dan is dat in zn 5. En ik verwacht dat met 5000+ rpm dat niet zo'n probleem is. En zo wel dan wordt het een zoektocht naar vermogen. :)

Arne
sneakz
Novice
Novice
Berichten: 511
Lid geworden op: wo 04 nov, 2009 8:06 pm
Auto: 323F BA
SYC/ Wie is wie-topic: 0
Contacteer:

Re: Sneakz z'n bevindingen *versnellingsbak project!*

Bericht door sneakz »

Kleine update van het bak project.

Op de vraag 'past dat?' heb ik inmiddels een antwoord: Ja het past.

mx-6 diff + mx-6 tandwielset in een KF behuizing met een 626 GE Diesel 5e versnelling.

3 bakken naast elkaar:
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... 4rWsn7.jpg[/img]

Behuizing eraf:
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... KgOwhk.jpg[/img]

Lege bak:
[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... mFQn5G.jpg[/img]

KF tandwielen en diff

[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... AWLdiQ.jpg[/img]
mx-6 diff en tandwielset in de KF behuizing:

[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... rXML1u.jpg[/img]

Bak weer dicht, niets meer te zien behalve witte kit ipv zwarte.

[img]http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... isST88.jpg[/img]
Martin B
Rookie
Rookie
Berichten: 215
Lid geworden op: ma 09 mar, 2009 1:40 pm
Auto: 323f BG 1.6
Extra parameters: f=7
Contacteer:

Re: Sneakz z'n bevindingen *versnellingsbak project!*

Bericht door Martin B »

koel, heel benieuwt hoe dit rijd...
beter 1 mazda op de grond dan 10 door de lucht:P
Plaats reactie